Business Internaţional

Setea de petrol a Asiei este din ce in ce mai nestavilita

20.09.2004, 00:00 32



Cresterea economica a regiunii asiatice, alimentata de performantele Chinei si Indiei, pare sa se inscrie pe un trend de lunga durata.



Cresterea economica din Asia a fost principalul motor al exploziei cererii de petrol pe plan mondial, care a dus la inflamarea preturilor la petrol sI a decalnsat temeri in legatura cu o posivbila criza de combustibil. In prezent, China aplica masuri pentru temperarea cresterii economice. Va putea aceasta "racire" a economiilor asiatice sa reduca presiunea asupra pretului petrolului?



Pe termen scurt, este probabil ca acest efect sa apara. Dar analizele atentioneaza asupra faptului ca tarile mari consumatoare de petrol n-ar trebui sa conteze, cel putin deocamdata, pe o incetinire semnificativa a cresterii economice in regiunea Asiei care sa determine scaderea preturilor la petrol.



Din multe puncte de vedere, economia Chinei nu incetineste in ritmul in care multi analisti prognozasera. Chiar daca aceasta crestere va fi moderata, ritmul inalt de crestere demografica din China, dar mai ales din India, sugereaza ca cererea de petrol va ramane ridicaata pe termen lung. In acelasI timp, in aceste tari nu pare sa existe nici vointa politica de a aplica acele masuri care au ajutat Japonia, Europa si Statele Unite sa reduca sensibil consumul de carburanti dupa criza petrolului din anii '70.



Astfel, daca o incetinire in zona Asiei ar putea reduce din presiunile de crestere care se manifesta asupra pretului petolului pe termen scurt, cererea care va ramane ridicata in aceasta regiune va stabili, cel mai probabil, un prag sub care preturile nu vor scadea in anii urmatori.



Ca ultime resort, tarile asiatice ar putea reduce subventiile pe care le ofera la aceste produse, si care tin pretul carburantilor la un nivel scazut, stimuland implicit cererea. Una dintre tarile din regiune, Thailanda, a recurs deja la asemenea masuri. China ar putea recurge la majorari de preturi la produsele obtinute din petrol. Dintre acestea, ar face parte si scumpirea benzinei sI motorinei cu aproximativ 6%.



Pentru moment, orice scadere a pretului petrolului ar reprezenta o usurare pentru consumatori. Preturile pentru un baril de pertol au scazut la bursa din New York pana la aproximativ 45 de dolari per baril, dupa ce in august se apropiasera vertiginos de 50 de dolari. Chiar daca mai multi factori au contribuit la cresterea pretului petrolului, printre care si instabilitatea din Iraq, care a provocat numeroase inrteruperi ale exporturilor de petrol din aceasta tara, economiile asiatice afalte in plin avant reprezinta o componenta critica.



Regiunea asiatica ar putea fi responsabila pentru aproape jumatate din cresterea consumului zilnic de petrol cu 2,5 miliarde de barili. Numai China ar putea fi raspunzatoare pentru o treime din aceasta crestere.



O parte din fortele care au dus la cresterea exploziva de carburanti in China ar putea sa dispara in lunile urmatoare, facand astfel posibila o scadere a preturilor la petrol pe plan mondial.



Spre exemplu, o recenta criza de electricitate a determinat sute de mii de interprinderi sa foloseasca generatoare diesel pentru a-si putea acoperi nevoile, ceea ce a dus la o explozie a cererii de petrol.



Desi guvernul chinez estimeaza ca aceasta criza va fi complet depasita abia peste doi ani, destule termocentrale si hidrocentrale ar putea fi date in folosinta pe parcursul acestui an pentru ca tensiunile dintre cererea si oferta de energie sa se atenueze, ceea ce va determina oprirea generatoarelor diesel.



De asemenea, unii analisti considera ca petrolistii chinezi au subestimat necesarul de petrol al economiei dupa epidemia de SARS (Sindromul Acut Respirator Sever) de anul trecut, ceea ce a dus la o crestere importanta a importurilor pentru a acoperi cererea. Aceasta, in combinatie cu altI factori, a determinat o crestere a stocurilor de motorina si benzina, considera K. F. Yan, un cercetator la Cambridge Energy Research Associates din Beijing. Aceste stocuri ar putea fi vandute spre sfarsitul acestui an.



SAE Magnetics, o uzina din orasul sudic Dongguan, ai carei 20.000 de angajatI produc capete magnetice pentru unitatile de harddisk, este exemplul tipic de inteprindere care reduce achizitiile de motorina, pe masura ce se refac serviciile electrice. La inceputul anului, compania a cumparat sute de tone de combustibil pentru a-si alimenta flota de generatoare, in cazul unei crize de electricitate. In contextul racirii vremii si al reintrarii in normal a alimentarii cu energie de la distribuitorul local, stocurile "vor ramane acolo" dupa cum apreciaza Tian Hong, prim vicepresedinte al companiei.



Asemenea schimbari ar putea fi insa subminate. Multi indicatori economici arata ca pe semestrul al doilea, economia chineza a inregistrat ritmuri de crestere inalte, de 9,6%. La inceputul anului guvernul chinez a luat o seria de masuri menite sa incetineasca cresterea in unele sectoare "supraincalzite", cum ar fi cel al otelului si al aluminiului. Unele sectoare ar putea inregistra chiar o reluare a trendului de crestere rapida. Pe primele sapte luni, investitiile straine directe in China au inregistrat un rimt anual de crestere de 15%, care depaseste ritmul de 12% de pe primul semestru. Importurile de petrol au crescut in iulie cu 41% fata de aceeasi perioada a anului trecut.



Feng Zang, analist financiar in cadrul J.P. Morgan in Hong Kong, apreciaza ca multi producatori mici de otel, care isi sistasera productia in primavara, au reluat activitatea in ultimele saptamani.



De asemenea, nu sunt semne concludente care sa indice o reducere a activitatii la rafinaria complexului Sinopec Shanghai Pertochimical, situat pe coasta, la o ora de mers de Shanghai. Rafinaria functioneaza aproape la capacitate maxima. Zhang Jiming, secretar al Consiliul Director, declara ca rafinaria analizeaza oportunitatea maririi productiei.



Agentia Internationala pentru Energie, cu sediul in Paris, estimeaza ca cererea de petrol a Chinei va spori cu 500.000 de barili pe zi, pana la un nivel de milioane de barili pe zi pana la sfarsitul anului viitor. Aceasta ar fi insa inferioara majorarii inregistrate anul acesta, estimata la 830.000 de barili pe zi.



In alt ordine de idei, o incetinire temporara a cresterii, in China sau in oricare alta tara, nu ar modifica trendurile de durata care influenteaza cererea regiunii. Aceasta pentru ca Occidentul va continua, cel mai probabil, sa mute fabricile in Asia, transferand astfel nevoia in crestere de petrol dintr-o jumatate a lumii in cealalta.



De asemenea, este putin probabil ca cererea de petrol din China va fi acoperita sI din resurse interne. Versiunea chineza a Texasului de Vest - campurile petrolifere Daking- au mentinut China pe pozitia de exportator net de petrol pana in 1993. In prezent, productia in acea zona se afla pe un trend descendent.



In timp ce noile zacaminte descoperite in platoul oceanic asigura o crestere a productiei interne, unii analisti considera ca un nou varf va fi atins abia in 2015. Pana atunci, importurile vor fi ajuns sa asigure 60% din necesarul de combustibil al Chinei, fata de 30% in prezent.



India, pe de alta parte, abia daca a inceput sa ia masuri pentru limitarea consumului de combustibili. Departamentul pentru Energie al Statelor Unite estimeaza dublarea consumului de carburanti in China pana in 2015, in contextul in care mai mult de 300 de milioane de oameni, care compun clasa de mijloc indiana, vor trece de la scutere la automobile. Cresterea consumului de petrol in India pentru primul sfert al acestui secol va atinge un ritm de crestere de 3,9% anual, fiind depasita doar de China, cu un ritm mediu de 4,0%.



Cererea va fi cel mai probabil stimulatata sI de fascinatia indienilor pentru automobile.



In prezent, automobilele genereaza doar o mica parte din cererea agregata de petrol a Chinei. Numarul de autovehicule este estimat sa ajunga la 120 de milioane pana in anul 2020, de la 20 de milioane in anul 2000.



India intentioneaza sa construiasca peste 10.000 de km de autostrazi pentru a conecta marile orase, costurile ridicandu-se la peste 40 de miliarde de dolari pentru urmatorul deceniu. Multe dintre marile companii indiene se pregatesc sa faca fata unei cresteri puternice a cererii. Reliance Industries, o companie care activeaza in domniul petrochimic sI totodata una dintre cele mai mari din India, tocmai a intrat pe piata distributiei de benzina cu 75 de statii. Obiectivul pentru urmatorii cinci ani este extinderea retelei la peste 5.000 de statii.



In acelasi timp, sunt putine dovezi care sa probeze ca India si China iau masuri serioase pentru conservarea resurselor. In China, mai multi demnitari sutin de mai multi ani marirea accizelor la combustibili, dar nu sunt semne care sa indice ca guvernul va lua o decizie in acest sens.



Legile care exista pe hartie nu sunt "aplicate efectiv", arata un studiu al politicilor de conservare a energiei, realizat de un institut guvernamental, care va fi publicat in aceasta toamna. Structura preturilor pentru carburanti este "irationala", mai arata raportul, incurajand mai degraba risipa decat economisirea.



India pare mai preocupata la acest moment de controlarea inflatiei, decat de conservarea resurselor de energie. Recent, guvernul indian a eliminat taxele pentru produsele petroliere, astfel incat companiile sa nu fie nevoite sa creasca preturile. Guvernele statelor indiene au inceput sa acorde tot mai multa putere fermierilor, a caror nemultumire a dus la inlocuirea vechiului guvern federal. Aceste demersuri ar putea avea ca efect o crestere a consumului. Ca si in China, guvernul indian impune restrictii asupra preturilor la produsele petroliere.



Chiar daca India sI China ar lua masuri serioase pentru coservarea energiei, efectul ar putea sa apara abia dupa cativa ani. Ambele state sunt constranse sa creeze noi locuri de munca sI sa mareasca veniturile, mai ales in regiunile rurale, ceea ce sugereaza ca masurile costisitoare de conservare a energiei vor lasa locul unor obiective mai presante.



In cele din urma,China sI India ar putea sa-si rezolve problemele stringente legate de conservarea energiei. Analistii Credit Suisse First Boston apreciaza ca marile companii peroliere chineze concentrau la nivelul anului trecut 34% din profitul realizat de companiile publice. Aceste profituri ar trebui sa ajute marii giganti chinezi si pe partenerii lor indieni sa se extinda pe Glob in cautare de resurse de petrol pe termen lung. Aceste eforturi de explorare ar putea duce la descoperirea de noi rezerve, intr-un moment in care companiile Occidentale sunt reticente fata de astfel de investitii nesigure.
liviu.chiru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO