Companii

Cris-Tim a vandut cu 64% mai multe mezeluri in primele patru luni

10.05.2001, 00:00 51



Cris-Tim, unul dintre cei mai mai mari producatori de mezeluri din Romania, a avut in primele patru luni ale acestui an o cifra de afaceri de 7 mil. de $, in crestere 64% fata de aceeasi perioada a anului trecut, a declarat pentru Ziarul Financiar Radu Timis, director general Cris-Tim.

In primele patru luni ale anului 1999, compania a avut o cifra de afaceri de 3,4 mil. de $. Compania a avut in 2000 o cifra de afaceri 18,6 milioane de dolari, fata de 16,5 mil. de dolari in 1999, sustin oficialii companiei.

Afacerea a inceput in 1992, in familie, cand sotii Timis au deschis un chiosc in regiunea Gorjului (Militari), cu o investitie de 700.000 lei, "bani imprumutati", dupa cum spune insusi managerul firmei.

"Desi afacerea era profitabila, am inteles atunci ca in Romania vor veni marile retele de supermarket-uri si chioscurile nu vor putea face fata acestei competitii, ca trebuie sa modernizam magazinele.

Chioscul nostru initial ajunsese (a fost demolat recent pentru ca era amplasat pe trotuar) la o suprafata de 120 mp de la 12 mp, cat avea la inceput", isi aminteste Timis.

"Ne-am gandit sa intram pe productie, motivati de faptul ca produsele pe care le vindeam atunci - in principal cascaval si mezeluri - aveau o calitate din ce in ce mai slaba. Pe vremea aceea, romanii cumparau orice, iar producatorii se gandeau la profituri mari in timp scurt", spune Timis.

In 1993, Cris-Tim a inceput sa produca mezeluri intr-un spatiu inchiriat de 500 mp in Pajura. Cantitatea initiala era de 500 kg de produse pe zi, ajungand in 1995 sa produca 15 tone de mezeluri pe zi.

"Spatiul devenise insuficient si extinderea era necesara. Am cumparat terenul, am infiintat firma de constructii care functioneaza doar pentru necesitatile Cris-Tim si am construit sediul cu ajutorul unui credit obtinut prin Banca Comerciala Romana (BCR) de la Commerzbank din Germania", explica Timis.

Creditul, acordat cu o dobanda de 6,5% pe an, a fost girat cu imobilul care se construia atunci. "Dobanda a fost foarte avantajoasa pentru noi, iar toate utilajele pentru fabrica au fost importate din Germania", spune managerul societatii.

Compania are acum o retea de sase magazine proprii in Bucuresti, depozite regionale la Craiova si Iasi, un sistem informational alcatuit dintr-o retea de 40 de computere si un parc de circa 70 masini frigorifice si izoterme.

In 2001, compania vrea sa deschida inca trei depozite la Constanta, Timisoara si Cluj. "In cel mult trei luni vom scoate pe piata o gama de produse pentru vegetarieni", sustine Timis.

In prezent, Cris-Tim ofera o gama de 130 de produse, care includ specialitati, carnati, crenvursti, salamuri crude, fierte si afumate.

Oferta este adresata consumatorilor cu venituri medii spre mari, in principal din mediul urban, "care au pretentii la calitate. Pana acum trei-patru ani, se cumpara orice, iar decizia de cumparare era determinata in principal de pret. Acum, consumatorii au inceput sa cumpere din magazine specializate, sunt interesati de continut, de producator", considera Timis.

Cris-Tim are 700 de angajati si 100 de colaboratori, salariul mediu brut fiind de 2,5 milioane de lei.

Materiile prime sunt in proportie de 50% din import, in principal din CEFTA.

"Importurile sunt din ce in ce mai scumpe, iar producarorii autohtoni vand carnea la preturi prea mari pentru calitatea oferita.

Din acest motiv, planurile pe termen mediu includ investitii intr-o crescatorie de animale, dar materialul genetic (rasa initiala folosita -n.red) va fi importat pentru ca, in prezent, animalele crescute in tara nu mai au calitati performante.

La porc, de exemplu, piesele (file, ceafa, pulpa -n.red) au o masa mica in comparatie cu cea a grasimii animalului", spune Timis.

Un alt plan de viitor al companiei este fabricarea de produse "pe o gama cat mai ecologica, din care sa eliminam cat mai mult conservantii de tip E si sa-i inlocuim cu alte tipuri de conservanti", sustine Timis.

"Tot preocuparea pentru calitate ne-a determinat sa obtinem certificarea ISO 9002 de la firma Germanischer, certificat care asigura o calitate constanta. ISO 9002 ne va ajuta mult cand vom incepe exportul catre Uniunea Europeana", a mai adaugat Timis.

Competitia companiei este reprezentata de firme ca Infantis, Cosarom Pascani, Campofrio, CarneProd Tulcea, Angst si Gourmet. Reprezentantii Cris-Tim sustin ca sunt lider in domeniu, avand o capacitate de productie zilnica de 25 tone si fiind principalul furnizor de mezeluri pentru supermarket-uri.

Cris-Tim nu investeste foarte mult in publicitate, pentru ca, dupa spusele oficialilor companiei, "am avut mereu domenii prioritare in care sa investim. In afara de asta, publicitatea, ca sa aiba un impact pozitiv, trebuie facuta cu multi bani.

Anul trecut am avut o tentativa de a sustine mediatic produsele noastre, dar initiativa s-a dovedit un esec pentru ca nu a fost suficient de puternica. Timp de o saptamana a fost difuzat un spot publicitar cu o durata de 30 de secunde pe canalele TV, ceea ce inseamna prea putin", considera Timis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO