Business Internaţional

Pretul mare al metalelor pretioase schimba tendintele in industria bijuteriilor

17.03.2008, 21:07 124

Industria bijuteriilor din ultimii ani a fost dominata de coliere masive si bratari din aur de multe carate. Cu toate ca aceste piese scumpe sunt inca in topul alegerilor celor bogati si celebri, iubitorii de bijuterii de conditie mai modesta au introdus un nou trend in lumea accesoriilor: articole subtiri, fine, doar suflate cu aur sau goale pe dinauntru, dar si bijuterii confectionate din materiale neconventionale, scrie Budapest Business Journal.
Simplitatea sofisticata este trendul adoptat de impatimitii modei din Europa, in timp ce piata bijuteriilor din Asia este dominata de piese chic sau rustice, cu pietre semipretioase si materiale nonconformiste ca titaniu sau lemn.
"Aurul nu mai este vedeta. Zilele lanturilor groase din aur masiv au apus, iar daca inca se mai poarta in unele locuri, bijuteriile sunt mult mai fine si delicate", a declarat Desmond Lim, redactor de moda la revistele Prestige si August Man, doua dintre cele mai cunoscute publicatii de lifestyle din Singapore. "Acum atentia publicului se indreapta spre un stil mai inteligent, iar acest trend casual-chic este cel mai probabil o reflectie a situatiei economice si a modei impreuna. Este vorba de un echilibru armonios intre arta si comert in urma caruia a aparut acest trend potrivit zi de zi, dar elegant in aceeasi masura", a adaugat Lim.
Preturile metalelor pretioase au atins in ultima perioada cote record, aurul atingand aproape 1.000 de dolari (650 de euro) uncia (1 uncie a 28,34 grame) si peste 2.000 de dolari (1.300 de euro) uncia de platina, ceea ce i-a determinat pe unii bijutieri sa opteze pentru accesorii foarte subtiri sau numai suflate cu aur sau platina.
"In ceea ce priveste accesoriile pretioase, designerii ofera acum modele din categoria usoara. In mod surprinzator, aceasta turnura a trendului inseamna o valorificare a creativitatii si design inovativ, dar in acelasi timp, arta confectionarii bijuteriilor este la fel de prezenta", a declarat David Hinds, managing director al lantului britanic de magazine de bijuterii F. Hinds.
Retailerii londonezi din districtul bijutierilor, Hatton Garden, au observat si ei modificarea trendului catre accesorii suflate cu aur sau goale pe dinauntru, care se vand la aproximativ aceleasi preturi la care se comercializau bijuteriile masive in urma cu doi sau trei ani. "Multe dintre lanturile si bratarile de aur produse in ultimii ani sunt goale pe dinauntru, iar diferenta de greutate compenseaza cresterea preturilor la gramul de aur", a declarat Roy Lynch, director la Strictly Gold. Compania condusa de Lynch a lansat de curand o serie de accesorii din aur mult mai usoare si fin lucrate decat cele traditionale, caracterizate prin masivitate.
Bijutierii din intreaga lume s-au plans frecvent in ultimul timp de fluctuatiile zilnice ale preturilor la metalele pretioase, care ii forteaza sa reevalueze continuu preturile bijuteriilor vandute. Situatia este atat de schimbatoare de la o zi la alta, incat clientii sunt atentionati ca preturile afisate sunt valabile numai in ziua respectiva.
Trendul bijuteriilor mici si fine nu a afectat insa segmentul high-end al inelelor cu diamante, deoarece o mare parte din pretul acestora reprezinta valoarea pietrei pretioase si nu a inelului in sine. In plus, clientii instariti sunt inca dispusi sa plateasca mici averi pe un inel de logodna cu diamant.
"Oamenii nu vor renunta niciodata la astfel de mofturi scumpe. Ei sunt bucurosi sa plateasca mai mult pentru o bijuterie cu valoare sentimentala, desi unii clienti opteaza pentru aur alb cand realizeaza ca nu isi pot permite platina. In general, accesoriile din platina sunt de doua, pana la de trei ori mai costisitoare decat cele confectionate din aur alb de 18 carate", a declarat Lisa Argenton, designer de bijuterii din Australia.
Preturile record la aur si platina nu ii vor impiedica niciodata pe indivizii cu venituri peste medie sa se rasfete din cand in cand. "Unul dintre cele mai la moda accesorii in acest moment sunt bratarile foarte mari si late din aur masiv", afirma Carol Woolton, redactor de moda la revista Vogue din Marea Britanie. Cu toate acestea, Carol Woolton a adaugat ca multi designeri au optat pentru materiale mai putin costisitoare, ca lemnul si pietrele semipretioase.
In ciuda schimbarii de trend, niciunul dintre materialele nou introduse pe piata bijuteriilor nu a fost prezent la ceremonia de decernare a Oscarurilor din luna februarie, a afirmat Woolton. "In mod foarte interesant, la Oscarurile de anul acesta am asistat la cea mai stralucitoare parada de bijuterii din toate timpurile. Multe actrite au ales sa poarte coliere masive din aur. Nicole Kidman, de exemplu, a purtat un colier dintr-un metal alb - aur sau platina- incrustat cu 7.000 diamante totalizand 1.400 de carate", a mai precizat Woolton. Gama de bijuterii prezentate la Oscarurile de anul acesta a demonstrat inca o data ca preturile foarte ridicate nu sunt o piedica pentru cei cu adevarat bogati care isi doresc bijuterii din aur.
Stanislas de Quercize, presedintele casei de bijutieri Van Cleef & Arpels, a declarat de curand ca fluctuatiile preturilor la metalele pretioase nu vor altera niciodata cantitatile folosite la confectionarea accesoriilor lor si ca baza lor de clienti va ramane fidela.
"Noi avem clienti foarte pretentiosi care apreciaza arta crearii bijuteriilor.Trebuie sa ne indeplinim misiunea de a le oferi numai produse de calitate. In plus, apetitul publicului pentru pietrele rare este in plina ascensiune", a mai declarat de Quercize.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO