Business Internaţional

William Ford renunta la postul de CEO al producatorului auto american

07.09.2006, 18:57 17

Pentru a recastiga cota de piata, a mari vanzarile si profitul, Ford a adus la conducerea companiei dirijate timp de multi ani de membrii familiei fondatoare un director din industria aviatica.
William Clay Ford Jr., stranepotul fondatorului producatorului de automobile Ford Motor, a adus saptamana aceasta ajutor din exterior pentru a putea realiza o noua strategie care sa revitalizeze afacerile.
Ford a facut un pas neobisnuit apeland la un director fara experienta in domeniul auto. A incredintat pozitia de director executiv si de presedinte lui Alan R. Mulally, unul dintre conducatorii Boeing. In schimb, Ford ramane presedintele consiliului de administratie.
Ford a declarat ca va continua sa reprezinte compania, dat fiind faptul ca de ani de zile este protagonistul din reclamele Ford, dar ca ii incredinteaza lui Mulally responsabilitatea de a rezolva problemele Ford, inclusiv scaderea vanzarilor, a profitului si a cotei de piata in fata rivalilor asiatici.
Cu toate ca numele familiei apare pe cladire, rolul lui Ford in companie a fost interpretat ca o anomalie in ultimul deceniu. A preluat postul de director executiv in 2001, dupa ce timp de 22 de ani compania a fost condusa de oameni din afara familiei, dupa ce unchiul sau Henry Ford a renuntat la functie.
Ford a amintit de mostenirea familiei sale in multe interviuri si a dat dovada ca este puternic deranjat de aceste probleme. In ultimul deceniu holdingurile familiei Ford au pierdut mai mult de jumatate din valoarea lor pe masura ce valoarea actiunilor a intrat in declin.
De cand a devenit presedinte in 1998, Ford si-a consolidat controlul asupra companiei acumuland functii. In iulie insa el a declarat in consiliu ca doreste sa aduca un director din afara companiei.
Ford a spus despre venirea lui Mulally: "Echipa noastra are nevoie de cineva care a trecut prin restructurari si stie cand sa spuna 'Esti pe calea cea buna, continua, va functiona' sau 'Asa ceva nu va merge, hai sa ne concentram si sa gasim o alta solutie'".
Ford a inceput deja inchiderea a 14 uzine si disponibilizarea a 30.000 de muncitori ca parte a unui plan denumit Way Forward. Chiar si asa directorii Ford pregatesc continuarea planului si a programului de restructurari.
Angajarea lui Mulally "este un semn ca problemele cu care se confrunta compania sunt mult mai mari decat s-a estimat la inceput", a spus Craig Hutson de la Gimme Credit.
Cu toate ca producatorii auto angajeaza directori provenind din industrie, complexitatea sectorului a facut aproape imposibila patrunderea celor din exterior, in special la nivelul conducerii executive. O exceptie care confirma regula este angajarea de anul trecut a lui Sergio Marchionne, de profesie avocat, in conducerea Fiat.
Miscarea facuta de Ford vine pe fondul ultimelor miscari facute pe aceasta piata, unde conducerea GM se afla sub presiuni venite din partea celui mai mare actionar individual, Kirk Kerkorian, in legatura cu accelerarea planului de restructurare.
Kerkorian l-a dat exemplu pe Carlos Ghosn de la Nissan-Renault si doreste un director asemanator la conducerea GM. Ghosn si-a construit reputatia pe reabilitarea rapida a Nissan si pe ideile inedite puse in practica.
Mulally a declarat ca a plecat de la conducerea Boeing pentru ca a fost atras de ocazia de a lucra cu Ford, de mostenirea companiei auto si de sansa de a ajuta o emblema a Americii. Cu toate ca Mulally nu a mai lucrat in Detroit, exista asemanari intre cele doua industrii. Ambele se confrunta cu sindicate foarte puternice cu toate ca randurile lor se subtiaza, cu timpul mare de dezvoltare, testare si certificare a unei noi masini sau avion si cu riscuri de crestere a pretului petrolului si deci o scadere a cererii consumatorilor. Ceea ce trebuie sa faca Mulally la Ford este sa aplice corect ideile folosite pentru restructurarea Boeing.

William Clay Ford
1979 - se alatura grupului Ford; ocupa o functie in departamentul financiar
1998 - devine presedintele consiliului de administratie
2001 - preia functia de director executiv
2006 - aduce la conducerea companiei un director din industria aviatica


Alan R. Mulally
37 de ani in cadrul companiei Boeing
1997 - presedinte al diviziei de informatii si sisteme de securitate a Boeing
1998 - presedinte al diviziei comerciale a Boeing
2002 - presedinte si director executiv al Boeing

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO