Companii

BelRom: Strategia noastra este sa construim si sa vindem rapid

BelRom: Strategia noastra este sa construim si sa vindem rapid

Carl Decoopman, managerul BelRom, spune ca ia in calcul intrarea pe segmentul de birouri si pe cel rezidential

26.11.2007, 20:40 101

Compania belgiana de dezvoltare imobiliara BelRom, specializata in constructia parcurilor de retail, are in vedere proiecte pentru inca cinci orase din tara, dupa ce saptamana trecuta a preluat doua terenuri, la Botosani si Drobeta-Turnu Severin.
"Nu avem preferinte in ceea ce priveste orasele. Trebuie sa aiba doar o populatie mai mare de 100.000 de locuitori si sa avem primul parc de retail din oras. Strategia este de a dezvolta si a vinde cat mai rapid, dupa ce inchiriem in intregime proiectele", spune Carl Decoopman, managerul BelRom, cu privire la strategia companiei pe care o conduce.
Exclusivitatea in ceea ce priveste dezvoltarile comerciale exclude Bucurestiul, unde compania belgiana a cumparat in acest an pentru 60 mil. euro un teren de noua hectare in cartierul Colentina, pe care va construi atat un parc de retail, cat si doua cladiri de birouri.
"Credem ca este o zona buna pentru birouri, in Colentina, deoarece va beneficia in viitorul apropiat de acces facil la autostrada spre Brasov. Cladirile de birouri vor avea 20.000 de metri patrati inchiriabili, in timp ce parcul de retail se va intinde pe o suprafata de 100.000 mp", a precizat Decoopman.
Primul parc de retail finalizat de BelRom pe piata locala, la Sibiu, a fost cumparat la sfarsitul anului de catre fondul britanic de investitii North Real Estate, intr-o tranzactie de 83 de milioane de euro.
Managerul BelRom spune ca centrele comerciale din provincie se tranzactioneaza in prezent la un randament cuprins intre 6,75% si 7% in euro pe an, iar pana la mijlocul anului viitor nivelul va cobori la 6,5%.
"Luam in calcul si optiunea de a mai pastra o perioada in proprietate parcurile, tinand cont de tendinta de micsorare a randamentelor. Totodata, avem si posibilitatea de a vinde din proprietati pe pachete", explica Decoopman alternativele cu privire la viitorul parcurilor de retail pe care le dezvolta.
Despre marjele de profit la care BelRom vinde proiectele din portofoliu, Decoopman spune ca acestea variaza intre 30% si 40%, luand in calcul toate cheltuielile, inclusiv costurile creditelor. Sursele initiale de finantare a proiectelor, reprezentand achizitia terenurilor, sunt asigurate de cei trei oameni de afaceri belgieni implicati in companie - Carl Decoopman, Steven Vandenbosse si Hendrik Danneels.
"Pentru dezvoltare contractam, de regula, imprumuturi reprezentand circa 75% din valoarea costurilor de constructie", precizeaza Decoopman. Piata centrelor comerciale cunoaste o dezvoltare deosebita, pentru urmatorii ani fiind anuntate proiecte pentru circa 100 de noi unitati, in toate orasele mari din tara. Pe segmentul parcurilor de retail, alaturi de BelRom mai sunt prezenti jucatori precum grecii de la Omilos, Priceton Investments sau actionarii proiectului Baneasa, care au in dezvoltare cel mai mare parc de retail din Romania.
"Pentru noi, in maximum doi ani piata parcurilor de retail va fi saturata. Observam o cerere puternica pe segmentul de birouri si pe cel rezidential si luam in calcul extinderea activitatii", spune managerul BelRom, care considera, totodata, ca si piata mall-urilor situate in interiorul oraselor mai are potential de crestere.
Singurele terenuri pentru proiecte detinute de BelRom in interiorul oraselor sunt cele din Botosani, Ramnicu-Valcea si Bucuresti, restul fiind in afara localitatilor.
"Cautam terenuri in afara oraselor, pe artera care reprezinta cea mai importanta iesire din oras, iar lotul preferam sa fie situat pe partea dreapta a drumului, pe sensul de iesire", a precizat Decoopman.
In cei aproximativ 15 ani de cand se afla in Romania, Decoopman a stabilit legaturi puternice cu importanti retaileri, avand la activ constructii pentru trei dintre cele mai mari lanturi de hipermarketuri prezente pe piata locala - Carrefour, Real si Auchan.
"Nu excludem sa construim si pentru Cora. Semnam cu cine se misca mai repede. Pentru cele opt proiecte pe care le avem in momentul de fata in lucru avem semnate contractele cu toate ancorele", spune Decoopman.
Valorile de inchiriere pentru hipermarketuri variaza intre 7 si 8,5 euro/mp/luna, pentru magazine do-it-yourself intre 7 si 8 euro/mp/ luna, iar pentru magazinele de electronice si electrocasnice chiriile sunt de circa 8 euro/mp/ luna. Toate parcurile includ galerii comerciale, precum si magazine Media Galaxy, in urma unui parteneriat incheiat de BelRom cu grupul Altex. Decoopman are o serie de orase, precum Iasi, Suceava, Oradea,Timisoara, Constanta sau Brasov, in care exclude inceperea unor proiecte de parcuri de retail, din cauza numarului mare de proiecte anuntate deja in aceste orase. BelRom este cel mai activ dezvoltator de parcuri de retail de pe piata locala, avand la activ doua asemenea investitii finalizate - la Sibiu si Targu-Mures.
In plus, compania are in derulare alte cinci proiecte in tara, la Bacau, Braila, Deva, Focsani si Ramnicu-Valcea, astfel ca portofoliul dezvoltat de BelRom va ajunge in urmatorii ani la cel putin zece parcuri de retail.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO