Companii

Ahmed Mazhari, Genpact: Temperam ritmul de crestere al centrului din Bucuresti si acceleram la Cluj

Ahmed Mazhari, Genpact: Temperam ritmul de crestere al centrului din Bucuresti si acceleram la Cluj

Ahmed Mazhari, Head of Operations pentru Romania al Genpact: Atunci cand ne-am gandit sa deschidem centrul de servicii, pe lista noastra de evaluare figurau: existenta unui aeroport international, mediul de business, numarul de absolventi de facultate si posibilitatea de a gasi competente lingvistice.

29.06.2007, 16:02 118

Cluj-Napoca a fost pe lista scurta a oraselor pe care Genpact le-a luat in considerare pentru a deschide cel de-al doilea centru de Business Process Outsourcing (BPO), concurand cu Brasovul si Iasiul. Clujul a castigat detasat competitia, bifand toate conditiile investitorului, care va angaja cateva sute de oameni in centrul pe care il deschide aici la 1 octombrie.
"Scopul extinderii in aceasta industrie (BPO - n. red.) este sa fii capabil sa gasesti o sursa noua de talente. Pe termen scurt, vom tempera ritmul de crestere al centrului din Bucuresti si il vom accelera pe cel din Cluj", a declarat Ahmed Mazhari, Head of Operations pentru Romania al Genpact.
Pentru a decide in care dintre cele trei orase se va derula investitia, compania a folosit un set de indicatori care au evaluat atractivitatea fiecarei locatii.
"Atunci cand ne-am gandit sa deschidem centrul de servicii, pe lista noastra de evaluare figurau: existenta unui aeroport international, mediul de business, numarul de absolventi de facultate si posibilitatea de a gasi competente lingvistice", explica Mazhari.
Cluj-Napoca o obtinut un "punctaj" bun pe toata linia, unul dintre plusurile cele mai mari fiind faptul ca aproape 25% din populatia orasului este reprezentata de studenti. "Am facut chiar eu cateva interviuri de angajare la Cluj si am fost surprins de abilitatile lingvistice ale candidatilor", spune seful Genpact.
Jucatorii din industria de BPO sunt, in prezent, printre cei mai activi angajatori din economie, cautand in special candidati vorbitori de limbi straine, care au diferite abilitati tehnice (contabilitate, IT etc.).
Brasovul este bine plasat din punct de vedere geografic, dar sufera de dezavantajul ca oamenii se muta mai usor in Bucuresti, fapt ce pe termen lung se poate dovedi o problema pentru retentia talentelor in companie, a spus Mazhari. Pe de alta parte, Brasovul nu poate concura in ceea ce priveste numarul de studenti cu centre universitare puternice cum sunt Iasiul saul Clujul.
Unul dintre principalele motive pentru care si Iasiul a iesit de pe lista a fost faptul ca acolo nu exista un aeroport international.
"Avem clienti care vin foarte des la noi, iar legatura cu orasele europene este esentiala. Lipsa unor zboruri directe cu marile capitale a fost o problema", a spus Mazhari, care a adaugat ca, dupa parerea sa, unul dintre avantajele Iasiului ar fi fost faptul ca gradul de retentie a angajatilor ar fi fost mai ridicat.
Desi a renuntat pentru moment la cele doua orase, seful Genpact spune ca acestea nu au fost excluse definitiv de pe lista investitionala a Genpact in Romania. "In doi-trei ani, Iasiul ar putea intra in atentia noastra", spune el, adaugand ca planurile de extindere ale companiei vizeaza in viitor fie extinderea operatiunilor din Bucuresti, fie din Cluj, fie chiar deschiderea unui nou centru intr-un alt oras din provincie.
Procesul de due-dilligence a durat aproape doua luni, dar reprezentantii companiei au facut prima vizita la Cluj in luna iunie a anului trecut. In prezent, compania se afla in plin proces de recrutare pentru centrul de servicii de la Cluj-Napoca. "L-am angajat deja pe cel care va fi head of project. De asemenea, am mai recrutat inca alti trei angajati pe pozitii de entry-level", a spus Mazhari.
Ahmed Mazhari a venit la conducerea operatiunilor Genpact in Romania in urma cu aproape un an si spune ca, pana in prezent, piata locala nu i-a facut surprize. "Ne mentinem in business plan-ul pe care l-am construit in urma cu trei ani", afirma el.
"Cand mi-am dat demisia de la Xerox pentru a merge sa lucrez in BPO, seful meu de atunci m-a intrebat ce voi face in continuare. Si nu am reusit sa il fac sa inteleaga foarte bine in ce domeniu plecam, intrucat era vorba despre o industrie foarte noua", spune Mazhari, care a lucrat 6 ani pentru Xerox si 10 ani pentru General Electric si Genpact.
Cu aceeasi provocare se confrunta si el acum cand trebuie sa recruteze manageri in Romania si trebuie sa le explice ce este BPO-ul. "Cel mai greu de gasit sunt middle managerii. Industria este noua, iar ei trebuie mai degraba sa vizualizeze jobul, intrucat nu au mai lucrat niciodata in domeniu", spune Mazhari.
Daca in India, spre exemplu, una dintre cele mai dezvoltate piete in outsourcing, BPO-ul este un sindrom, el va "contamina" si Romania in cativa ani. "Peste 3-5 ani oamenii vor realiza avantajele acestui model de business, care aduce valoare adaugata si care este unul dintre cei mai mari angajatori", potrivit lui Mazhari.
Provocarea pe termen mediu si lung a jucatorilor din outsourcing de pe piata locala este atragerea si retentia resursei umane.
"Daca firmele din domeniu nu pot construi o imagine de stabilitate pentru angajati, vom suferi de acelasi sindrom prin care au trecut tari ca India sau Irlanda, unde oamenii din centrele de BPO isi schimba jobul foarte des, o data la trei luni sau la sase luni. In acest fel, vom sfarsi intr-un razboi pentru talente", a spus Mazhari. El a adaugat ca o astfel de si-tuatie ar putea frana ritmul de dezvoltare al industriei de BPO. Genpact are 650 de angajati in Romania si estimeaza ca va ajunge la 2.000 pana la inceputul lui 2009.
Serviciile pe care le ofera Genpact pe piata locala sunt finante si contabilitate, suport IT si servicii comerciale (telesales B2B, achizitii, suport clienti, managementul comenzilor, suport post-vanzare).
Divizia Genpact a fost creata in interiorul General Electric, de care s-a separat la inceputul anului 2005, avand in prezent peste 27.000 de angajati in 24 de centre din unsprezece tari.

Note proaste la HR
Potrivit unui studiu realizat de compania americana de consultanta A.T. Kearney, atractivitatea Romaniei pentru investitorii in BPO a scazut anul trecut. Astfel, tara noastra a coborat opt locuri, ajungand pe pozitia 33 intr-un index care cuprinde 50 de tari, spre deosebire de acum doi ani, cand se clasa pe locul 24, in acelasi index care analiza doar 40 de tari. Atractivitatea Romaniei inregistreaza un trend descendent datorita crizei cu forta de munca si a presiunii asupra cresterilor salariale, potrivit studiului. In ceea ce priveste atractivitatea din punct de vedere al resurselor umane, suntem pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO