Companii

Cum a ajuns unul dintre primii angajati ai lui Tiriac in businessul auto sef peste un grup cu afaceri de 500 mil. euro

Cum a ajuns unul dintre primii angajati ai lui Tiriac in businessul auto sef peste un grup cu afaceri de 500 mil. euro

Catalin Gavra, viitorul director general al Tiriac Auto: Piata auto locala nu mai este una simpla, in care oamenii cumpara doar o masina, ci un brand, servicii financiare pentru achizitia automobilului, dar si service. Dorim sa 'imbracam' produsul de baza care este masina cu servicii, de la leasing, asigurari si orice alt element implicat in procesul de vanzare, dar mai ales in partea de postvanzare unde stim toti ca numarul unitatilor reparatoare este inca sub cerinta pietei

20.06.2008, 20:11 289

Catalin Gavra intra pentru prima data in contact cu grupul de firme al omului de afaceri Ion Tiriac in 1994, cand devenea unul dintre primii angajati ai Romcar, importatorul Ford, imediat dupa ce a absolvit facultatea de transporturi. Aproape 14 ani mai tarziu, Gavra ajunge sef peste intreaga divizie auto a lui Ion Tiriac, care vinde nu mai putin de 10 marci de masini.
"Multa vreme a existat o confuzie cu privire la ceea ce inseamna Tiriac Auto. La nivel de grup se doreste acum definirea mult mai clara a unei structuri de retail", declara Catalin Gavra, chiar in ziua in care era anuntat oficial ca director general al Tiriac Auto.
Functia presupune preluarea conducerii asupra dealerilor de automobile, dar nu si a importatorilor. Multa vreme Tiriac Auto a fost perceput ca o divizie care includea si importatori si retail", explica Gavra, cel care a condus in ultimii trei ani compania Romcar, dupa plecarea in 2005 a celui care construise de la zero aceasta afacere, Viorel Niculescu.
Cand a preluat conducerea companiei, Romcar a inregistrat o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro, valoare aferenta unui numar de aproximativ 6.000 de modele Ford si 700 de Mazda.
In 2008, an la jumatatea caruia preia conducerea retelei de retail auto a Tiriac Holding, Romcar are ca target un rulaj de 340 de milioane de euro, in timp ce vanzarile vor ajunge la peste 26.000 de autovehicule.
Intr-adevar, divizia auto a grupului de firme al omului de afaceri Ion Tiriac a fost construita pe doi piloni - import si retail, dar separarea celor doua activitati nu a fost o prioritate, avand in vedere cresterea exploziva a pietei. Insa pe fondul intrarii in mod direct in Romania a marilor producatori de masini - fie prin construirea unei structuri de la zero (ca in cazul Honda, Citro?n, Mazda sau BMW), fie prin preluarea importatorului local (Renault) sau stabilirea unui parteneriat cu acesta (DaimlerChrysler) - tot mai multi dintre jucatorii de anvergura din domeniul auto se concentreaza pe activitatea de retail.
Pe langa Tiriac Auto, care acum inglobeaza 14 companii ce reprezinta 10 branduri (Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Dodge, smart, Mitsubishi, Hyundai, Ford, Jaguar si Land Rover) de anul trecut a fost infiintata si Porsche Inter Auto (divizia responsabila pentru activitatea de retail din cadrul Porsche Holding, cel mai mare importator de masini de pe piata).
Dincolo de extinderea pana anul viitor de la 67 la 80 de amplasamente unde isi desfasoara activitatea dealerii grupului, strategia lui Gavra in calitate de sef al diviziei Tiriac Auto include si ceea ce el numeste malluri auto.
"Cand vorbim de un mall auto, ne referim la integrarea intr-un spatiu a cat mai multor marci reprezentate de companie. In mallul din Bucuresti, primul nostru proiect de acest fel, care va fi finalizat spre sfarsitul anului 2009 sau inceputul anului 2010, vom regasi cel mai probabil toate cele zece marci", adauga Gavra. Proiectul va fi construit in vestul Capitalei, la iesirea spre Pitesti.
"Piata auto locala nu mai este una simpla, in care oamenii cumpara doar o masina, ci un mijloc de transport, un brand, servicii financiare pentru achizitia automobilului, dar si service. Dorim sa "imbracam" produsul de baza care este masina cu servicii, de la leasing, asigurari, si orice alt element implicat in procesul de vanzare, dar mai ales in partea de post-vanzare unde stim toti ca numarul unitatilor reparatoare este inca sub cerinta pietei", a spus Catalin Gavra.
Dar afacerile cu masini ale lui Tiriac nu inseamna doar dealeri auto, fie ei monobrand (Romcar Motors - Ford sau M Car Distribution - Mitsubishi) ori multibrand (Casa Auto).
In proprietatea omului de afaceri roman se afla si companii precum Romcar (importatorul Ford), M Car Trading (Mitsubishi), Hyundai Auto Romania (Hyundai) si Premium Auto (Land Rover si Jaguar), insa managerii acestor companii vor raporta in mod direct Ancai Ioan, care a preluat din anul 2005 conducerea executiva a afacerilor lui Ion Tiriac.
Tot in portofoliul lui Tiriac se afla si 49% din actiunile Mercedes-Benz Romania, un joint-venture cu grupul german Daimler. Compania a preluat de anul trecut activitatea de import pentru marci precum Mercedes sau smart, activitate ce fusese anterior detinuta de compania Autorom, controlata de omul de afaceri.
Scenariul nu se va repeta insa si in cazul Romcar, spun surse din piata auto, deoarece producatorul american Ford este interesat sa preia in totalitate activitatea importatorului, dupa ce a devenit in acest an proprietarul fabricii de la Craiova.
"Daca ne uitam la ce se intampla pe piata auto - Mercedes-Benz, Honda, BMW, Citroen -, exista un trend care indica faptul ca activitatea de import este preluata de catre producatori. Daca Ford va dori sa preia importul, va exista o notificare de la care va mai trece o perioada de un an. Iar o astfel de notificare nu a venit inca", afirma Catalin Gavra.
Pana atunci, Romcar si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 340 de milioane de euro si vanzari de 26.000 de autovehicule.
Insa pe Catalin Gavra il va interesa la fel de mult si atingerea obiectivului de vanzari pentru Hyundai, Mercedes sau Mitsubishi. "Nu voi insista pe Ford, cu toate ca a fost "prima dragoste". Fiecare marca are obiective bine stabilite, la nivel de grup. Nu poate fi avantajata o marca, in detrimentul celorlalte", a spus Catalin Gavra.
Tiriac Auto a inregistrat anul trecut afaceri de 900 de milioane de euro, suma din care 550 de milioane de euro reprezinta cifra de afaceri cumulata a celor patru importatori, Romcar, Hyundai Motor, M Car Trading (Mitsubishi) si Premium Auto (Jaguar si Land Rover), in timp ce 350 de milioane de euro au fost generati de afacerile cumulate ale celor 14 dealeri.

Catalin Gavra s-a angajat la Romcar in 1994, la doi ani de la infiintarea companiei, fiind cel de-al 18-lea membru al echipei.
Din primavara anului 2005 a fost numit director general al Romcar, importatorul Ford, care avea cel mai mare business auto din cadrul grupului Tiriac Holding
Are 39 de ani, este originar din Moreni si este absolvent al Facultatii de Transporturi.

Cand a preluat conducerea companiei, Romcar a inregistrat o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro, valoare aferenta unui numar de aproximativ 6.000 de modele Ford si 700 de Mazda. In 2008, an la jumatatea caruia preia conducerea retelei de retail auto a Tiriac Holding, Romcar are ca target un rulaj de 340 de milioane de euro, in timp ce vanzarile vor ajunge la peste 26.000 de autovehicule.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO