Business Internaţional

„Toată lumea se gândeşte bine pe ce-şi cheltuie banii“. Restaurantele din Ungaria şi Polonia continuă să se închidă din cauza declinului cererii provocat de inflaţie, costurilor ridicate ale energiei, penuriilor de forţă de muncă şi chiriilor mari

„Toată lumea se gândeşte bine pe ce-şi cheltuie...

Autor: Catalina Apostoiu

22.04.2024, 23:26 167

Koool, restaurantul înotătoarei maghiare Katinka Hosszu şi al soţu­lui ei Mate Layber-Gelencser, s-a închis după mai puţin de doi ani, po­trivit presei maghiare. Restaurantul era situat în centrul Budapestei.

Închiderea a fost justificată astfel: „Întrucât continuarea Koool în situa­ţia economică actuală ar fi avut ca rezultat o deteriorare a calităţii, acest lucru nu ar fi fost etic faţă de voi, oaspeţii“.

Un fel principal costă 5-7.000 de forinţi (12,8-18 euro) într-un restau­rant din Ungaria, însă preţul este prea ridicat pentru maghiarii de rând. Prin urmare, unităţile au mai puţini oaspeţi, iar cei care mănâncă în oraş mănâncă mai puţin, potrivit Daily News Hungary.

Inflaţia a mai scăzut în Ungaria, însă oamenii tot nu au suficienţi bani pentru a comanda două-trei feluri într-un restaurant. Astfel, aceştia comandă doar unul.

Industria restaurantelor din Un­ga­ria se confruntă cu un nou an de nesiguranţă. În 2022, anunţurile pri­vi­toare la închideri au venit constant, iar valul închiderilor s-a prelungit în anul următor.

Oraşul Sopron a resimţit acest val din 2022. Închiderile au început în aprilie cu renumitul Puskas Restau­rant, o unitate renumită, cu o istorie de 36 de ani. Acesta nu era popular doar în rândul localnicilor, ci şi al celebrită­ţilor locale şi străine, politi­cienilor şi artiştilor. Şi alte unităţi din zonă, cum ar fi Varkert Café & Restaurant şi Gra­ben Restaurant, şi-au tras obloanele.

Valul de închideri a afectat şi Gyor şi zonele învecinate. Arrabona Food Bar, renumit pentru sandvişu­rile cu ciuperci, dar şi alte unităţi de renume ca Benedetto Confectionery, cu o istorie de 37 de ani, au fost forţate să se închidă.

Pizzerii şi food bar-uri au luat lo­cul unor restaurante vechi, însă suc­cesul pe termen lung al acestora ră­mâ­ne nesigur. Potrivit lui Csaba Horvath, expert în gastronomie, me­diul actual este unul dificil, cu costuri în creştere la energie şi bunuri, penurii de forţă de muncă şi condiţii de piaţă în continuă schimbare.

„Este o perioadă în care toată lumea se gândeşte bine pe ce-şi chel­tuie banii“, arată acesta.

Şi industria gastronomică a Poloniei suferă, sufocată de datoriile din pandemie, de costurile în creştere şi de inflaţie. În pandemie, oaspeţii nu au venit pentru că nu au putut, iar acum pot, dar nu mai vor. Aproape două treimi din polonezi şi-au redus cheltuielile din cauza creşterii preţurilor care a erodat puterea de cumpărare.

În centrul oraşului Bydgoszcz, un nou restaurant şi-a tras recent obloanele, scrie wyborcza.pl.

La Siesta a operat din iulie anul trecut şi a oferit preparate din bucătăria mediteraneeană.

Se părea că, după perioada dificilă a blocajelor pandemice, industria de catering a revenit pe drumul cel bun.

Din păcate, creşterea preţurilor la alimente, scumpirea energiei şi costurile mai mari cu închirierea spaţiilor afectează industria de catering la fel de mult ca şi pandemia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels