Business Internaţional

Rusia va cheltui 500 mld. dolari pentru a-si dezvolta reteaua de cale ferata pana in 2030

Rusia va cheltui 500 mld. dolari pentru a-si dezvolta reteaua de cale ferata pana in 2030

Vor fi construiti peste 20.000 de kilometri de cale ferata, iar parcul de locomotive si vagoane va fi innoit

08.10.2007, 02:21 101

Campania de rebranding este cea mai vizibila parte a unui plan major de dezvoltare a retelei de cai ferate din Rusia, a declarat Vladimir Iakunin, presedintele companiei, scrie Moscow Times.
Programul de dezvoltare va permite investitiile straine in sistemul rusesc de cai ferate, iar in cele din urma am putea asista la o privatizare partiala a companiei. Imbunatatirile, de la calitatea mancarii si pana la posibilitatea accesului la internet, nu au alt scop decat sa sporeasca gradul de confort al pasagerilor.
Luna trecuta, Iakunin i-a prezentat planul de modernizare a cailor ferate rusesti presedintelui Putin. Se estimeaza ca ambitiosul plan va necesita fonduri in valoare de 13.700 mld. ruble (430 mld. euro), lucrarile care vor transforma intr-o maniera radicala sistemul de cai ferate fiind programate sa se finalizeze in 2030.
Banii necesari vor fi furnizati de catre administratia centrala in proportie de 20% si de catre cea locala 5%. Restul banilor provin din fondurile companiei si din investitii private. "Asta nu inseamna ca stam cu mana intinsa", a declarat Iakunin. "Sa iei 20% din 13.000 de miliarde de dolari nu reprezinta aproape nimic comparativ cu PIB-ul Rusiei", a adaugat el.
Noile reglementari privind ramurile strategice ale economiei nu vor afecta cu nimic investitiile straine, asadar miliarde de dolari reprezentand investitii private pot veni din exteriorul tarii, spune Iakunin, adaugand ca "pentru mine, nationalitatea banilor nu conteaza. Nu vom trage niciodata o granita intre investitiile private rusesti si cele externe".
Pentru a strange fondurile necesare modernizarii compania intentioneaza sa privatizeze unele divizii de transport. Compania si-a creat o serie de subsidiare, care ar putea fi partial privatizate, fara a afecta structura companiei-mama.
Mai mult, va incerca sa vanda o serie de locomotive si vagoane unor companii care se ocupa de reconditionare. Pentru a crea infrastructura pentru trenurile de mare viteza RZD intentioneaza sa realizeze o serie de parteneriate cu firme straine.
In acelasi timp, Iakunin s-a aratat deschis ideii ca statul sa-si reduca participatia in cadrul companiei, ceea ce va crea o companie comerciala viabila pe termen lung.
"Luam in considerare posibilitatea, sau posibilitatea teoretica, de a deveni publici, adica de a ne lista, de ce nu?", spune Iakunin. Legea, cu toate acestea, interzice companiei sa vanda sau sa ipotecheze, ca intreg sau pe bucati, propria infrastructura. Inca dinainte de inceputul acestei campanii de publicitate, compania a incercat sa-si redreseze imaginea in fata clientilor.
O schimbare importanta a fost introducerea unei noi culturi de management si de resurse umane, dupa cum spune Anna Belova, coautoare a programului guvernamental de reforma a caii ferate pana in 2010. Ea spune ca schimbarile importante anuntate recent fac parte din planul originial. In ceea ce priveste rezultatul final al investitiei de circa 500 de miliarde de dolari, compania nationala de cale ferata si-a propus sa construiasca aproximativ 20.000 de km de cale ferata, mai mult decat s-a construit in intreaga existenta de 70 de ani a Uniunii Sovietice. Liniile de cale ferate vor face legatura si cu regiunea Magadan, din nordul indepartat al Federatiei Ruse.
Compania se uita in acelasi timp si peste granita, avand deja planuri privind extinderea retelei de infrastructura de cale ferata si spre state ca Japonia, Coreea de Nord si Coreea de Sud. Ikunin a fost foarte optimist in ceea ce priveste perspectivele de realizare a acestor planuri, declarand ca sunt interese foarte serioase in extinderea caii ferate atat la est, cat si la vest de Rusia.
"Cooperarea dintre operatorii de cale ferata este mai putin controversata decat orice alt fel de integrare dintre Rusia si Europa", a declarat el.
In afara de noile sine care urmeaza sa fie construite, planul lui Iakunin include si extinderea cailor ferate de mare viteza. Cel putin 15 rute importante au fost deja luate in considerare pentru acest proces de extindere.
In 2012 timpul necesar unei calatorii de la Moscova la St. Petersburg va fi mai mult decat injumatatit, pana la circa doua ore si jumatate, in timp ce o calatorie de la Moscova la Berlin ar putea dura intre opt si zece ore, fata de o zi si jumatate acum.
Trenurile de mare viteza pe rutele interne nu sunt insa incluse in plan.
Iakunin a motivat acest lucru dand exemplul distantei de 1.600 de km dintre Moscova si Soci, locul de desfasurare a Olimpiadei de Iarna din 2014. El a explicat ca nicaieri in lume nu se foloseste un tren de mare viteza pe o astfel de distanta.
Trenurile care merg pe aceste rute vor fi de mare viteza, ceea ce nu inseamna ca drumurile vor deveni ele insele cai foarte rapide de transport, a adaugat el.
In ciuda reformelor si a cresterii preturilor la bilete din ultimii ani, pentru pasagerul obisnuit nimic nu pare sa se fi schimbat cu adevarat. Iakunin insa a subliniat de fiecare data ca intre calitatea serviciilor si a confortului oferit pe plan local si cele oferite in alte state se poate pune cu usurinta semnul egalitatii. "Cand vine vorba despre vagoanele de marfa, acolo avem intr-adevar probleme. Daca vorbim insa despre mediul, despre confortul, despre mancarea oferita in trenurile noastre totul este mai bun la noi", a declarat el.
Printre imbunatatirile care urmeaza sa fie aduse sistemului de transport feroviar se numara si introducerea de vagoane unisex, de DVD playere, de camere speciale unde copiii se pot juca, precum si acces la internet sau biblioteci cu literatura rusa.
Chiar si pasagerii care vor opta pentru cele mai ieftine bilete vor putea respira mai usor, fiind planificata introducerea de aer conditionat in marea majoritate a vagoanelor. "Nu mi se pare normal sa introduci aer conditionat in unele vagoane, mi se pare o prostie. Trebuie insa sa ne adaptam la cerintele consumatorilor", a incheiat Iakunin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO