Business Internaţional

Puterea ascunsa a IMM-urilor din Rusia

07.04.2003, 00:00 42

Desi economia Rusiei este sustinuta in mare parte de marile exporturi de materii prime ale catorva companii gigantice, afacerile mai mici incep sa fie tot mai prezente, mai ales ca sunt intampinate de o cerere in crestere pentru bunurile de consum, relateaza Financial Times.
Intercative Research Group (IRG), o companie de cercetare de piata cu sediul la Moscova, a publicat un raport in care argumenteaza ca statisticile oficiale subestimeaza grav dinamismul economiei ruse.
Bazat pe inteviurile luate rusilor de rand si pe unii indicatori precum cresterea rapida a depozitelor bancare ale populatiei si a abonamentelor de telefoane mobile (peste 20 de milioane), raportul sugereaza ca economia "gri" reprezinta in jur de 45% din total si ca produsul intern brut este cu 40% mai mare decat valoriloe oficiale.
Un argument in favoarea acestei afirmatii este ca multi rusi obtin apartamente pe sume infime, iar preturile la utilitatile publice sunt in mare parte subventionate. In concluzie, chiar daca salariile sunt relativ reduse, proportia cheltuita pe bunuri si servicii de prima necesitate este mult mai mica decat in tarile din Vest, ceea ce lasa un venit semnificativ la dispozitia menajelor .
IRG estimeaza ca o jumatate din moscoviti si un sfert din rezidentii celorlalte regiuni se incadreaza in clasa de mijloc a societatii si inca o treime dintre acestia au sanse mari sa acceada la aceasta categorie.
Avand o populatie de 146 de milioane de locuitori, cheltuielile de consum din Rusia s-au ridicat anul trecut la 260 de miliaone de dolari, ceea ce sugereaza un potential de investitii considerabil, inclusiv pentru grupurile straine.
Firmele rusesi au inceput sa raspunda cererii in crestere, ceea ce a dus la substitutia tot mai mare a produselor importate cu cele autohtone. IRG a subliniat ca acum exista 100 de companii, care vor deveni si mai multe, cu o cifra de afaceri semnificativa, profituri in crestere si o buna reputatie. Printre acestea se numara producatorul de ciocolata Korkunov, producatorii de computere Aquarius si Formoza; Nefis, o companie pentru curatarea bunurilor casnice; Nizhpharm, o firma farmaceutica si Caro Film, care detine 25 de sali de cinema.
Multe dintre aceste firme investesc in branduri in stil occidental si unele chiar exporta: majoritatea catre fostele state sovietice, dar cateva si in occident.

Succesul dulce al companiei Korkunov
Dulciurile din Vest erau un bun in mare voga pe vremea fostei URSS: era emotia de a flirta cu produsele inamicilor, gloria de a avea acces la ele si desigur ca erau si foarte gustoase.
Astfel ca in anii '90, dupa deschiderea granitelor la importuri, exista deja o piata avida pentru dulciurile fabricate in Vest. Batoanele Snickers erau la fel de importante pentru cultul postsovietic al bunurilor occidentale ca si blugii Levi sau tigarile Marlboro.
Andrey Korkunov a intrat atunci in actiune. Asa cum au facut multi dintre contemporanii sai, el a parasit armata sovietica in zilele perestroikai si si-a infiintat o firma la periferia Moscovei, care importa orice de la blugi, materiale de constructii pana la ciocolata, si mai ales ciocolata.
"La inceput vindeam", spune Korkunov, in varsta de 40 de ani. "Apoi am inteles ca productia in Rusia ar putea fi mult mai profitabila".
Korkunov a decis sa preia din brandurile straine pentru a se extinde pe piata produselor de lux pentru cadouri.Si-a construit o fabrica de la zero. Echipamentul l-a achizitionat de la partenerii italieni, care "si-au luat zborul" dupa criza din 1998 si s-au retras din parteneriat. Echipamentul foarte performant a permis companiei, care avea in jur de 450 de angajati, sa indeplineasca standardele impuse pentru exportul in Uniunea Europeana si Statele Unite. Acum, Korkunov intentioneaza sa mai deschida o fabrica, astfel ca producta va creste la 25.000 de tone pe an. Anul trecut, vanzarile au fost de 50 de milioane de dolari.
Insa, importul echipamentelor este o adevarata problema, spune Korkunov, pentru ca tarifele vamale sunt foarte ridicate si sunt puternic controlate de agentiile de stat. Serviciile din vama sunt corupte. Si acestea sunt numai cateva dintre problemele cu care se confrunta firmele de dimensiuni medii din  Rusia.
"In primul rand este multa birocratie; apoi mai sunt si defectele legilor - nu sunt nici macar defecte ci mai degraba o absenta completa a unor prevederi care sa ajute la dezvoltarea companiilor", spune el. "Comparati modelul chinezesc cu cel rusesc: in China cel putin au fost luate masuri care sa stimuleze afacerile IMM-urilor, dar in Rusia situatia este de asa natura de parca scopul ar fi intarirea barierelor si nu indepartarea lor".
Korkunov si-a asigurat 25% din piata din Moscova si aproape 75% din piata cadourilor de lux "cu marje de profit foarte mari".
Si, treptat, ciocolatele Korkunov se desprind gradual de cultul produselor occidentale. "Cand vad ca dulciurile noastre sunt date pasagerilor care zboara cu Lufthansa, ma bucur nu numai pentru ca stiu ca imi vor creste profiturile. Ma bucur pentru ca ceilalti rusi vor vedea asta si vor spune: da, intr-adevar se poate".
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO