Companii

Avantajul intarzierii aderarii: polonezii de la La Festa aduc aici liniile de productie

10.03.2004, 00:00 20



Compania cu capital polonez La Festa, producatorul sucurilor naturale Tedi, isi va muta o parte din capacitatile de productie din Polonia in Romania, ca urmare a aderarii de anul acesta a Poloniei la Uniunea Europeana.



"Aderarea celor zece state la UE va schimba mult peisajul comercial in regiune. Pentru unii producatori, cum este si Maspex, va deveni mai putin rentabil sa exporte din Polonia, astfel ca isi vor muta capacitatile de productie in statele care nu au aderat inca", a declarat Krzysztof Grabowski, presedintele La Festa.



Taxele vamale la importurile de produse agroalimentare facute de catre fostele state Cefta care nu au intrat in Uniunea Europeana, cum este cazul Romaniei, din statele Cefta care vor intra in UE se vor alinia la nivelul taxelor la import din UE.



Taxele vamale la importurile in Romania de produse agrolimentare din UE vor mai ramane cativa ani la 20-40%, asa dupa cum s-a negociat pentru protectia industriei agroalimentare romanesti.



La Festa va investi in anii urmatori intr-o unitate de prelucrare a legumelor si fructelor, pentru a nu le mai procura din import



"Sunt foarte putine companii romanesti care prelucreaza fructele pana in stadiul de pulpa ambalata aseptic, care poate fi utilizata la fabricarea sucurilor pe toata perioada anului. In Romania gasim fructele naturale, dar numai in timpul sezonului, iar noi avem nevoie de ele permament", spune Grabowski.



La Festa importa, spre exemplu, pulpa de morcov din Polonia, pulpa de piersica si caise din Grecia, in timp ce merele le cumpara din Romania. Legumele si fructele vor fi prelucrate atat pentru productie proprie cat si pentru vanzarea catre alti producatori locali.



Compania are in derulare investitii de 25 mil.euro in extinderea capacitatilor de productie a fabricii pe care o detine la Valenii de Munte, judetul Prahova. La Festa produce acolo sucurile naturale Tedi, ciocolata calda, capuccino si "3 in 1", un produs similar, lansat recent. Acestea sunt comercializate in principal pe piata romaneasca, dar si la export.



"Pana acum am investit in fabrica 12 mil.euro, iar anul acesta sunt in derulare investitii de 4-5 mil.euro, intr-o centrala termica noua si o noua hala pentru depozite", completeaza Grabowski. Constructia unitatii de prelucrare a legumelor va incepe anul viitor.



Investitiile sunt realizate atat din surse proprii cat si din credite de la BRD- SocGen, creditele fiind in proportie de 15-20% din total.



Alaturi de produsele mentionate, La Festa importa pe piata din Romania sucurile Ciao, Carotella si Duo Fruo, ceaiurile Ekoland, marca de cacao granulat Brumi, ceaiul instant Lemona, cacao pudra Van si Decomorreno si crema pudra pentru cafea Coffeeta.



Compania La Festa face parte din grupul polonez Maspex, format din sapte companii cu sediul in Polonia si cinci firme straine in Cehia, Ungaria, Slovacia, Germania si Romania. Grupul are o cifra de afaceri anuala de peste 210 mil.$.



La Festa Romania are la ora actuala 400 de angajati din care circa 250 in cadul fabricii de la Valenii de Munte. Dupa ce toate investitiile vor fi finalizate, numarul angajatilor va fi in jur 650 de persoane.



Grabowski a precizat ca anul trecut compania a inregistrat o crestere de 13% a ciferi de afaceri in euro, dar nu a mentionat si valoarea la care a ajuns. "Cresterea se datoreaza si introducerii de produse noi pe piata, spre exemplu la jumatatea anului trecut am lansat sucurile naturale la cutie", a mai adaugat el.



Cifra de afaceri pe 2002 a fost estimata anul trecut de catre reprezentantii companiei la circa 20 mil.euro, ceea ce inseamna ca anul trecut a ajuns la circa de 23 mil.euro.



Din cifra de afaceri totala, 63% sunt vanzarile de produse fabricate in Romania si restul produse importate.



Un alt punct importat al stragiei de viitor al companiei La Festa este dezvoltarea exporturilor. "Deocamdata exportam in Bulgaria si Ungaria, dar exporturile nu au o pondere foarte mare in totalul vanzarilor. Intentionam sa crestem puternic exporturile. Chiar anul acesta, in urmatoarele luni, vom intra pe noi piete - Croatia, Ucraina, Macedonia si Turcia", mai spune presedintele La Festa.



Pe segmentul de capuccino si ciocolata calda principalii concurenti ai marcilor la Festa sunt marcile Elite si Jacobs, iar pe cel de sucuri concurenta este reprezentanta de Cappy, Prigat, Pfanner, Santal etc. La Festa a lansat recent in magazine siropul concentrat Livada Verde



Cele mai bine pozitionate marci din portofoliul firmei sunt, dupa spusele lui Grabowski, capuccuino si ciocolata calda La Festa.



Compania a investit recent intr-o campanie publicitara televizata la capuccino "3 in 1" si in scurt timp va demara lucrarile la noul spot pentru sucurile Tedi.



"Pentru acest an avem un buget de publicitate cu 50% mai mare decat anul trecut", spune Grabowski.



La Festa s-a situat anul trecut pe locul 38 in topul investitorilor in publicitate, cu o investitie bruta (rate-card) de aproape 7 mil.$.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO