Business Internaţional

Un antreprenor finlandez incearca sa mute industria de incaltaminte pe Internet

19.03.2007, 23:25 64

Daca nu va place ideea de a cumpara pantofi care nu vi se potrivesc cum trebuie, sau daca pur si simplu nu va place sa mergeti la cumparaturi, sunteti exact tipul de client pe care si l-ar dori Jarno Fonsen, scrie cotidianul Financial Times.
Fonsen se afla la conducerea companiei Pomarfin, producatoare de incaltaminte din Finlanda care a lansat o noua gama de pantofi pe comanda disponibila pe Internet.
Viziunea lui Fonsen poate intriga. Conform planului sau, magazinele de pantofi din intreaga lume vor achizitiona sau inchiria scannere specializate pentru a masura picioarele fiecarui client cu o acuratete cat mai mare. Informatiile sunt trimise la centrul Pomarfin din Pomarkku, Finlanda dupa care acestea ajung la principala fabrica din Estonia, unde perechea de pantofi este creata conform dimensiunilor clientului. Odata ce dimensiunile unui client sunt trimise, toate viitoarele comenzi vor fi executate conform acelor masuratori.
Desi serviciul pe Internet, care opereaza in paralel cu activitatea principala a Pomarfin, cea de a realiza pantofi obisnuiti, este inca la inceput, Fonsen, in varsta de 46 de ani, este convins ca ofera un model de afaceri pentru alte companii care realizeaza produsele manual, si ale caror produse devin tot mai putin competitive din cauza costurilor mari de productie.
"Oferind solutii pe comanda, acesta este modul in care va progresa o companie care realizeaza pantofi manual, intr-o regiune cu costuri ridicate de productie", a declarat Fonsen, care a preluat conducerea companiei detinuta de familia sa in urma cu 13 ani.
El a inceput sa analizeze conceptul pantofilor realizati pe comanda la sfarsitul anilor '90 si a lansat Left Foot Company in 2001.
Dezvoltarea noilor tehnologii precum si adaptarea fabricii au ridicat costurile la aproximativ 10 mil. euro. In timp ce o parte din aceasta suma a provenit din veniturile realizate de catre divizia producatoare de pantofi obisnuiti a companiei, Pomarfin a beneficiat de fonduri din partea fondului de investitii cu sediul la Helsinki, Business Mentors, contra unui pachet de actiuni de 35% din Pomarfin. Restul de 65% din actiunile companiei sunt detinute de catre familia lui Fonsen.
Fondurile au fost directionate catre noua divizie, insa Fonsen a recunoscut ca ideea pantofilor realizati pe comanda a suferit un inceput mai putin bun, ca rezultat al incercarii de a implementa aceasta idee mult prea devreme. Spre exemplu, a trebuit sa reduca numarul magazinelor cu scannere pentru picioare de la 12 in momentul lansarii la numai sapte, dintre care cinci sunt in Finlanda, unul in Osaka, Japonia, iar altul in Kaiserslautern, in Germania.
"La inceput, nu am stabilit exact parametrii sistemului cum trebuie. Cativa clienti nu au fost multumiti", a declarat el. Dar acum Fonsen a rezolvat problemele tehnice. "Dupa parerea mea, suntem conform planului de a avea 20-30 de magazine conectate la sistemul nostru in urmatorii trei ani", a subliniat el. "Locurile unde consider ca am avea un potential ridicat in afara Finlandei includ Germania, Marea Britanie, Suedia si Danemarca", a adaugat Fonsen.
Anul trecut, aproximativ 10% din totalul veniturilor Pomarfin de 6,5 milioane euro au provenit din realizarea de pantofi pe comanda. Pana in 2010, Fonsen considera ca productia pe comanda ar putea conta pana la 50% din total. Daca acest lucru ar avea loc, Pomarfin ar deveni mai mult decat o afacere internationala din punctul de vedere al vanzarilor.
In prezent, veniturile totale ale companiei (inclusiv cele realizate prin operatiile pe Internet) provin aproape in totalitate din Finlanda - 70% - si alte tari nordice.
Chris Luebkeman, director de previziuni globale la Ove Arup, firma de consultanta din domeniul tehnic cu sediul in Marea Britanie, este impresionat de aceasta idee. "Experienta de a avea masurat piciorul intr-un magazin din Helsinki si dupa care sa primesti o pereche de pantofi care mi se potriveste perfect cateva saptamani mai tarziu a fost atat de convingatoare, incat mi-am comandat o a doua pereche", a declarat Luebkeman, care calatoreste peste tot in lume pentru a analiza inovatiile tehnologice din diverse domenii.
Inainte ca productia in masa de pantofi sa aiba loc, multe tipuri de incaltaminte erau realizate manual de catre pantofarul local. "Este un exemplu minunat de "inapoi in viitor", a adaugat Luebkeman. O pereche de pantofi costa intre 180 de euro si 250 de euro.
Problemele de inceput nu sunt o noutate pentru o afacere care incearca noi idei. Fonsen le-a depasit cu ajutorul a trei grupuri de colaboratori din Europa.
La inceput, el a beneficiat de ajutorul a trei companii de software din Finlanda, a caror nume a refuzat sa le divulge. Acestea au lucrat la legatura dintre echipamentul de scanare din magazin si cel de la fabrica din Estonia, unde sunt realizati pantofii.
"Aveam nevoie de ajutor specializat la partea electronica a sistemului nostru pentru a ne asigura ca toate conexiunile din sistem functioneaza la parametrii optimi si a trebuit sa apelam la ajutor din afara", a declarat Fonsen. De la inceputul acestui program, Fonsen a inlocuit sistemul de scanare cu laser cu unul care utilizeaza tehnologia camerelor digitale realizata de Corpus, companie de inalta tehnologie cu sediul la Stuttgart.
Fonsen a declarat ca s-a confruntat cu o problema fundamentala cu privire la pantofii pe care Pomarfin dorea sa-i comercializeze prin intermediul Internetului. "Clientii din afara Finlandei nu erau incantati de modelele oferite. Aveau un design tipic pentru Finlanda, si nu unul pentru Europa", a subliniat el. Cu ajutorul lui Mazzucato, un designer italian de pantofi de langa Florenta, Pomarfin a regandit designul pantofilor comercializati prin intermediul Left Foot Company.
"Sunt mult mai multumit cu designul noii game de pantofi pe care o comercializam in prezent si consider ca si clientii nostri sunt la fel de multumiti", a spus el.
Fiecare pereche de pantofi comandata este realizata de catre muncitorii din Estonia, unde se regasesc 120 din totalul de 140 ai angajatilor companiei. Dar, in timp ce fiecare pantof este unic, componentele sale pot fi standardizate. "Ar fi prea scump de realizat fiecare pantof ca unul complet nou", a adaugat el. "Asa ca am gasit o modalitate de a realiza pantofii dintr-o serie de componente standardizate. Clientul beneficiaza de un lucru realizat special pentru el, la un pret nu foarte ridicat", a subliniat el.
Utilizarea fabricii din Estonia, unde costurile cu angajatii sunt o treime din cele care sunt in Finlanda, reprezinta o componenta foarte importanta a strategiei Pomarfin. Dar chiar Estonia, unde costurile cu salariile sunt in crestere, poate fi considerata scumpa in comparatie cu China, unde sunt fabricate majoritatea brandurilor de incaltaminte. Acolo, costul unui angajat este o cincime din cel din Finlanda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO