Companii

Adio cinzeaca de dimineata: alcollul, numai dupa 12.00

01.07.2004, 00:00 20

Industria alcoolului este in plina schimbare: majorarea preturilor cu pana la 50% si eliminarea buticarilor de la coltul blocului de pe lista celor care pot sa vanda bauturi alcoolice.
De astazi, accizele la alcool urca de la 150 de euro pe hectolitru la 280 de euro, urmand ca in 2007 acestea sa ajunga la 570 de euro pe hectolitru.
Majorarea accizelor a starnit nemultumirea organizatiei patronale a industriei alcoolului si a bauturilor alcoolice, Garant, ai carei membri sustin ca aceasta decizie va duce la scaderea productiei, falimente si o noua extindere a pietei negre. Potrivit Garant productia legala de alcool pur a scazut in primul trimestru la 113.000 hectolitri, fata de 192.633 hectolitri in aceeasi perioada de anul trecut. "Majorarea cu 87% a accizelor la alcool, de la 1 iulie, va genera, dupa estimarile noastre, o pierdere calculata la bugetul de stat de 100 milioane de euro in al doilea semestru al acestui an", considera patronatul.
Bogdan Mihail, vicepresedintele companiei Prodal '94, producatorul marilor Stalinskaya, Infinity (ambele de vodca) si Wembley (gin), spune ca majorarea accizelor va duce la o scadere a vanzarilor. "Va exista o scadere pe termen scurt a vanzarilor si o reasezare a volumelor de vanzari. Dar pe termen lung piata se va reaseza si vor ramane doar producatorii cu branduri cunoscute", afirma Bogdan. El spune: cresterea cea mai mare de pret va fi la bauturile alcoolice cu grad mare de alcoolizare.
In ceea ce priveste pierderile preconizate in urma cresterii accizelor, Garant va monitoriza timp de doua luni activitatea societatilor producatoare "pentru a actiona in instanta atitudinea de noncombat a institutiilor statului, care ar trebui sa elimine piata neagra a alcoolului". Cresterea fiscalitatii fara inasprirea actiunilor de combatere a evaziunii fiscale nu va duce decat la extinderea pietei negre, care va ajunge, conform estimarilor Garant, la peste 80% in acest an fata de 65% anul trecut.
Cea de-a schimbare in industria alcoolului poarta amprenta Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Institutia a elaborat un proiect de lege, ce urmeaza sa fie supus dezbaterii publice, prin care bauturile alcoolice vor fi vandute numai in spatii cu o suprafata de cel putin 50 metri patrati, cu compartimente special amenjatate in acest sens, iar in unitatile de alimentatie publica (restaurante, baruri, bufeturi) doar dupa ora 12:00 (adica dupa pranz).
Bogdan sustine ca aceasta masura nu va afecta vanzarile Prodal '94. "Circa 60-75% din vanzarile noastre sunt in sistemul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n.red). Restul in retail, dar in cea mai mare parte la marile lanturi de magazine si foarte putin in aceste buticuri", afirma vicepresedintele Prodal '94.
Documentul stabileste ca bauturile alcoolice pot fi comercializate numai in cadrul unor structuri de vanzare cu o suprafata de cel putin 50 metri patrati, exclusiv spatiile de depozitare, si numai in cadrul unei compartimentari distincte, amenajate in acest sens in cadrul structurii de vanzare respective.
Barurile si restaurantele vor avea dreptul sa vanda cu amanuntul bauturi alcoolice numai de la ora 12:00 si pana la terminarea programului de functionare, dar nu mai tirziu de ora 06:00, masura care ii va opri pe cei obsnuiti sa ia o "cinzeaca" dimineata.
"Sunt reglementari care vor conduce la un consum civilizat si nu cred ca vreun producator serios este interesat sa promoveze vanzarea bauturilor alcoolice in acest interval de timp", afirma Bogdan.
Berea nu este inclusa in categoria bauturilor alcoolice la care se refera acest proiect de lege. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO