Business Internaţional

Telefoanele populare ale Motorola nu aduc profituri pe termen lung

02.04.2007, 17:42 13

Edward J. Zander, presedintele si directorul executiv la companiei Motorola, nu are multe lucruri in comun cu directorii studiourilor de inregistrari, poate doar faptul ca viitorul sau depinde in egala masura de lansarea unui produs de succes.
Zander a ajuns la conducerea companiei Motorola la inceputul anului 2004, cu cateva luni inainte de lansarea modelului de telefon neobisnuit de subtire Razr V3, care a devenit in industria telefoanelor mobile echivalentul renumitei productii "Razboiul stelelor", scrie International Herald Tribune.
Un anunt facut public recent a confirmat ceea ce scaderile substantiale de pret ale modelului Razr si ale celorlalte modele au sugerat doar.
Compania Motorola si-a redus in mod surprinzator estimarile legate de profit pentru a doua oara in ultimele doua trimestre, de aceasta data cu 1 miliard de dolari, si a avertizat ca vor urma vesti mai putin bune in perioada urmatoare.
O conferinta a analistilor a scos la iveala o lunga lista de probleme si prea putine solutii pentru reabilitarea companiei pe termen scurt. Investitorii au renuntat la actiunile companiei, determinand o scadere a cotatiei acestora cu 6,6 procente, pana la aproximativ 17,50 $ per actiune, in conditiile in care o serie de analisti au dat o nota mica companiei.
Zander are de indeplinit doua sarcini oarecum contradictorii. Pe termen scurt, sperantele celor de la Motorola pentru o revenire rapida sunt conditionate de o relansare a modelului Razr. Pe termen lung, o serie de analisti au sugerat faptul ca compania Motorola trebuie sa renunte la modelele de telefoane populare si care se vand bine.
Un cuvant important de spus il are Carl Icahn, care detine mai mult de 2 procente din pachetul de actiuni la Motorola si care preseaza conducerea companiei sa faca o schimbare.
"Veniturile pe termen scurt si mediu ale Motorola vor fi conditionate de ceea ce urmeaza a fi lansat in prezent. Cu toate acestea, au de rezolvat o serie de aspecte importante", spune Hugues De La Vergne, analist la Gartner.
Cei de la Motorola au mai trecut prin momente de criza pana acum. In 1996, au introdus un alt succes rasunator al industriei de telefonie mobila, modelul StarTAC, primul telefon cu clapa. Pana la sfarsitul decadei, compania trecea prin teribile tulburari financiare, dupa ce a fost depasita de cei de la Nokia, retelele de telefonie mobila trecand la tehnolgia digitala.
Modelul Razr a fost creatia lui Mike Zafirovski, care a fost cooptat de la General Electric in 2000 pentru a reinviora afacerile de la Motorola. Dar dupa ce Zander a fost numit director executiv, Zafirovski a plecat in 2005 de la Motorola pentru a conduce Nortel Networks, concurentul companiei Motorola in sectorul echipamentelor de retea wireless.
"Intr-o oarecare masura cei de la Motorola au cazut victime propriului succes. Nu au existat multe produse cu succes rasunator in industria telefoniei mobile. Succesul a insemnat mai exact detinerea de produse in combinatia si numarul cerute, dar si a fi intr-adevar eficient in ceea ce priveste lantul de aprovizionare si productie", este de parere Charles Golvin de la Forrester Research.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO