Companii

Cum isi reduce importatorul Jack Daniel's costurile in perioada de criza

Cum isi reduce importatorul Jack Daniel's costurile in perioada de criza

Pepe Berciu, actionarul BDG Import: Scaderea profitului a fost determinata de diferentele nefavorabile de curs inregistrate in prima parte a anului 2009 si de diminuarea vanzarilor si a marjei comerciale obtinute, ca urmare pe de o parte a scaderii volumelor vandute, iar pe de alta parte a eforturilor legate de comercializarea acestora concretizate in discounturi si pachete suplimentare acordate clientilor.

18.08.2009, 00:00 477

BDG Import, unul dintre cei mai mari importatori de bauturi alcoolice de pe piata locala, si-a redus costurile in prima jumatate a acestui an cu aproximativ 10% in lei comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut pentru a face fata mai usor efectelor crizei financiare.

Cu toate acestea, profitul net este la doar 15% din nivelul raportat in primele sase luni din 2008 ca urmare a discount-urilor si a deprecierii leului.

Pepe Berciu, actionarul si directorul general al BDG Import, sustine ca reducerea costurilor in cazul unui importator de bauturi alcoolice vizeaza in principal trei etape.

Prima etapa mentionata de el consta in identificarea costurilor aferente prestatiilor efectuate de catre furnizori externi, reducerea acestora prin negociere si adaptarea la noile conditii de piata (cerere scazuta, instabilitate la nivel macroeconomic, evolutii incerte etc.). In a doua etapa sunt analizate principalele activitati si procese din cadrul firmei - aprovizionare, depozitare si distributie - si sunt luate masuri cu privire la eficientizarea acestora in special prin reducerea ponderii cheltuielilor fixe si adaptarea acestora la noul volum de activitate. "In urma acestor masuri costurile BDG Import au fost reduse cu aproximativ 10% in lei in prima jumatate a acestui an, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent", a declarat Pepe Berciu.

 

Concedierile, ultima solutie

Cea de-a treia masura vizata de importatori pentru diminuarea costurilor vizeaza reducerea numarului de personal, dar aceasta este pusa in aplicare, potrivit managerului BDG, numai in masura in care efectele cumulate ale primelor etape nu sunt suficiente.

"Structura si numarul personalului BDG au ramas neschimbate compa-rativ cu sfarsitul anului 2008. Evolutia inregistrata de catre companie in prima jumatate a anului nu a impus recur-gerea la o astfel de masura pana in prezent", sustine managerul importa-torului.

BDG Import a finalizat prima jumatate a acestui an cu o cifra de afaceri de 47,4 mil. lei (11,3 mil. euro), in scadere in lei cu 4,6% fata de cifra de afaceri inregistrata in perioada similara a anului trecut. In aceeasi perioada, compania a inregistrat un profit net de 660.000 lei (157.000 euro).

"Scaderea profitului a fost determinata de diferentele nefavorabile de curs inregistrate in prima parte a anului 2009 si de diminuarea vanzarilor si a marjei comerciale obtinute, ca urmare pe de o parte a scaderii volumelor vandute, iar pe de alta parte a eforturilor legate de comercializarea acestora concretizate in discounturi si pachete suplimentare acordate clientilor", a explicat managerul BDG.

 

Renunta la brandurile neprofitabile

Acestea nu sunt insa singurele masuri pe care un importator le poate lua intr-o perioada de criza. Daca producatorii mizeaza in acest an pe lansarea de produse noi pentru a putea compensa pierderile celorlalte marci din portofoliu, importatorii aleg sa renunte la produsele neprofitabile pentru a importa noi branduri. Astfel, dupa ce la inceputul acestui an BDG a renuntat la importul si distributia sosurilor Heinz si whisky-ului Cutty Sark, importatorul a adaugat recent un nou brand in portofoliu.

"Incepand cu luna iulie a acestui an, am inlocuit scotch-ul Cutty Sark cu Famous Grouse", spune Pepe Berciu. Brandul Famous Grouse este produs de compania scotiana The Edrington Group, de asemenea producatorul brandurilor The Macallan si Cutty Sark.

In urma acestor reduceri de costuri si schimbari de portofoliu, reprezentantul BDG Import estimeaza ca va obtine in cea de-a doua jumatate a acestui an o cifra de afaceri de 80 de milioane de lei, aproape dubla fata de cea obtinuta in primul semestru. Estimarea lui Berciu se bazeaza insa si pe sezonalitatea pietei de bauturi alcoolice, care inregistreaza perioada de varf a vanzarilor in perioada septembrie-decembrie. Aceasta ar insemna ca BDG va finaliza anul acesta cu o cifra de afaceri cu aproximativ sase milioane de euro mai mare decat cea obtinuta in 2008, de 121 mil. lei (33 mil. euro).

BDG Import se numara printre principalii importatori de bauturi alcoolice alaturi de companii ca Pernod Ricard Romania, Cristalex, Sollers PPD si Lerida International. In 2008, aceasta piata a atins vanzari de 8 milioane de litri si circa 110-120 milioane de euro, potrivit estimarilor realizate de primii cinci importatori locali.

Pachetul majoritar de actiuni al BDG Import, din al carui portofoliu fac parte brandurile Jack Daniel's, Finlandia, Corona, Budweiser, Evian si vinurile Baron Phillipe, este detinut de Pepe Berciu, insa din actionariatul companiei mai fac parte si Andrei Biris, Ovidiu Ghizdavu si Liviu Souca. Berciu este insa si actionarul majo-ritar al companiei de distributie de bauturi alcoolice Tribeca din Bucuresti si al cluburilor The Office.

AFACERI DE LA ZERO