Business Internaţional

Stilul de munca al japonezilor ascunde mari deficiente

08.10.2004, 00:00 41



Companiile japoneze au reputatia de a avea o eficienta de invidiat. Etica unor companii precum Toyota, care a obtinut profituri record acest an, a fost preluata de companii din toata lumea, relateaza BBC. Cei mai multi dintre angajatii firmelor japoneze sunt recunoscuti pentru orele lungi de munca si pentru loialitatea lor, concediile prelungite sau grevele fiind o raritate.



Dar cat de eficiente sunt companiile japoneze?



"Toyota si Sony sunt eficienti dar acesta este un lucru atipic", afirma James Kondo, consultant la firma de McKinsey. " In general, firmele japoneze sunt neproductive. Un mic procent dintre ele reprezinta modele de urmat, fiind competitive la nivel global". Companiile japoneze sunt dominate de un sistem traditional de management. Din motive sociale, multe companii se incapataneaza sa pastreze personal de care nu mai are nevoie, si permit ca unii angajati sa fie platiti desi muncesc prea putin. Kenya Watanabe, angajat la Rhom&Haas, a lucrat atat in Japonia cat si in strainatate si este uimit de lipsa de productivitate intalnita in unele firme japoneze. Totusi el crede ca gandirea corporatista din Japonia este in curs de schimbare.



Cifrele oficiale demonstreaza ca angajatii japonezi sunt cu 40% mai putin eficienti decat cei americani. Ei sunt de asemenea si mai putin productivi decat cei francezi sau germani. Hitoshi Miura, director financiar la ASM Japoni, firma producatoare de semiconductoare, este de parere ca cele mai multe discutii de afaceri se poarta in timpul jocurilor de golf, iar la intalnirile oficiale tot golful este principalul subiect abordat. Grijile in legatura cu raspandirea acestei ineficiente au determinat numeroase cereri din partea opozitiei pentru o schimbare. Chiar si primul ministru, Junichiro Koizumi, vorbeste adesea despre nevoia de reforma.



Dar din moment ce economia japoneza a avut cea mai spectaculoasa crestere din ultimii cincisprezece ani, celor mai multe companii le lipseste motivatia de a schimba o filozofie care a fost benefica pentru societatea lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO