Companii

Cati bani se castiga din productia de lumanari decorative, tot mai cerute in retelele comerciale

26.11.2007, 21:17 2802

Lumanari personalizate, decorative si aromatizate, colorate pe interior si exterior, cu o gama variata de arome de la mar la mosc si modele diferite confectionate manual reprezinta obiectul principal de activitate al afacerii demarate de Mugur Stasencu in 2001, directorul companiei SDM Alma Team din Constanta.
"Am citit un articol despre lumanari decorative intr-o revista prin 2001, de unde mi-a venit ideea unei afaceri cu producere si comercilizare de lumanari", a spus Mugur Stasencu, directorul general al SDM Alma Team.
A urmat perioada in care s-a documentat cu privire la procesul de fabricatie a lumanarilor, a cumparat carti de specialitate si a cautat in diferite surse de informare date despre producerea acestora.
Dupa o astfel de cercetare a reusit sa puna la punct o reteta de lumanari din parafina. "Din pacate aceasta industrie nu este foarte dezvoltata in Romania si am fost nevoit sa import toata materia prima din Uniunea Europeana", a precizat el. Investitia initiala a fost de cateva mii de euro din surse proprii, iar in aceasta iarna compania va investi in dezvoltarea afacerii aproximativ 50.000 de euro, bani proveniti din accesarea unui credit bancar.
Datorita faptului ca nu dispunea de utilaje de productie si ca lumanarile erau confectionate manual, activitatea a fost directionata catre producerea lumanarilor personalizate, un segment de piata mai putin exploatat atunci.
Clientii pe care i-au atras aceste produse au fost firmele care organizeaza evenimente precum nunti, botezuri, petreceri si care au nevoie de anumite tipuri de lumanari, in functie de preferintele celor care solicita organizarea acestor evenimente. "De asemenea, am fost contactati si am primit comenzi de cantitati foarte mari de lumanari de la firme din Franta, Marea Britanie, Germania, Austria", a spus Mugur Stasencu.
Concurenta pe aceasta piata este reprezentata de cateva companii puternice care importa lumanari din China, Germania si Olanda. "Mare parte dintre produsele comercializate la noi sunt lumanari simple, de serie, importate din China si care au o calitate slaba", a precizat el. Marius Stasencu estimeaza o cifra de afaceri de 150.000 de euro pentru anul 2008, valoarea la care se asteapta in acest an fiind de 50.000 de euro. "Adaosul comercial depinde de modelul de lumanare comercializat. Acesta poate fi cuprins intre 70 si 200%", a adaugat directorul SDM Alma Team.
Insa oportunitatile sunt mari, piata lumanarilor inregistrand anul trecut peste 10 milioane de euro, preconizandu-se o crestere anuala de 20-30% pe aceasta piata.
Dificultatea principala pe care a intampinat-o compania a reprezentat-o gasirea si procurarea materiei prime, pentru aceasta apelandu-se la cele din import pentru producerea lumanarilor. "In Romania aceasta industrie a lumanarilor decorative nu este foarte dezvoltata, distribuitorii importanti nu au patruns inca pe piata noastra", a mentionat Stasencu.
Compania vizeaza pe termen scurt si mediu sa dezvolte capacitatea de productie la 5.000 de lumanari pe zi, iar pe termen mediu se doreste achizitionarea de utilaje pentru productia lumanarilor si intrarea pe alte segmente de piata. "In curand, oferta noastra se va diversifica si cu alte modele, precum lumanari in forma de ou, lumanari in gheata, marmorate si lumanari personalizate", a mai precizat el.
Cand a infiintat in septembrie 1998 compania Job Graph, Oana Berdila director general s-a orientat catre comercializarea de utilaje tipografice, iar in prezent activitatea firmei se concentreaza pe distributia de lumanari parfumate si decoratiuni.
"Initial obiectul principal de activitate a fost comercializarea de utilaje tipografice. Aveam know-how-ul necesar si mai ales cererea pentru finantari de echipament tipografic era mare la acea vreme pe piata", isi aminteste Oana Berdila. Afacerea a fost demarata la varsta de 28 de ani, bazandu-se pe experienta, cunostinte tehnice si de administrare a unei afaceri.
"In 1995 am fost angajata de cel mai mare distribuitor romanesc de birotica, papetarie si hartie tipografica pentru lansarea unei noi afaceri in piata tipografica, si anume comercializarea de utilaje si consumabile tipografice. Dorinta de a finanta si mai multe contracte de vanzare-cumparare in rate presupunea un risc la care actionarii nu au aderat. Know-how-ul il aveam, mai era nevoie doar de un partener care sa finanteze proiectul, pe care l-am gasit in 1998", a adaugat ea.
Comercializarea de lumanari parfumate si de accesorii premium Gies a inceput in august 2005, dintr-un hobby pentru lumina si culoare. Pe piata nu se gaseau lumanari de calitate, doar lumanari neparfumate pentru reteaua HoReCa si cateva lumanari parfumate de calitate medie din China. "Pentru a suplini lipsa de lumanari de calitate de pe piata am decis sa gasim un lider mondial in domeniul lumanarilor parfumate premium si sa intram pe piata de lumanari", a spus Oana Berdila.
Astfel, compania a gasit un furnizor germano-suedez, producatorul unui brand puternic de lumanari parfumate, Ambria Atmosphere, lider in Europa.
Acesta distribuie si lumanari neparfumate premium in diferite colectii. Job Graph este importator unic si distribuitor al lumanarilor Gies Kerzen GmbH, Germania. Investitia a constat in 50.000 de euro, bani alocati logisticii si marfii.
Clientii pe care JobGraph i-a vizat au fost cei cu venituri peste medie, produsele fiind distribuite pe piata de retail. "Carrefour Romania a fost prima retea in care ne-am distribuit produsele", precizeaza directorul JobGraph. Brandul Ambria Atmosphere a devenit cunoscut pe piata, iar vanzarile au crescut cu 30% fata de 2006.
"Pe piata ne pozitionam ca brandul cel mai scump de lumanari, cresterea in medie a vanzarilor fiind de aproximativ 20% de la un an la altul, ceea ce ne demonstreaza faptul ca din ce in ce mai multi consumatori sunt atrasi de acest tip de produse care le ofera o stare de liniste si intimitate", a mentionat ea.
Oana Berdila spune ca produsele oferite de JobGraph castiga teren in defavoarea produsele din low market, deoarece acestea au o aprovizionare deficitara determina clientul sa cumpere produsul prezent in magazine, indiferent daca este mai scump.
Pe piata lumanarilor premium concurenta nu este foarte mare, existand doar un concurent direct pentru JobGraph care a intrat anul trecut. "Daca ne referim la lumanari standard, neparfumate, distribuite prin canalul HoReCa, concurenta este foarte puternica. Pretul este elementul cheie pe acest segment, evident in detrimentul calitatii. De asemenea, pe piata lumanarilor parfumate low to medium concurenta este mare", a mentionat ea.
Cifra de afaceri inregistrata de JobGraph in 2006 a fost de aproximativ 70.000 de euro, estimandu-se o cifra de afaceri de 300.000 de euro in 2007. Marja de profit inregistrata a fost 20%.
Dificultatile intampinate de JobGraph au fost legate de distributie. "Cel mai greu lucru este sa asiguri prezenta permanenta la raft, livrari rapide in functie de cererea magazinelor", a spus Oana Berdila. Compania a ajuns in prezent la un numar de cinci angajati, demarand activitatea in 2005 doar cu doi angajati.

Afacerea SDM Alma Team:
A fost necesara o documentare cu privire la procesul de fabricatie a lumanarilor
S-a realizat propria reteta de lumanari din parafina
Materia prima este importata din Uniunea Europeana
Investitia initiala s-a ridicat la cateva mii de euro
Dezvoltarea afacerii se realizeaza printr-un credit bancar de 50.000 de euro
Cifra de afaceri estimata pentru anul viitor este de 150.000 de euro

Afacerea Job Graph:
A gasit un lider mondial in domeniul lumanarilor parfumate premium
Orientarea catre distribuirea de lumanari neparfumate premium in diferite colectii
Investitia initiala: 50.000 de euro, bani alocati pentru logistica si marfa
Clientii vizati: persoanele cu venituri peste medie
Cifra de afaceri in 2007: 300.000 de euro
Marja de profit este de 20%
Distributie se face in retelele de hipermarketuri

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO