Companii

Cum au făcut trei români o fabrică de detergenţi lichizi lângă Ploieşti

„Un client ne-a spus că va cumpăra tot, dacă investim în producţie. Aşa am început“

Autor: Cristina Rosca

27.03.2012, 10:35 13907

La câţiva kilometri de Ploieşti, în comuna Tipăreşti, toată lumea a auzit despre fabrica de detergenţi lichizi, una dintre puţinele in vestiţii din zonă. "Este im posibil să o rataţi. Este o clădire mare, albă. E cea mai mare clădire din co mună şi se vede că a fost construită recent", spune un localnic.

Producţia de detergenţi lichizi la Tipăreşti a început în vara lui 2011, iar în prezent în această unitate de aproape 1.400 de metri pătraţi - 1.000 mp hala de producţie şi 370 mp birourile - se realizează 80 de sortimente pentru retail şi HoReCa, de la balsam de rufe la ceară pentru parchet şi de la şampon la produse pentru pardosele. În următoarele săptămâni compania urmează să îşi pună în funcţie şi linia de producţie pentru creme şi produse cosmetice.

Cum a început?

Din exterior nimic nu dă de gol fabrica de detergenţi lichizi a companiei Euro Grup.

Clădirea mare şi albă este însemnată însă, dacă priveşti atent, cu două panouri cu însemnele UE. Acest lucru se datorează faptului că 70% din banii necesari investiţiei în hala de producţie au venit de la UE.

Până în prezent au fost investiţi 750.000 de euro, însă investiţia va urca la 1 mil. euro după finalizarea staţiei de epurare a apei.

"Compania noastră (Euro Grup - n. red.) şi-a început activitatea în domeniul comerţului.

Acum mai bine de şase ani un client de-al nostru a venit şi ne-a propus să deschidem un punct de producţie pentru detergenţi. El se oferea să cumpere tot ce realizam", îşi aminteşte Daniel Stoica (44 de ani), administratorul unic al Euro Grup şi unul dintre acţionarii companiei. Clientul, al cărui nume nu îl dezvăluie, cumpără în continuare produsele companiei, însă nu mai are statutul de client unic. Astfel, în 2005 Euro Grup a început producţia de detergenţi în localitatea Nehoiu din Buzău. "Aveam o linie de producţie neau tomată pentru detergenţi la cinci litri", îşi aminteşte Stoica. După câţiva ani însă spaţiul închiriat în care era amplasată unitatea de producţie a fost vândut şi compania a fost nevoită să se mute iniţial în Ploieşti şi apoi în Tipăreşti.

"Alegerea locaţiei nu a fost întâmplătoare. Părinţii mei sunt din zonă şi aveau acest teren pe care l-am cumpărat de la tatăl meu", spune Daniel Stoica. El şi-a deschis primul business în România în '99 împreună cu mai mulţi membri din familia sa. Acum deţine afaceri în domenii precum transporturi, reciclare de produse din plastic şi containere maritime.

De la dero la reciclare

Planurile sale în business nu se opresc însă aici. Tot în zona Tipăreşti antreprenorul român vrea să deschidă, pe o suprafaţă de 10.000 mp, o fabrică de reciclare PET-uri. Pentru acest nou proiect, în care urmează să investească 2,2 mil. euro, Stoica spune că a depus un nou proiect la Uniunea Europeană pentru fonduri.

"Până în iunie urmează să semnăm contractul, iar apoi mai durează doi ani până la finalizare." Omul de afaceri spune că s-a orientat către acest domeniu pentru că în prezent doar 15% din materialele plastice sunt reciclate, iar cerere există mai ales din China.

Tot din China vrea să aducă şi materiile prime pentru fabrica de detergenţi lichizi.

Stoica spune că a încercat să ia materiile prime direct de la marile grupuri din Europa, însă acestea l-au trimis la reprezentanţele locale.

"Nu au vrut să ne vândă direct. Dacă luăm în calcul toate costurile, inclusiv transportul din China, ajungem la un preţ cu 30-40% mai mic decât dacă am lua de pe piaţa locală."

Cum se fabrică?

Materiile prime vor ajunge în fabrica din Tipăreşti unde compania realizează atât produsele pentru curăţat, cât şi o parte din ambalaje şi etichetele produselor.

În hala de producţie fiecare aparat şi fiecare dintre cei 14 angajaţi are rolul său. Iniţial nu este uşor să înţelegi toate rolurile, însă încet totul prinde contur. În două containere mari are loc osmoza apei (purificarea apei - n. red.).

Aceasta este folosită ulterior pentru producţia produsului care este amestecat în două malaxoare supravegheate de un singur angajat.

Printr-un sistem de ţevi produsul este turnat în ambalaje, cărora după ce li se pune capacul sunt etichetate şi gata să ia drumul hotelurilor sau magazinelor. Pare un scenariu rupt din emisiunea "How it's made" ("Cum se fabrică").

Lângă această linie automată de producţie şi îmbuteliere detergenţi există şi un aparat care îmbuteliază şampoane, balsamuri de păr şi geluri de duş la pliculeţe.

Produsele realizate la Tipăreşti au ambalaje şi gramaje diferite, de la pliculeţe de câteva grame la unităţi de cinci kilograme. Spre exemplu, un săpun lichid de 500 de grame costă 2,66 lei, iar o soluţie de curăţat cuptoare la 750 ml. 3,01 lei. Un detergent lichid automat pentru rufe albe, disponibil la 5 litri, costă 20,75 lei.

În trei ani, la capacitate maximă

În prezent fabrica lucrează la 10% din capacitatea maximă de 500 tone pe lună, în condiţiile în care fabrica ar lucra în trei schimburi.

"În prezent în fabrică lucrează 14 persoane într-un singur schimb. Cu cât creşte producţia, mai angajăm. Vrem ca anul acesta să ajungem la 25% din total, iar peste trei ani să funcţionăm la capacitate maximă." Stoica explică faptul că iniţial fabrica lucra doar în baza comenzilor de la clienţi, însă acum producţia este realizată pe bază de stocuri.

Produsele realizate la Tipăreşti sunt vândute în comerţul tradiţional şi modern şi în unităţi de HoReCa. Compania lucrează direct cu unii jucători - deţine o flotă auto proprie formată din patru maşini - şi prin intermediul distribuitorilor cu alţii. Unul din contractele directe este cu Interex, un lanţ de 11 supermarketuri, dintre care unul în Ploieşti.

"Pentru alte reţele de magazine lucrăm cu distribuitori locali. Costurile sunt foarte mari în retailul modern, de aceea vrem să o luăm pas cu pas. Mai mult, lanţurile mari de magazine impun preţul", spune Stoica.

Produsele Euro Grup ajung însă prin intermediul distribuitorului Papiric şi în magazinele Mega Image, potrivit informaţiilor de pe site-ul Papiric. De asemenea, alte peste 1.000 de magazine tradiţionale cumpără de la fabrica din Prahova. "Toate localităţile din jur cumpără de la noi."

Acum începem să ne gândim la profit

Totuşi, în prezent 70% din business vine din HoReCa şi doar 30% din retail. "E mai uşor să găseşti firme de curăţenie, care sunt utilizator final. Totuşi, cu cât devii mai cunoscut, încep şi clienţii să vină la tine." Compania are în plan să meargă şi în afara ţării, în prezent purtând negocieri cu o firmă din Bulgaria. Stoica spune că un client local a recomandat produsele realizate la Tipăreşti unei companii din Bulgaria, iar aceasta din urmă a venit să ceară o ofertă. "Abia acum începem să ne gândim la profit. Estimăm o marjă de profit de 15% la o cifră de afaceri în acest an de 2,5 mil. lei", concluzionează Stoica.

Pe piaţa locală de detergenţi cei mai cunoscuţi jucători sunt P&G, Unilever şi Henkel, cu afaceri cumulate de peste jumătate de miliard de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO