Business Internaţional

Privatizarile din Ungaria ar putea aduce in 2003 aproape un miliard dolari

09.10.2003, 00:00 10



Obiectivul guvernul ungar de a obtine aproape 926,4 milioane de dolari din privatizare, in cursul acestui an, pare tot mai usor de atins, tinand cont de proiectul care implica grupul petrolier si de gaze naturale MOL, au apreciat o serie de analisti.



Autoritatile de la Budapesta intentioneaza sa scoata la vanzare 12% din capitalul MOL, in luna decembrie. Actiunile companiei au crescut cu 25%, de la inceputul lunii iulie. Tranzactia ar putea aduce statului cel putin 393,7 milioane de dolari.



Ascensiunea a fost incurajata de cresterea cotei de piata, imbunatatirea perspectivelor aferente diviziei de gaze naturale, care ar putea reveni la profitabilitate in cursul anului viitor, precum si de discutiile cu privire la vanzarea pregatita de stat.



Guvernul doreste sa renunte la intreaga sa participatie la MOL, care se ridica la 22,7%, in doua transe, incepand cu luna decembrie. Restul actiunilor MOL aflate in posesia statului vor fi vandute in 2005.



Marti, actiunile MOL au urcat pana la cel mai inalt nivel din ultimul an, respectiv de 6.530 de forinti, iar analistii estimeaza ca pretul va depasi 7.000 de forinti (32,4 dolari), pana in decembrie.



"Cred ca actiunile vor mai creste, putand depasi 7.000 de forinti, astfel incat tranzactia va aduce statului venituri considerabile", a declarat Jozsef Miro, analist la Cashline, care a estimat o suma de peste 100 de miliarde de forinti.



Vanzarea partiala a participatiei la MOL reprezinta un element cheie pentru ultima faza a procesului de privatizare derulat in Ungaria, care se pregateste sa adere la Uniunea Europeana in luna mai 2004.



Autoritatile si-au propus sa obtina aproape un miliard de dolari pana la sfarsitul acestui an si o suma similara in urmatorii doi ani, prin vanzarea activelor ramase, printre care se numara combinatul siderurgic Dunaferr, postul de televiziune Antenna Hungaria si participatii la o serie de companii agricole si la loteria nationala Szerencsejatek Rt.



In luna septembrie, Erste Bank (Austria) a oferit peste 468 milioane dolari pentru pachetul majoritar al Postabank, a saptea institutie financiara din Ungaria, suma fiind de aproape doua ori mai mare decat previziunile guvernamentale initiale.



Tranzactia ar aminiti de rezultatele deosebite obtinute de Ungaria la mijlocul anilor '90, cand autoritatile au obtinut 13 miliarde de dolari din vanzarea unor banci, a grupului de telecomunicatii Matav si a unei serii de companii de utilitati, inclusiv cea mai mare parte a capitalului MOL. Veniturile au fost utilizate pentru rambursarea datoriilor acumulate de Ungaria pe perioada regimului comunist.



Saptamana trecuta, ministrul Finantelor Csaba Laszlo a precizat ca vanzarea actiunilor MOL se va derula conform planului.



"Cred ca momentul este potrivit, intrucat mediul investitiilor straine este favorabil. Pretul ar putea ajunge la aproximativ 7.000 de forinti pe actiune, daca vor fi eliminate riscurile aferente activitatii din industria de gaze naturale", a apreciat analistul Zsolt Kaposi, de la OTP.



Ungaria trebuie sa introduca un sistem transparent cu privire la impunerea preturilor pe piata de gaze naturale, masura perceputa ca o conditie preliminara pentru succesul vanzarii actiunilor MOL. O astfel de restructurare ar asigura profitul diviziei de profil a companiei, pe termen lung.



In luna septembrie, autoritatile au majorat tarifele la gaze aplicate consumatorilor industriali, initiativa care ar putea incuraja profiturile MOL.



Surse din cadrul industriei apreciaza ca grupul petrolier va decide, pana la sfarsitul acestui an, vanzarea unui pachet de 75% din capitalul diviziei de gaze naturale, pentru a-si concentra atentia asupra industriei petroliere. MOL este unul dintre principalii pioni de pe piata central si est-europeana, controland deja pachete la rafinaria slovaca Slovnaft si grupul petrolier croat INA.



Autoritatile ungare au mare nevoie de veniturile din privatizare, pentru a finanta proiectele de constructie a infrastructurii de transport, care reprezinta o conditie importanta in fata investitorilor straini interesati de regiunile mai sarace, unde rata somajului ramane ridicata.



Regulamentul european interzice utilizarea veniturilor obtinute din privatizare pentru a acoperi deficitul bugetar, dar aceste fonduri pot fi utilizate in proiecte de infrastructura.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO