Companii

Distribuitorii de utilaje: Evolutia pietei ne face sa ne pregatim pentru cele mai grele sase luni din ultimii ani

Distribuitorii de utilaje: Evolutia pietei ne face sa ne pregatim pentru cele mai grele sase luni din ultimii ani

In primele noua luni ale anului, pe piata din Romania s-au livrat aproximativ 2.800 de utilaje pentru constructii, cu 33% mai multe decat in aceeasi perioada a lui 2007

25.11.2008, 15:04 293

Piata de profil va inregistra o evolutie mai lenta in urmatoarele sase luni, principalii factori care vor duce la contractia pietei fiind ingreunarea accesului la finantare, precum si intarzierea sau sistarea unor proiecte, scrie lunarul Business Construct, care va aparea pe 27 noiembrie impreuna cu Ziarul Financiar.

Distribuitorii de utilaje de constructii isi indreapta atentia catre autoritati si catre banii europeni, in speranta unui climat politic stabil, care sa accelereze dezvoltarea infrastructurii si a finantarii asigurate de fondurile de coeziune date de Uniunea Europeana.
"In acest an, in primul si cel de-al doilea trimestru am inregistrat evolutii normale ale vanzarilor, in cel de-al treilea trimestru inregistrand o usoare temperare a volumul de vanzari. Cred ca cea mai slaba activitate se va inregistra in urmatoarele sase luni, pana in primavara anului viitor, cand sunt programate sa inceapa lucrarile de reabilitare rutiera. Cauzele acestei incetiniri sunt direct legate de evolutia sectorului de constructii, afectat la nivel mondial, nu numai in Romania, de criza financiara, care a ingreunat accesul la finantare si astfel a dus la sistarea sau amanarea dezvoltarii unor proiecte", a declarat Constantin Marcu, presedintele Marcom, care distribuie utilaje marca nipona de utilaje pentru constructii Komatsu.
Potrivit oficialilor companiei, in primele noua luni ale lui 2008, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 80 de milioane de euro, apropiata de cifra de afaceri pe intregul an 2007, in schimb profitul este de asteptat sa consemneze un regres de pana la 10%. "Pentru 2009, intr-un scenariu optimist, estimez o crestere a cifrei de afaceri cuprinsa intre 20% si 50%, totul depinzand in foarte mare masura de accelerarea proiectelor importante de infrastructura de drumuri si cai ferate, precum si cele de amenajari hidroenergetice", a continuat Marcu.
Tot pentru anul viitor, oficialii Terra Romania, distribuitori ai marcii JCB in Romania, apreciaza ca cererea de utilaje noi va scadea, iar numarul echipamentelor second-hand va creste, principalele piete de import fiind cele din vestul Europei.
"Scaderea ritmului de crestere a pietei constructiilor va duce la scaderea cererii de utilaje noi. La anul ne asteptam de asemenea la intrarea pe piata a echipamentelor second-hand din tari cum ar fi Spania si Italia, in care piata de profil a cunoscut o scadere pronuntata in 2008", a declarat Victor Vasluian, business unit manager la Terra Romania Utilaje de Constructii.
De asemenea, oficialul Terra se asteapta ca in lunile urmatoare ritmul de crestere al pietei utilajelor de constructii sa incetineasca, principalii factori fiind criza financiara si climatul politic instabil inainte de alegerile parlamentare.
"Criza financiara mondiala si apropierea alegerilor generale, insotita de blocarea platilor de la buget si stoparea unor proiecte de infrastructura vor incetini ritmul de crestere al pietei de profil, principalele probleme fiind generate de criza de lichiditati, de costul mai mare al creditarii, precum si de volatilitatea ridicata a monedei nationale", a adaugat Vasluian.
In ciuda accesului mai greu la finantare, in acest an s-a observat clar o tendinta a clientilor spre achizitia de utilaje noi, in detrimentul celor second-hand sau al inchirierilor de utilaje.
"Romanul s-a obisnuit sa fie proprietar. Inchirierile de utilaje sunt preferate de obicei pentru activitati sezoniere doar, in rest cea mai mare pondere a vanzarilor o avem pe achizitii", a adaugat directorul Marcom. Pentru anul viitor, Marcu apreciaza o usoara scadere a cererii pentru macarale, de orice tip, fiind utilajele folosite cu preponderenta in sectorul constructiilor imobiliare.
"Pentru primele doua trimestre am avut in principiu aceeasi structura a vanzarilor ca si in 2007, insa in trimestrul al treilea am inregistrat o scadere a cererilor pentru macarale, pe fondul incetinirii constructiilor imobiliare. Am avut clienti care fie si-au diminuat comanda de utilaje, fie au amanat-o", spune Marcu.
Potrivit declaratiilor oficialilor companiei, se observa o concentrare a vanzarilor in special in zona Capitalei, unde atat numarul constructiilor in desfasurare este mai mare decat in restul tarii, cat si restul companiilor de constructii implicate in alte lucrari din interiorul tarii isi au sediul in Bucuresti.
De asemenea, si oficialii Terra remarca o concentrare mai mare a vanzarilor pe zona de sud a tarii, cele mai cerute utilaje ramanand in continuare utilajele versatile, care pot fi utilizate atat in constructii, cat si in lucrari de infrastructura.
Pe langa acestea, se remarca un interes in crestere si pentru utilajele specializate din gama grea, cum ar fi excavatoarele pe senile si incarcatoarele frontale de capacitati mari.
Pentru 2009, Marcu apreciaza ca principala preocupare a distribuitorilor de utilaje de contructii trebuie sa fie consolidarea pozitiilor pe piata.
"In 2009, companiile care au reusit sa-si consolideze o pozitie sigura pe piata, sa aiba clienti importanti si nu doar clienti sezonieri, sa aiba un parc de utilaje bine dotat, precum si un necesar de resurse umane bine specializate, nu ar trebui sa-si faca probleme pentru anul viitor. In ceea ce priveste strategia Marcom, dorim sa ne consolidam pozitia pe piata, pentru acest an estimand o cota de piata cuprinsa intre 26% si 27%", a tinut sa precizeze directorul Marcom.
De aceeasi parere sunt si oficialii companiei Terra Romania, care afirma ca 2009 va fi un an in care consolidarea afacerii este cuvantul de ordine si ca atare nu se concentreaza pe o crestere a cifrei de afacere pentru anul viitor.
"Pentru urmatorii ani si in special pentru anul viitor ne propunem sa consolidam businessul in plan regional. Suntem constienti de importanta serviciilor postvanzare si este posibil sa ne concentram in perioada urmatoare pe aceste servicii. O alta directie strategica o reprezinta completarea gamei de echipamente furnizate pe piata romaneasca, pentru acoperirea cererilor. Inchirierea preponderenta de utilaje in locul achizitiilor este de asemenea o optiune, insa depinde mult de tipul de lucrare al clientului si de caracterul acestora", a continuat Vasluian.
In primele noua luni ale anului, pe piata din Romania s-au livrat aproximativ 2.800 de unitati, cu 33% mai multe decat pentru aceeasi perioada din 2007, potrivit estimarilor Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje de Constructii (ADUC).
Piata de desfacere pentru utilaje de constructii cuprinde doua mari categorii de utilaje: cele terasiere si cele complementare.
Din prima categorie fac parte in special utilaje care se folosesc preponderent in constructia de drumuri, precum si in exploatarea carierelor de materii prime utilizate in constructii, cum ar fi excavatoarele, incarcatoarele sau buldoexcavatoarele, in timp ce din cea de-a doua categorie fac parte utilaje folosite cu precadere in sectorul constructiilor imobiliare, ca de exemplu macaralele sau betonierele purtate sau stationare.
Asociatia numara in prezent 30 de companii furnizoare de echipamente, ce acopera circa 90% din totalul pietei de utilaje, printre cei mai importanti membri numarandu-se Marcom, distribuitorul local al marcii nipone de utilaje pentru constructii Komatsu, Terra Romania, distribuitor al marcii JCB, Bergerat-Monnoyeur, distribuitor al utilajelor Caterpillar, si Liebherr Romania, reprezentantul local al marcii omonime.
 
Ce mai puteti citi in Business Construct:
  • Bani pentru drumuri sunt. Rezultatele intarzie
  • Lupta pentru materie prima
  • Proiecte imobiliare cu profit de maximum 20%

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO