Constructii

„Foame mare“ de comenzi în construcţii: 50 de oferte pentru 72 km de autostrăzi

„Foame mare“ de comenzi în construcţii: 50 de oferte pentru 72 km de autostrăzi

„Foame mare“ de comenzi în construcţii: 50 de oferte pentru 72 km de autostrăzi

Autor: Andreea Neferu

24.08.2012, 00:07 1832

Cincizeci de consorţii alcătuite din companii româneşti şi străine s-au înscris în competiţia pentru construcţia a 72 de kilometri de autostrăzi din vestul ţării, a căror valoare depăşeşte 3 mld. lei (697 mil. euro). Astfel, "bătălia" pentru auto­străzi continuă, după ce în urmă cu două zile compania de dru­muri anunţa că 23 de consorţii au depus oferte pentru construc­ţia altor 35 km de autostrăzi de 1 miliard de lei (220 mil. euro).

Firme româneşti precum Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu), Delta ACM 93 (Florea Diaconu), Teloxim Con (Theodor Berna) şi Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos), precum şi companii străine precum austriecii de la Strabag, spaniolii de la FCC Construccion sau italienii de la Pizzarotti îşi încearcă norocul în licitaţiile pentru construcţia a 72 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva, împărţiţi în trei trosoane. De ce este concurenţa atât de mare şi, mai ales, de ce majoritatea constructorilor care au venit cu oferte sunt străini?

"Sincer să fiu, mă aşteptam ca la aceste licitaţii con­curenţa să fie mare, existau semnale din piaţă că aşa va fi. Concurenţa este foarte mare pentru că nu mai sunt atât de multe investiţii, iar firmele nu prea mai au de lucru. Ce este interesant este că nici măcar jumătate din asocieri nu au avut măcar o culoare locală (măcar o firmă din asociere să fie românească - n. red.). Au venit foarte multe companii străine, probabil că în ţările de unde provin lucrurile nu stau aşa de bine", spune Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează constructorul bucureştean Delta ACM 93, cu afaceri de peste 96 de milioane de euro anul trecut. Compania a participat la două dintre cele trei licitaţii pentru construcţia unor tronsoane din autostrada Lugoj-Deva, alături de austriecii de la Porr.

28 din cele 50 de oferte pentru aceste trei licitaţii de autostrăzi au fost depuse exclusiv de companii străine, fie pe cont propriu, fie în asociere cu alte firme tot străine. Cei mai mulţi străini care s-au înscris în licitaţii sunt spanioli şi italieni, dar apar şi firme străine mai puţin cunoscute în infrastructura românească, aşa cum sunt Doprastav (Slovacia) sau Corsan Corviam Construccion (Spania).

Tronsoanele pentru care se luptă constructorii sunt Dumbrava-Ilia, lot 2, cu o lungime de circa 28,6 kilometri şi o valoare estimată de 1,081 miliarde de lei (240 de milioane de euro), Dumbrava-Ilia, lot 3, cu o lungime de 21,1 km şi o valoare de 1,008 miliarde de lei (224 milioane de euro), respectiv Ilia-Deva, cu o lungime de 22,1 kilometri şi un cost de 1,048 miliarde de lei (233 milioane de euro).

Procesul de selecţie durează în mod tradiţional aproximativ 20-30 de zile de la data deschiderii ofertelor. Ulterior, în funcţie de contestaţiile care vor exista, se va trece la proiectarea şi construcţia propriu-zisă a acestor autostrăzi.

Notă: Informaţiile din paranteze se referă fie la acţionarul/acţionarii majoritari în cazul firmelor româneşti, fie la ţara de origine în cazul firmelor străine. Surse: CNADNR, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, site-urile companiilor, informaţii ale ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO