Companii

De la boom la inchideri e doar un pas: 20 de magazine mari au disparut de pe harta retailului modern

De la boom la inchideri e doar un pas: 20 de magazine mari au disparut de pe harta retailului modern
02.12.2009, 23:30 77

Primele sincope in dezvoltarea marilor retele alimentare auaparut la inceputul anului, pentru ca in al doilea semestrudeclinul consumului si inghetarea creditarii sa fortezerestructurarea unor retaileri mari detinuti de antreprenori romani,precum Pic, Spar, Trident sau Primavara.

Astfel, in 2009 au fost inchise 20 de magazine apartinandcomertului alimentar modern, cu o suprafata totala de vanzare deaproximativ 70.000 de metri patrati, similara suprafeteiinchiriabile a celui mai mare mall din Romania, AFI Cotroceni Parkdin Bucuresti.

Braila"a pierdut" doua hipermarketuri

Orasul Braila a intrat oficial pe lista neagra a retailului inacest an, dupa ce Carrefour si Pic au inchis aici douahipermarketuri, cu suprafete totale de vanzare de circa 22.000 demetri patrati.

Carrefour este singurul retailer international care apare pelista retelelor cu inchideri de magazine, insa renuntarea lahipermarketul din Braila a fost fortata de decizia proprietarilorArmonia Braila de a suspenda activitatea mallului pentru a regandiconceptul acestuia.

Si Calarasiul ar putea intra pe lista neagra, dupa ce pariulfratilor Penescu pe deschiderea primului hipermarket din oras - Pic- s-a dovedit recent a fi unul prea riscant.

Prin redimensionarea suprafetelor de vanzare, cele sapte reteleau renuntat la investitii estimate la circa 110 mil. euro; cel maiprobabil, doar o mica parte din aceste investitii au putut firecuperate pana la inchiderea unitatilor, deoarece acestea erauoperationale de maximum 3-4 ani si inregistrau pierderi la momentulin care s-a decis inchiderea lor. Suma este mai mare decat valoareainvestitiilor in expansiune finalizate in primul semestru din an decatre marile lanturi de magazine din sectorul alimentar, estimatala 105 mil. euro (in 38 de locatii).

Cum resimt producatorii alimentari contractarearetelelor autohtone de retail?

"Cei care aveau un business important in aceste magazine vortrebui sa-si gaseasca alte puncte de desfacere a marfurilor. Pentruproducatorii de lactate o solutie in acest moment, cand se aproprieSarbatorile, ar putea fi pietele agroalimentare, iar pe termen lungvad o solutie in dezvoltarea unor lanturi de magazine deproximitate", spune Valentin Blanaru, directorul AsociatieiPatronale Romane din Industria Laptelui.

Chiar si producatorii mari spun ca in acest an cea mai mareprovocare pentru businessul lor sunt blocajele financiare dinretail, pentru ca afecteaza intregul lant de distributie. Cele maimari expuneri la insolventa unor retaileri mari sunt cele alefurnizorilor de produse cu termen mare de valabilitate, pentru caacestia au de incasat facturi mai vechi, explica reprezentantiiproducatorilor.

"Cazul producatorilor de lactate este unul fericit, consumul einca la un nivel bun si nici nu sunt blocate sume mari de bani laretailerii care au intrat in insolventa, pentru ca noi nu lucram cutermene mari de plata. Majoritatea facturilor sunt curente si seplatesc in continuare", precizeaza Blanaru.

La randul sau, Sorin Minea, presedintele Romalimenta, afirma cainchiderile de magazine din acest an nu au un impact serios asupraafacerilor producatorilor.

"Retelele intrate in insolventa nu sunt jucatori atat de mari pepiata incat sa produca pagube importante producatorilor locali. Eucred ca inca este loc suficient pe piata pentru dezvoltareacomerciantilor locali, insa cu conditia ca piata imobiliara sa seaseze si sa nu mai vedem proprietari care cer chirii uriase", spuneMinea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO