Business Internaţional

Seful Carlsberg incearca cu orice pret achizitia rivalilor de la Scottish & Newcastle

Seful Carlsberg incearca cu orice pret achizitia rivalilor de la Scottish & Newcastle

Carlsberg incearca sa se pozitioneze mai bine prin aceasta achizitie pe pietele emergente

19.11.2007, 20:44 48

Jorgen Buhl Rasmussen se afla la conducerea Carlsberg de mai putin de o luna atunci cand a facut unul dintre cei mai agresivi pasi din istoria de 160 de ani a companiei daneze: o oferta nesolicitata pentru achizitia grupului britanic Scottish & Newcastle, scrie The Financial Times.
Carlsberg s-a aflat multa vreme in discutii cu olandezii de la Heineken pentru preluarea S&N, compania daneza fiind nevoita sa-si exprime intentiile expansioniste mult mai devreme decat ar fi dorit din cauza unor scurgeri de informatii.
Cand S&N a aflat de "complotul" dintre Carlsberg si Heineken si suma pe care ar fi fost dispuse cele doua companii sa o achite pentru fiecare actiune a producatorului de bere britanic (7,2 lire sterline/actiune), relatia dintre managementul Carlsberg si conducerea S&N s-a modificat radical. Board-ul companiei britanice a considerat "batjocoritoare" oferta venita din partea Carlsberg. Dar Rasmussen, care a venit la conducerea producatorului danez de bere in 2006, dupa o cariera in industria produselor de consum la Gillette, a ramas foarte calm la ostilitatea afisata de S&N. "Suntem destul de relaxati", a spus Rasmussen.
Oficialul Carlsberg a lasat de inteles ca va astepta atat cat este nevoie pentru a face o noua oferta pentru S&T. "Unul dintre sefii mei de la Gillette obisnuia sa spuna intotdeauna 'Nu te ingrijora, fii fericit. Gandeste-te la tot ceea ce poti face tu si nu asculta opiniile celor din jurul tau. Decide singur si fii increzator in fortele tale'. Cred ca aceste fraze rezuma toate intentiile noastre cu privire la S&N", a declarat Rasmussen. Consortiul Carlsberg-Haineken a majorat la sfarsitul saptamanii trecute oferta pentru S&N cu 4%, la 14,4 miliarde de dolari (9,8 mld. euro).
In ultimul an, seful Carlsberg s-a aflat la conducerea operatiunilor companiei daneze din Europa de Est, incluzand si compania rusa Baltic Beverages Holdings (BBH), unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata berii din Rusia, statele baltice si Kazahstan, si a avut timp sa se convinga de potentialul de crestere al pietei de bere din Rusia. BBH este motivul pentru care Carlsberg vrea sa cumpere S&N. Chiar daca profitabilitatea producatorului danez de bere s-a imbunatatit in ultimul timp datorita inchiderii unor fabrici si unor reduceri de costuri, marjele de profit obtinute de Carlsberg, de 9,5%, sunt cu 4% mai mici decat in cazul altor producatori de bere. BBH, companie detinuta de Carlsberg si S&N si cu marje de profitabilitate de 22,5%, contribuie cu peste 40% la castigurile totale ale Carlsberg. Totusi, anumiti analisti se intreaba daca Rasmussen s-a gandit la o strategie inainte de a face o oferta pentru S&N publica. Daca S&N va castiga procesul intentat lui Carlsberg si care se desfasoara intr-un tribunal suedez, compania daneza ar putea sa-si piarda participatia pe care o detine la BBH. Compania daneza a cautat sa se extinda si in Asia, manifestandu-si interesul de a investi in zece tari de pe continentul asiatic.
De asemenea, daca achizitia S&N se va finaliza, Carlsberg este interesata si de preluarea operatiunilor chineze ale companiei britanice. Prezenta Carlsberg in Asia este destul de redusa, aceasta regiune contribuind doar cu 7% din totalul profitului, iar BBH si tarile Europei de Est furnizeaza 41%.

Istoria Carlsberg

Mutarea indrazneata a Carlsberg in ceea ce priveste achizitia S&N nu ar fi trebuit sa surprinda prea mult compania britanica, deoarece, fondat ca o afacere de familie, businessul Carlsberg are o istorie controversata. Fondata in 1847 de berarul JC Jacobsen, afacerea Carlsberg a fost impartita in doua 35 de ani mai tarziu, atunci cand fiul lui Jacobsen, Carl, s-a certat cu tatal si si-a deschis propria berarie, numita "Noul Carlsberg".
Carl, un adept al estetismului, a dorit ca fabrica sa de bere sa fie mai atractiva decat cea a tatalui sau. Ca urmare, a construit un fel de vatra rasucita cu opt dragoni care ieseau din ea, totul acoperit cu o floare de lotus.
De asemenea, estetul a comandat patru statui care infatisau elefanti de dimensiuni medii, pe care i-a pozitionat sub o poarta. Una dintre statui este incrustata cu o svastica, care avea in acele vremuri o semnificatie religioasa.
Carl a inregistrat acest simbol, pentru a putea sa-si diferentieze berea de cea a tatalui sau. Dupa aparitia nazismului, folosirea svasticii sub forma de marca inregistrata a fost interzisa.
Carl si tatal sau nu si-au vorbit vreme de cinci ani, iar cele doua companii s-au unificat in 1907.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO