Companii

Angelli rămâne cu ochii pe exporturi: după Turcia şi Ungaria atacă pieţele din Rusia, China şi ţările baltice

Angelli rămâne cu ochii pe exporturi: după Turcia şi Ungaria atacă pieţele din Rusia, China şi ţările baltice

Autor: Ioana David

09.03.2012, 13:00 783

"În fiecare an din ultimii patru ne-am dublat exporturile, iar în 2012 sperăm să putem păstra acest ritm. În Ungaria am devenit lider de piaţă (pe segmentul de aperitive şi lichioruri - n.red.) cu livrări de aproximativ un milion de sticle", a spus Alin Ursu, administratorul companiei.

Angelli are o facilitate de producţie în Bucureşti, unde lucrează la 60-70% din capacitate şi face parte din grupul german Henkell & Co., care deţine companii în 11 ţări europene. Compania, care anterior se numea Astese Production, a fost fondată în 1994 şi a fost preluată de Henkell & Co. în 2003.

Compania are în portofoliu atât vinuri spumante, cât şi vermut (Vermouth Bianco şi Vermouth Rosso), lichioruri (Lichior Cherry, Lichior Fragola, Lichior Afine şi altele), lichioruri cremă, dar şi produse de import (vinuri spumante, vinuri liniştite, brandy, bitter, brandy şi altele).

La exporturi sunt speranţele

Anul trecut exporturile companiei s-au ridicat la 1,5 milioane de sticle, ceea ce reprezintă 18% din rulajul total.

Compania livrează şi în state precum Spania, Italia, Cipru, Grecia, iar în 2011 a început exporturile şi în Turcia, unde a trimis 80.000 de sticle. Anul acesta livrările către Turcia sunt estimate la 200.000 de sticle.

Pe lista ţărilor unde anul acesta va ajunge Angelli se numără Rusia, unde există deja un partener, şi China, unde proiectul este la stadiul de tatonări.

"China este o ţară în care nu poţi să aproximezi (valoarea vânzărilor - n.red.), însă suntem optimişti. (...) În acest an mai intrăm în ţările baltice, unde avem deja lichiorurile cremă şi intrăm şi cu aperitivele", a mai spus Alin Ursu.

Şi pe segmentul vinurilor liniştite, producătorii au sesizat potenţialul din China, firme precum Jidvei livrând deja către acest stat. Orientarea către export are loc în condiţiile unei pieţe locale dificile, Ursu spunând că nu simte încă revenirea consumului.

În ultimul trimestru din 2011 consumul total a dat primele semne de revenire, dar şi-a continuat avansul şi mai curajos în prima lună din 2012. Creşterea de aproape 10 procente a venit din retailul alimentar care, ajutat de vreme, şi-a rotunjit considerabil încasările. În primele două luni ale acestui an vânzările Angelli au fost la un nivel similar cu cel din 2011.

Lansează noi produse

"Aş vrea să fiu optimist şi să spun că vânzările vor creşte (anul acesta - n.red.), dar totul depinde de concurenţa neloială şi dacă va putea fi oprită", a mai spus şeful Angelli.

El se referă la unele dintre băuturile importate în România, cu preţuri foarte mici, şi spune că sub etichetele care anunţă un anumit tip de băutură se află altceva. Aproximativ 60% din businessul Angelli se derulează prin intermediul reţelelor, iar diferenţa prin distribuitorii care livrează în HoReCa şi comerţul tradiţional.

Şeful Angelli spune că firma a fost afectată de insolvenţele distribuitorilor, insolvenţele "fiind o modă" în prezent, dar că sumele pe care le are de recuperat sunt reduse.

Ursu mai spune că a reuşit să-şi recupereze banii pe care i-a avut de încasat de la Mic.ro, afacere lansată de omul de afaceri Dinu Patriciu şi care acum este în insolvenţă.

Lanţul de circa 800 de magazine a fost închis. Angelli depusese iniţial o cerere de intrare în insolvenţă pentru Mic.ro, dar după ce şi-a încasat toate restanţele, a renunţat la proces.

Mai rezervat în estimări

Ursu, care lucrează de 17 ani în cadrul companiei, spune că deocamdată în piaţă nu a început euforia de Paşte, care de obicei se manifestă cu două săptămâni înainte de sărbătoare.

Şeful Angelli se numără printre cei mai longevivi manageri din această industrie şi consideră că după atâta timp simte evoluţia pieţei şi reacţia consumatorilor.

"În 2011 am fost optimist, însă nu a fost aşa cum mă aşteptam să fie. Anul acesta nu mai am acelaşi optimism, simt o oarecare reţinere", a spus Ursu.

Pe parcursul mandatului său, cel mai greu an a fost 2010, care s-a manifestat prin triplarea accizei la aperitive, ceea ce la nivelul pieţei a determinat apariţia produselor "surogate" (produse cu preţuri mici şi slabe calitativ), ceea ce a lovit din plin vânzările Angelli.

Compania, cu o cifră de afaceri de 13 milioane de euro anul trecut, are în vedere lansarea mai multor produse anul acesta, printre care un nou cocktail, dar şi intrarea pe piaţa de bitter. În cadrul Angelli lucrează în jur de 100 de persoane.

"Profit avem, însă a început să scadă, pentru că în sezon derulăm acţiuni costisitoare. Dar rămânem printre fericiţii care au profit", a mai spus reprezentantul companiei Angelli.

Principalul competitor local al companiei este producătorul Zarea, alte produse similare fiind aduse în general din import.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO