Companii

Cum a afectat declinul pietei hoteliere si al restaurantelor afacerile unui furnizor roman de echipamente

Cum a afectat declinul pietei hoteliere si al restaurantelor afacerile unui furnizor roman de echipamente

Daniel Mocanu, directorul general al DAAS Romania: Companiile multinationale si jucatorii romani puternici sunt in continuare pe piata, si-au consolidat businessul, dar si acestia au reactionat rapid intr-o maniera prudentiala

16.03.2010, 23:17 195

Motivul? Cei mai multi clienti, oameni de afaceri care audeschis un restaurant sau o cafenea pana in 2008, au renuntat labusiness imediat ce s-au confruntat cu o contractie aconsumului.

"Piata HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) este opiata fragmentata. Exista jucatori de talie internationala,jucatori foarte puternici romani si o masa foarte larga de actoricare au facut bani din diverse alte industrii, inclusiv in realestate, si care au decis sa isi deschida un restaurant pe careeventual sa il ofere cadou familiei. Acestia din urma au cazutprimii, pentru ca nu aveau legaturi stranse cu aceasta piata", adeclarat pentru ZF Daniel Mocanu, directorul general si actionar alDAAS Romania.

Mocanu, 42 de ani, a terminat Facultatea de Autovehicule Rutierein 1992, iar un an mai tarziu a decis impreuna cu doi parteneri sainfiinteze firma Daas.

Ceafaceri au "cazut" primele

Faptul ca nu aveau un business consolidat sau planuri pe termenmediu si lung le-a fost fatal, mai ales ca nu au mai avut niciacces la finantare ca pana atunci.

"Cazand anumite piete din care isi scoteau initial banii, cum arfi real estate-ul sau auto, au fost primii care au intreruptactivitatea, iar acest lucru s-a simtit inca din trimestrul alpatrulea al lui 2008 si a culminat pe intreg parcursul lui 2009",spune Mocanu, care povesteste ca saptamanal se confrunta cu astfelde cazuri, una-doua firme de talie mica iesind din business.

DAAS Romania, cu o cota de piata de circa 15%, potrivitpropriilor informatii, a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de14 mil. euro, in scadere cu 30% fata de anul precedent, candcompania a ajuns la 20 mil. euro.

Faptul ca 75% din cifra de afaceri au fost contractele derulatecu companii internationale, care au inca lichiditate si suportfinanciar de la compania-mama, a reprezentat insa un avantaj pentrucompanie.

Declinul a fost provocat, intr-o mai mica masura insa, desituatia celorlalti clienti, hoteluri de patru si cinci stele sauretelele de hipermarketuri. "Companiile multinationale si jucatoriiromani puternici sunt in continuare pe piata, si-au consolidatbusinessul, dar si acestia au reactionat rapid intr-o manieraprudentiala. S-au dezvoltat cu foarte mare atentie la bugete, aurestrans diverse activitati de service si mentenanta in primulrand, au facut achizitii numai acolo unde a fost cazul. Dacainvestitiile erau in stadiul ultim, aceste companii au deschishotelurile sau restaurantele planificate, dar daca erau la inceput,foarte multi au pus proiectele pe hold, asteptand vremuri maibune", explica Mocanu.

O piata de 40 de milioane de euro

Daas Romania activeaza pe o piata totala de 40 de milioane deeuro avand in portofoliu clienti precum Radisson Blu, JW MarriottBucharest Grand Hotel, Novotel, Hard Rock Cafe, iar pe retailretelele Carrefour, Cora, Billa, Kaufland, Auchan sau MegaImage.

"Dupa o scadere de cel putin 30% anul trecut, evolutia pieteiechipamentelor va avea un trend ascendent, mai ales datoritaexpansiunii retailului modern. In 2010, toata lumea gandestealtfel. Este un start bazat pe o temelie solida, nu se maibugeteaza doar cresteri spectaculoase, fara o analiza sustinuta",crede directorul general al DAAS Romania.

Chiar daca situatia nu mai pare a fi la fel de pesimista ca in2009, valoarea proiectelor este insa mai mica, clientii DAASsolicitand de multe ori plata esalonata pentru ca nu mai au accesla finantare.

Contracte mari cu Radisson si Real

Pe partea de HoReCa, segment care ii aduce furnizorului deechipamente circa 9 milioane de euro, cel mai mare contractcastigat de DAAS a fost la licitatia pentru dotarea celor patrubucatarii ale hotelului Radisson Blu. Valoarea contractului s-aridicat la 1,2 mil. euro.

"Ne-am axat in proportie de 70% pe partea de hoteluri de patrusi cinci stele. Pe restaurante am colaborat cu Hard Rock Cafe, culantul de restaurante Spring Time, cu Pizza Hut si KFC si cuunitatile Thema."

Cel mai important contract, de peste 6 milioane de euro, a fostinsa semnat cu grupul Real, pentru care a dotat 24 de bucatarii indecurs de patru ani.

Cei mai importanti competitori ai DAAS Romania sunt Fresco sauBilancia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO