Companii

Concordia: OUG 119/2022 a creat o serie de disfuncţionalităţi în piaţa de energie care trebuie corectate imediat pentru a evita un blocaj al pieţei. Ce soluţii propune asociaţia pentru ieşirea din criză

Concordia: OUG 119/2022 a creat o serie de...

Autor: Roxana Rosu

17.10.2022, 15:03 265

Ordonanţa de Urgenţă 119/2022 a creat o serie de disfuncţionalităţi în piaţa de energie care trebuie corectate imediat pentru a evita un blocaj al pieţei sau un colaps al anumitor operatori economici, furnizori care nu mai pot duce povara pre-finanţării sau companii care nu pot avea acces la energia necesară funcţionării, sunt de părere firmele membre ale Asociaţiei Patronale Concordia.

”Costurile acestei crize şi ale acestui război nu pot fi puse pe seama consumatorilor vulnerabili din România, aceştia trebuie sprijiniţi. În acelaşi timp, măsurile trebuie să îşi propună să preîntâmpine falimentul acelor companii care sunt viabile şi competitive în absenţa acestui şoc extern şi să păstreze locurile de muncă. Mediul privat nu poate asigura pre-finanţarea acestui pachet de măsuri mai ales dacă statul nu se angajează să ramburseze aceste cheltuieli într-un termen extrem de scurt de 30 sau 45 de zile. Niciun sector economic nu poate asigura capitalul de lucru necesar pentru această pre-finanţare”, se arată într-o analiză realizată de Concordia cu privire la piaţa de energie şi soluţii pentru ieşirea din criză.

În acest context, Asociaţia propune, pentru consumatorii vulnerabili, un mix de măsuri financiare directe (subvenţiile) şi indirecte, precum vouchere pentru schimbarea aparatelor electrice energo-intensive, pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a clădirii, impozit preferential pentru clădiri pe baza gradului de eficienţă, eşalonarea facturilor.

În plus, pentru companii, Concordia propune eşalonarea sau amânarea unor taxe, măsuri pentru stimularea reducerii consumului, contracte bilaterale cu termen rezonabile, garanţii de stat pentru companii viabile, compensarea costurilor indirecte.

” Mecanismele de sprijin pentru consumatorii casnici sau industriali trebuie să pună accent pe reducerea şi eficientizarea consumului şi nu pe subvenţionarea masivă a preţului. Consumatorii trebuie să îşi schimbe comportamentul în raport cu noile realităţi energetice ale Europei, statul putând oferi doar o protecţie temporară care să permită această ajustare”, se arată în raport.

Vezi aici analiza integrala

Confederaţia Patronală Concordia reprezintă 16 dintre cele mai importante sectoare ale economiei naţionale şi este partener de dialog social, reprezentativă la nivel naţional. Cu o contribuţie de peste 26% din PIB şi un total de peste 330.000 de angajaţi în aproape 2.000 de firme mari şi mici, cu capital străin şi autohton, Concordia este singura organizaţie din România membră în BusinessEurope, Organizaţia Internaţională a Angajatorilor (IOE) şi Business at OECD (BIAC).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO