Companii

200 de avioane decoleaza saptamanal din Bucuresti catre orase din Spania si Italia

200 de avioane decoleaza saptamanal din Bucuresti catre orase din Spania si Italia
13.01.2009, 18:08 76

Romanii plecati la munca in strainatatate si apetitul crescut pentru calatorii au determinat in ultimii ani dezvoltarea celor mai puternice destinatii de pe piata aeriana locala - Spania si Italia.

Din cele 700 de zboruri care decoleaza saptamanal de pe aeroportul Henri Coanda din Capitala circa 12% sunt catre Spania si Italia, in timp ce de pe aeroportul Baneasa, de pe care se opereaza 150-160 de zboruri saptamanale, circa 70% dintre avioane se indreapta catre cele doua tari latine. Astfel 200 de avioane pleaca saptamanal din Capitala catre Spania si Italia.
"Saptamanal pleaca spre Spania 42 de curse, iar spre Italia 43, capacitatea oferita pe cele doua destinatii fiind de 6.500, respectiv 6.150 de locuri", au spus reprezentantii aeroportului Henri Coanda din Capitala.
Capacitatea disponibila inseamna, la un grad de ocupare de 80%, un numar de 480.000 de pasageri care pleaca din Bucuresti catre Spania si Italia, numai de pe aeroportul Otopeni. Totodata, din cei 600.000 de pasageri care pleaca anual cu avionul de pe aeroportul Baneasa peste 420.000 aleg una dintre cele doua tari, potrivit calculelor ZF, care pornesc de la ponderea de peste 70% detinuta de aceste destinatii in numarul total de zboruri saptamanale.
Zborurile din Spania si Italia contribuie cel mai mult la afacerile celui mai mare operator traditional de pe piata, TAROM, impulsionand pe de alta parte si expansiunea operatorilor low-cost precum Blue Air, Wizz Air, MyAir sau easyJet.
Spania si Italia au devenit astfel cea mai mare miza a companiilor aeriene, numai din zborurile din Bucuresti catre aceste destinatii operatorii incasand peste 100 mil. euro, potrivit estimarilor ZF care iau in calcul un pret mediu de 100 de euro pentru un singur zbor low-cost si un pret de 150 de euro la o linie traditionala. Cele doua piete (cea low-cost si cea de linie regulata) insumeaza anual vanzari de peste 600 mil. euro, suma care include atat cursele operate din Romania spre destinatii externe, cat si cele care sosesc pe piata locala.
TAROM opereaza spre Spania 31 de zboruri saptamanale, iar spre Italia alte 10 zboruri, din totalul de 181 de zboruri externe, intentionand ca in aceasta vara sa creasca frecventele pe aceste destinatii. Potrivit datelor furnizate de aeroportul Henri Coanda, TAROM dispune de cea mai mare capacitate spre Spania, 56% din total, in timp ce spre Italia cea mai mare capacitate dintre operatorii de pe Otopeni ii revine companiei Alitalia, cu 65% din totalul locurilor disponibile.
Totodata, reprezentantii Blue Air au declarat anterior ca aceste destinatii contribuie cu circa 50% la totalul cifrei de afaceri, care s-a ridicat anul trecut la circa 120 de milioane de euro. Calculele ZF au luat in considerare doar pasagerii care au plecat din Capitala catre Spania si Italia si nu si cei care au venit dinspre aceste destinatii, excluzand de asemenea si zborurile din alte orase ale tarii, care nu au momentan o pondere foarte mare in total.
Si Wizz Air, care si-a planuit ca in acest an sa ia fata Blue Air-ului pe cursele low-cost locale, opereaza majoritatea zborurilor catre Spania si Italia. Din totalul de 79 de curse operate de Wizz Air pe piata locala intr-o saptamana, aproape 60% sunt catre Spania si Italia.
"Intentionam sa crestem semnificativ capacitatea de transport din Romania catre Italia si Spania in 2009, avand ca obiectiv transportul a aproximativ 500.000 de pasageri spre si din Italia si aproximativ 400.000 de pasageri catre si dinspre Spania", a spus Natasa Kazmer, director corporate communications and public affairs in cadrul Wizz Air. Practic, din cele 46 de plecari saptamanale ale Wizz Air din Romania catre Spania si Italia, 28 sunt din Capitala, mai precis de pe aeroportul Baneasa, de unde mai pleaca si Blue Air si MyAir. De altfel, si cel de-al treilea operator low-cost din Romania si-a consacrat pozitia pe piata prin zborurile operate catre Italia. In continuare MyAir opereaza zboruri in proportie de peste 90% catre aceasta destinatie, desi a avut incercari de zboruri si catre Spania, in prezent singura destinatie operata in afara Italiei fiind Paris. MyAir, care ruleaza afaceri pe piata locala de peste 30 mil. euro, va avea in 2009 o medie de 32 de zboruri pe saptamana Romania-Italia. Orasele din Spania si Italia pe care se lupta operatorii sunt mai mult sau mai putin aceleasi. Astfel, Barcelona, Valencia si Madrid sunt bifate atat de Blue Air, cat si de TAROM si Wizz Air. Totodata, atat Alitalia, cat si MyAir, Blue Air, Wizz Air si TAROM au bifat in Italia orasele Roma si Milano. Cele mai multe destinatii spre Italia opereaza insa Blue Air, care, pe langa Roma si Milano, a adaugat pe harta in ultimii ani si Torino, Verona, Treviso, Bologna si Napoli, in timp ce MyAir - principalul concurent pe aceasta ruta - opereaza si el zboruri spre Bologna si Napoli, avand in plus Venetia, Bari si Catania.
Miza pe aceste doua destinatii va creste si in acest an, toate companiile prezente intentionand sa creasca numarul de frecvente pe aceste destinatii sau sa introduca noi rute. Pe Italia va intra in acest an si compania traditionala Lufthansa, care va opera zboruri pe ruta Bucuresti-Milano.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO