Companii

Cristian Burci: Vom ajunge la afaceri cu vagoane de 750 mil. euro in trei ani

Cristian Burci: Vom ajunge la afaceri cu vagoane de 750 mil. euro in trei ani

Cristian Burci, actionar majoritar al IRS: Vizam ca divizia noastra de transport, in prezent reprezentata de Servtrans, sa fie o companie a Balcanilor si sa opereze in state precum Croatia, Serbia sau Macedonia. Cred ca va fi foarte mult trafic dinspre Macedonia spre Ucraina si Romania.

21.05.2008, 14:01 194

Astra Vagoane Arad a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 114 milioane de euro, in timp ce Meva a rulat 61 de milioane de euro, iar Romvag 67 de milioane de euro.
"Pentru acest an ne asteptam la o dublare la Romvag, pana la 125 de milioane de euro. Romvag are capacitatea cea mai mare dintre toate aceste trei fabrici. Sa ne amintim ca inainte de '89 producea anual 5.000 de vagoane pentru piata rusa", a spus Burci. La Astra Vagoane, reprezentantii companiei si-au bugetat o crestere de 50%, pana la 176 de milioane de euro, iar la Meva tot o dublare pana la 113 milioane de euro.
"In acest an vom face investitii in tehnologie de 16,5 milioane de euro in fabricile pe care le detinem", a mai spus Burci.
Aceste fabrici vor produce in acest an 5.600 de vagoane de marfa. IRS avea, la nivelul anului 2005, o cota de 2% din piata mondiala de productie de vagoane, fiind in acelasi timp cel mai mare grup de acest tip din Europa, potrivit datelor IRS, care citeaza un studiu international. Cei mai mari producatori mondiali sunt Trinity (SUA), China Southern si China Northen, Uralvagonzavod (in statele din fosta URSS) si Greenbreier (care acopera atat SUA cat si Europa), potrivit aceleiasi surse.
Burci produce la toate aceste fabrici vagoane de marfa, iar impreuna cu Servtrans-compania de transport din cadrul IRS- si SMR Balas asigura 80% din afacerile intregului grup.
"Din cifra de afaceri totala circa 80% este asigurata de activitatile din Romania, dar odata cu achizitiile de peste granita aceasta pondere se va schimba", a precizat omul de afaceri.
Saptamana trecuta, IRS a intrat pe piata din Serbia prin preluarea impreuna cu un investitor strategic a unei participatii de 49% la holdingul feroviar Friulexport, pentru o suma care nu a fost facuta publica. Friulexport detine pachetul majoritar la toate cele trei fabrici, 86,92% din actiunile MIN Vagonka, 87,1% din MIN Lokomotiva si 89,54% din Specijalna Vozila.
"Am facut aceasta achizitie pentru ca aveam nevoie de noi capacitati de productie, iar Serbia are o traditie in acest domeniu. Depinde ce ne vom decide sa facem in Serbia. Exista varianta sa ne axam pe modernizari si vagoane noi", a mai spus Burci. Potrivit lui, fabricile achizitionate in Sebia aveau un rulaj de 4-5 milioane de euro anual, insa au un potential ridicat de crestere.
"Ne asteptam ca fabricile achizitionate in Serbia sa aiba o cifra de afaceri de peste 100 de milioane de euro in 2009", a spus proprietarul IRS. Piata din Serbia a devenit din ce in ce mai interesanta pentru companiile locale, la inceputul acestui an grupul Tender achizitionand 25% din actiunile Pupin Telecom din Serbia. Totodata, anul trecut transportatorul feroviar de marfa Grup Feroviar Roman a achizitionat in Serbia 70% din principala companie de reparatii si constructii de vagoane din Serbia, Zelvoz Smederevo.
Burci nu a dorit sa precizeze daca intentioneaza sa intre si pe alte piete prin achizitii. Miza sa pe transportul feroviar este insa din ce in ce mai mare, considerand ca acest sector va continua sa creasca in urmatorii ani.
"Traficul feroviar creste foarte mult, insa marele semn de intrebare nu este profitabilitatea acestui domeniu, ci cat de mult vor putea suporta sloturile (permise pentru rute intr-un anumit interval orar -n.red.) europene, in conditiile in care transportul de calatori are prioritate. Cred ca transportul feroviar de marfa va continua sa creasca in urmatorii 10-15 ani. Un mare potential il are si transportul fluvial", a afirmat el.
In afara de productia de vagoane, Burci vizeaza si extinderea activitatii de transport din cadrul grupului. Servtrans si-a bugetat pentru acest an afaceri de 58 de milioane de euro, in crestere cu 45% fata de anul precedent, si vizeaza achizitii locale in vederea scaderii costurilor cu mentenanta locomotivelor si vagoanelor, acestea avand o pondere insemnata in tariful de transport. In afara de achizitiile pe plan intern, IRS ar putea cumpara si companii de transport in regiune.
"Vizam ca divizia noastra de transport, in prezent reprezentata de Servtrans, sa fie o companie a Balcanilor si sa opereze in state precum Croatia, Serbia sau Macedonia. Cred ca va fi foarte mult trafic dinspre Macedonia spre Ucraina si Romania", a precizat Burci.
Si principalul competitor al Servtrans pe transport feroviar privat de marfa, Grup Feroviar Roman, a demarat mai multe achizitii in regiune. GFR a fost si unul dintre competitorii IRS la licitatia companiei nationale de transport din Ungaria, MAV Cargo. GFR detine astfel participatii majoritare la Bulgaria Railway Company si la Train Hungary, principalele tinte de achizitii fiind acum companii din Slovacia si Cehia, pentru realizarea conexiunii cu piata din Germania, potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor companiei. Pe piata transportului feroviar de marfa mai activeaza compania de stat CFR Marfa si operatori privati precum Classfer sau Unifertrans.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO