Business Internaţional

Producătorii auto germani calcă acceleraţia pe pieţele din afara Europei pentru a depăşi criza de pe continent

Producătorii auto germani calcă acceleraţia pe pieţele din afara Europei pentru a depăşi criza de pe continent

Prin investiţii masive în afara Europei, constructorii auto germani se feresc de declinul pieţei de pe continent şi se distanţează de concurenţii de aici. Foto: AFP

Autor: Radu Bostan

29.11.2012, 00:06 820

Producătorii auto germani se pregătesc să treacă la o treaptă superioară de viteză cu investiţiile în America de Nord şi în China, pieţe care i-au protejat de criza care a lovit cererea din Europa. Nemţii îşi vor mări astfel avansul în faţa rivalilor europeni, în timp ce aceştia rămân în continuare vulnerabili la terenul accidentat de pe pieţele continentului de origine, scrie The Wall Street Journal.

Volkswagen (VW), cel mai mare constructor auto european, a anunţat că va investi 50 miliarde de euro în operaţiunile globale în următorii trei ani. O mare parte din buget vizează extinderea prezenţei grupului în afara Europei, compania sperând să câştige de la Toyota titlul de cel mai mare producător auto din lume.

VW are de gând să cheltuiască aproape 25 miliarde de euro pentru a-şi moderniza şi extinde gama de 12 mărci, printre care Audi, Porsche şi Skoda. În jur de 14,5 miliarde de euro vor fi investite într-o nouă uzină Audi în Mexic şi în majorarea capacităţii de producţie din Rusia. VW vrea şi să extindă fabrica Porsche din Leipzig pentru a permite fabri­carea unui model SUV mai mic, cu care să dea o nouă lovitură pe pieţele din SUA şi China. În afară de cele 50 miliarde de euro, VW mai are în plan investiţii de aproape zece miliarde de euro până în anul 2015 prin parteneriatele sale din China în noi uzine şi modele.

BMW, care a inaugurat anul acesta o a doua uzină în China, va investi încă 500 milioane de euro împreună cu partenerul chinez Brilliance China Automotive Holdings în mărirea producţiei. În acelaşi timp, compania va folosi 900 milioane de dolari pentru a extinde capacitatea uzinei din Spartanburg, Carolina de Sud (SUA). Luna trecută, BMW a finalizat planurile pentru construirea unei fabrici de 261 milioane de dolari în Brazilia.

Daimler a ajuns în China mai târziu decât BMW şi Audi, dar anul trecut şi-a anunţat intenţia de a investi două miliarde de euro în parteneriatul cu Beijing Automotive Industry şi de a-şi extinde uzina din statul american Alabama cu 2,4 miliarde de dolari.

Riscurile unui drum lung

Analiştii apreciază că eforturile agresive de expansiune ale producătorilor auto germani nu doar că vor reduce dependenţa acestora de Europa, ci vor face ca rivalilor concentraţi pe Europa să le fie mai greu să îi prindă din urmă pe nemţi în următorii ani. Aceste mutări nu sunt însă ferite de pericole. Piaţa auto chineză, deşi rentabilă, a început să arate din ce în ce mai multe semne de răcire, în timp ce economia mondială riscă să alunece înspre o nouă recesiune, potrivit Fondului Monetar Internaţional. Producătorii auto s-ar putea trezi cu o capacitate de producţie excesivă dacă cererea nu ţine pasul cu extinderea rapidă a uzinelor. Aceasta este situaţia actuală de pe piaţa europeană.

Alt pericol este că producătorii ar putea paria pe creşterea din segmentul nepotrivit. În China, de exemplu, limuzinele mari de lux au alimentat cea mai mare parte din profiturile producătorilor auto germani pe această piaţă. Bogaţii chinezi se orientează însă tot mai mult spre maşinile de teren cu cât mai multe dotări, o schimbare de gust pe care Daimler a sesizat-o târziu şi pentru care a plătit prin vânzări mai reduse. În timp ce producătorii îşi bat în cuie planurile de extindere, piaţa auto de lux chineză va continua să crească într-un mod imprevizibil. "Piaţa de consum din China evoluează rapid pe toate sectoarele, în special pe cel auto", spune Tim Urquhart, analist la IHS Automotive.

Fiat schimbă strategia

Un semnal descurajant pentru companiile auto germane vine din partea producătorilor de talia grupului italian Fiat, a cărui strategie de revenire prevede fabricarea mărcilor premium, precum Alfa Romeo şi Maserati, în uzinele sale italiene, în prezent insuficient utilizate.

Multe din aceste unităţi ar merge la export, însă planul îi cere companiei să vândă mult mai multe astfel de automobile decât în prezent, iar Fiat se confruntă cu presiuni din partea guvernului de la Roma pentru a nu desfiinţa locuri de muncă.

Mai mult, concentrarea exporturilor pe zona euro lasă Fiat expus riscurilor de fluctuaţii valutare, de care constructorii germani se apără producând maşini de lux şi pe pieţele locale.

Până acum, germanii nu au compensat investiţiile masive în străinătate prin reducerea cheltuielilor de acasă. VW intenţionează să investească 23 miliarde de euro în uzine şi echipamente în Germania.

BMW şi Daimler au pus, de asemenea, mai multe miliarde de euro în unităţi de cercetare-dez­voltare şi modernizarea uzinelor existente, precum fabrica de la Leipzig, unde BMW produce automobile electrice cu componente ultramoderne din fibră de carbon.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO