Business Internaţional

Relocarea a generat mari posibiltati, dar si multe dileme

14.06.2004, 00:00 22

Ce sfat ii poti da unui angajat al carui parinte sufera de maladia Alzheimer? Daca nu ai fost in aceeasi situatie nefericita, ar fi dificil sa stii de unde sa incepi. Tocmai de aceea multe companii prefera sa lase acest fel de ajutor pe seama unei companii specializate pe acordarea de consiliere cu privire la Alzheimer - una care sa poata sa-ti dea si informatii despre unde poti gasi un instalator daca tevile de acasa se sparg in timpul cat tu esti la serviciu, relateaza Financial Times.
Accesul la linii de consiliere face tot mai frecvent parte din pachetul salarial al angajatilor. Patronii nu doresc ca salariatii sa fie atat de stresati de probleme din afara serviciului incat sa nu-si mai poata indeplinii obligatiile.
Liniile de consultanta amintesc de asemenea cum ar trebui sa se faca de fapt outsourcingul: transferul discret al anumitor functii catre specialisti, astfel incat compania si personalul sau sa se poata concentra pe ce face cel mai bine. Sunt si alte activitati pe care companiile ar putea sa le externalizeze: paza, curatarea ferestrelor sau integrarea sistemelor lor de computere.
Problema este ca multe companii au pierdut din vedere elementele de baza.  Ele sau externalizeaza activitati pe care ar trebui sa le pastreze in-house, sau presupun ca odata ce au externalizat un serviciu, nu mai trebuie sa se preocupe niciodata pentru el.
In ultimul an, outsourcingul a fost implicat si in problema mai sensibila a "offshoringului". Acesta este cuvantul urat  care desemneaza decizia nu numai de a externaliza o anumita functie, dar de a desfasura activitatea intr-o alta tara, care presupune un cost mai scazut, cum ar fi India sau China.
Offshoringul a devenit una din probleme cele mai disputate in campania prezidentiala din SUA. John Kerry, candidatul democrat, l-a acuzat pe presedintele George W. Bush ca nu a reusit sa protejeze locurile de munca ale americanilor.
Dar nu tot outsourcingul este in acelasi timp si offshoring, si nici unul dintre ele nu este automat bun sau rau. Totul depinde de motivul pentru care sunt desfasurate si de modul in care sunt abordate.
Exista doua motive intemeiate pentru a proceda la outsourcing. In primul rand, pentru ca altcineva poate indeplini aceeasi functie mai eficient si la un cost mai scazut. In al doilea rand, pentru ca activitatea respectiva nu este una centrala pentru firma in cauza. Sunt mult mai multe motive gresite pentru care se face outsourcing, printre care acela ca toata lumea fac ela fel, si pentru a scapa de o problema pe care nu ai fost in stare sa o rezolvi singur.
Sa luam de exemplu cazul unei companii care se straduieste sa-si integreze divesele sisteme computerizate. "Uneori oamenii se gandesc ca daca transfera problema asupra noastra, va disparea pur si simplu", spune Robert Ewald, presedinte al departamentului pentru solutii privind resursele umane de la Ceridian, care ofera o gama de servicii de outsourcing, de la managementul statelor de plata la linii de consultanta pentru angajati. "Dar noi doar am mostenit problema. Nu este vorba de nici o magie".
Companiile care se gandesc sa apeleze la outsourcing trebuie sa se intoarca la primele principii: de ce vrem sa lasam aceasta activitatepe seama altcuiva, ce avantaje am avea noi si suntem siguri ca nu ne privam de niste abilitati de care poate vom avea nevoie in viitor?
In primul rand companiile trebuie sa-si aminteasca faptul ca outsourcingul este inceputul unui proces si nu sfarsitul. Chiar si dupa ce au externalizat o activitate, tot vor trebui sa se gandeasca bine cum o vor conduce.
"Afacerile de outsourcing sunt de obicei pierdute sau castigate cu mult inainte ca vanzatorul sa fie ales sau contractul sa fie negociat", scrie Craig Albright, senior manager la Marakon, firma de consultanta in management.
Si adauga, ca un ecou al comentariului lui Ewald: "Directorii executivi externalizeaza de multe ori activitati fara legatura intre ele care se intampla sa fie conduse de acelasi departament al companiei lor. De ce? Pentru ca in acest fel se pare ca se rezolva o durere interna de cap".
Daca a colabora cu un partener de outsourcing in "curtea ta din spate" necesita abilitate si experienta, este cu atat mai greu in cazul in care activitatea se desfasoara in alta tara sau pe alt continent. India ofera multe avantaje: un mare numar de absolventi bine pregatiti, vorbitori de limba engleza, gata sa munceasca pentru salarii mult mai mici decat omologii lor din SUA sau Europa.
Dar unele companii au deja experienta in ceea ce priveste gradul de dificultate al managementului acestor relatii. In luma marti, Capital One, compania americana de credit carduri, a reziliat un contract cu Wipro Spectramind, compania indiana lider pe piata tehnologiilor, dupa ce a facut descoperirea ca angajatii de la call centre-ul companiei indiene faceau oferte neautorizate de credit clientilor. Neregulile au iesit la iveala cu ocazia unei inspectii facute de Wipro Spectramind, care a dezvaluit detaliile catre Capital One.
Incidentul survenea dupa deciziile luate de Lehman Brothers, banca americana si Dell, producatorul american de computere, de a-si readuce in SUA unele servicii, in urma nemultumirilor exprimate de clienti in legatura cu proasta calitate.
Albright, de la Marakon, a declarat: "Pentru fiecare acord care functioneaza exista, se pare, unul care nu merge, ceea ce duce la acuzatii, publicitate negativa si greseli costisitoare".
Compania de cerectare si analiza Gartner afirma ca se asteapta ca si alte companii care au facut outsourcing in India sa-si aduca acasa afacerile.
Este probabil insa ca ofertantii indieni de outsourcing sa-si imbunatateasca serviciile, pe masura ce atat ei cat si companiile cu care incheie contracte vor capata mai multa experienta in ceea ce priveste relatia reciproca.
Unii comentatori au facut analogia cu nemultumirile privind calitatea slaba a produselor japoneze de la inceputul dezvoltarii statului asiatic la nivelul de azi.
Potrivit Gartner, numarul de locuri de munca transferate din tarile dezvoltate catre India sau alte tari in curs de dezvoltare nu va scadea in urmatorii ani. "Estimam ca 25% din locurile de munca traditionale din domeniul IT din tarile dezvoltate vor fi situate pe pietele emergente pana in 2010", a spus Ian Marriott, vice presedintele Gartner.
Nu este de mirare ca in SUA, acesta este vazut ca un fapt alarmant. Oamenii s-au obisnuit ca productia necalificata si chiar unele servicii sa fie externalizate catre tari in curs de dezvoltare. Ideea era ca astfel muncitorilor din SUA si Europa le va ramane munca calificata si care implica creativitate.
Dar India si celelalte tari in curs de dezvoltare incep sa atraga si aceste locuri de munca cu grad inalt de calificare, inclusiv dezvoltarea de software si cercetarea in domeniul farmaceutic. Nici macar jurnalismul de natura financiara nu face exceptie; agentia de stiri Reuters a transferat obtinerea materialelor in legatura cu unele companii americane in India.
Ewald spune ca pentru multi angajati americani in domeniul tehnologic, offshoringul a venit in cel mai prost moment, tocmai cand cei mai multi sufereau deja de pe urma recesiunii IT-ului. "Angajatii din acest domeniu au fost cel mai rau loviti", afirma el.
Marriott este de parere ca ei vor trebui sa gaseasca o modalitate de a se descurca. "Nu este nici un dubiu asupra faptului ca transferul previzionat de locuri de munca, asociat cu outsourcingul global, este o realitate dura. Cu toate acestea, nu este nimic nou in faptul ca tehnologia cauzeaza schimbari majore in felul de a munci al oamenilor si in locul in care muncesc. Acesta este rezultatul invariabil al modului in care opereaza azi piata globala, iar economiile occidentale au reusit cu succes in trecut sa navigheze printre valurile de transformare economica".
India si China nu vor fi singurii beneficiari. Marriott adauga acestei liste Irlanda si Israelul, ca tari care vor castiga de pe urma outsourcingului de IT, pecum si Rusia, care si-a castigat reputatia pe ingineria software de inalta calitate.
Economiile ale caror locuri de munca sunt transferate prin outsourcing se vor putea descurca, insa indivizii afectati ar putea sa intampine probleme in aceasta privinta. Cei care si-au pierdut slujbele, mai ales in domeniul IT, ar putea sa nu gaseasca usor alta. Lor nu le va fi foarte clar ce trebuie sa faca in continuare.
Unele din activitatile care au facut obiectul offshoringului ar putea reveni in tarile de origine pe masura ce companiile vor constientiza cat de greu este sa supraveghezi contractele de la distanta sau isi vor da seama ca au externalizat activitati pe care ar fi trebuit sa le faca ei insisi, cum ar fi sa discute cu clientii lor.
Multe contracte de outsourcing nu vor reusi sa produca valoarea pe care o asteptau companiile. Dar ambele parti vor gasi mijloace de a face relatia sa functioneze. Progresul nu va fi usor sau comod. Dar tendinta pe termen lung este cat se poate de clara. Asa cum bunurile se misca tot mai usor azi, tot asa se vor misca locurile de munca maine.
caseta:
Outsourcingul insemna mai demult sa angajezi o companie locala sa curete podelele. Astazi presupune ca angajati din alta tara sa se ocupe de clientii tai. Aspectele pro si contra sunt inca intens dezbatute.
Posturile prefesionale: Angajatii se intreaba ce efect va avea outsourcingul asupra salariului, prestigiului si asupra practicilor profesionale
Call centrele: Trebuie garantata calitatea serviciilor daca nu vrei ca outsourcingul sa genereze probleme nedorite
Trainingul: Tehnicile de invatare si facilitatile bazate pe mediul electronic au o contributie tot mai mare si sunt argumente convingatoare pentru outsourcing
Reactia: Opozitia fata de offshoring starneste pasiuni la nivel mondial si nicaieri mai mult decat in SUA, unde a devenit o aprinsa dezbatere politica.



Outsourcingul in IT
In acest domeniu, in Marea Britanie, tendinta de a apela la outsourcing a coincis cu o scadere substantiala a nivelului salariului specialistilor in IT.
O parte din aceasta scadere poate fi pusa pe seama nivelului nesustenabil al acestor salarii din urma cu cativa ani, spune Elizabeth Sparrow, presedinte al departamenutlui de offshore outsourcing al British Computer Society. Ea este insa de acord ca outsoursingul "afecteaza intr-o anumita masura" nivelul salariilor.



Outsourcingul in resurse umane
In acest domeniu, principalul argument invocat de sustinatorii activitatii de outsourcing este acela al separarii intre munca "tranzactionala" (calcularea beneficiilor personalului, stabilirea drepturilor la concedii etc.) si munca "strategica" (schimbarea culturala, proiectarea organizationala, stimulente etc.). prima dintre acestea poate face obiectul outsourcingului, cea de a doua insa trebuie sa ramana in-house.
Profesionistii HR trebuie sa-si imbunatateasca abilitatile si sa treaca la o activitate care "adauga valoare".
Asta ar avea insa implicatii in ceea ce priveste statusul profesional si alegerea carierei, explica Richard Hardwick, consultant la Hay Group. "Nici un specialist tanar si ambitios in HR nu va cauta sa se angajeze intr-o companie se servicii externalizata". "Ar vrea posturile in-house, cu potential de dezvoltare, de inaintare pe scara ierarhica din cadrul organizatiei, mai precis cele din munca strategica. Dar s-ar putea ca aceste locuri sa nu fie atat de multe".



Outsourcingul in domeniul imobiliar
Outsourcingul este privit in acest sector ca o solutie la numarul mare de departamente de proprietate in-house.
Beneficiile ar putea insa sa fie extinse, este de parere Richard Taylor, managing director la Corpra, o firma de consultanta din domeniul imobiliar. "Sunt multi directori de domeniu care privesc lucrurile din perspectiva caramizilor si a mortarului: ei isi dau seama ce este bine pentru o cladire, dar nu si ce este bine pentru o afacere".



Studiu de caz: British Petroleum
Decizia British Petroleum de a externaliza multe din activitatile legate de resurse umane catre Exult este un bun exemplu al drumului cu urcusuri si coborasuri parcurs de outsourcingul modern.
Acordul incheiat in 1999, in valoare de 600 milioane dolari a starnit valuri de admiratie pentru curajul companiei britanice. Nevoile in domeniul de resurse umane al unui numar de 100.000 de angajati din 80 de tari - salariu si beneficii suplimentare, training, recrutare, relocatie, managementul datelor referitoare la personal, activitatile de concedieri si multe altele - urmau sa fie oferite de la distanta, de la centrele de servicii Exult de la Glasgow, Scotia si respectiv Houston, Texas.  La vremea respectiva se estima ca outsourcingul va aduce economii anuale in valoare de 300 milioane dolari pentru bugetul departamentului de HR.
In 2001 insa, Jon Melo, vice-presedinte al diviziei de interpretare a datelor geologice a BP, a anuntat ca proiectul era "in curs de revizuire". Instalarea software-ului de e-HR a fost simpla, problema era insa a-i face pe oameni sa-l foloseasca. Melo a recunoscut ca BP nu ar fi trebuit sa-si externalizeze toate functiile de HR pentru ca nevoia de politici standardizate nu avea suficienta flexibilitate. In plus, apelarea la outsourcing s-a dovedit mai costisitoare decat se asteptase.
In interviuri mai recente, vice-presedintele departamentului de resurse umane Chris Moorhouse a declarat ca experimentul a avut si rezultate pozitive, chiar daca nu s-au materializat toate asteptarile companiei. De exemplu, in loc de 100 de tipuri de contracte de angajare au ramas acum doar 10. Sistemul acoperea nevoile a jumatate din personalul BP, adica 50.000 de oameni.
In concluzie, daca ar fi sa aleaga intre criteriul de cost si alte consideratii, mai strategice, majoritatea expertilor recunosc ca ar opta pentru prima varianta, chiar daca economiile preconizate nu se realizeaza in totalitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO