Companii

Distribuitorul de medicamente Farmexpert si-a propus sa mai castige 2% din piata, dupa afaceri de 195 mil. euro anul trecut

22.03.2009, 16:08 220

Compania a finalizat anul 2008 cu o cifra de afaceri de aproximativ 195 milioane de euro, cu 14% mai mult comparativ cu rezultatele din 2007, in timp ce planul de vanzari pentru anul acesta prevede un volum de 250 de milioane de euro.

"Datele nu sunt inca auditate, dar acum estimam ca profitul companiei este de trei milioane de euro. Fiind aproximativ 1,5% din cifra de afaceri, acesta urmareste obiectivul pe care l-am revizuit la inceputul trimestrului patru, in conditiile pierderilor importante generate de devalorizare", a spus Octavian Iacob, directorul executiv al companiei Farmexpert DCI.
In 2007, distribuitorul a avut un profit net de 2,7 milioane de euro.
Farmexpert opereaza opt depozite si angajeaza peste 600 de oameni, numarul personalului crescand cu 40 de persoane in cursul anului trecut.
"Farmexpert a marit salariile conform planului. Bugetul de salarii pentru 2009 este cu mai mult de un milion de euro mai mare decat in 2008", a afirmat Iacob.
Actionariatul Farmexpert se imparte intre grupul german ANZAG (60% din actiuni) si omul de afaceri Eugen Banciu. Tranzactia prin care germanii au intrat pe piata locala a fost prima din industrie si a mai fost urmata doar de achizitiile facute de Gedeon Richter, care insa au avut o valoare mai mica.
Concurentii Farmexpert pe segmentul distributiei de medicamente sunt Mediplus (parte a A&D Pharma), Relad, Farmexim, Fildas, Polisano, Montero, Europharm Distributie, ADM Farm, Dita.
Cu exceptia ANZAG, niciun mare jucator international nu a intrat pe piata locala in pofida mai multor tatonari.
Farmexpert nu este primul jucator din distributia de medicamente care si-a facut publice rezultatele aferente anului trecut. Farmexim a avut afaceri de 590 milioane de lei (160,2 milioane de euro), in crestere cu aproape 23% fata de 2007, insa a terminat anul cu pierderi. Montero a generat afaceri de 101 milioane de euro, in crestere cu circa 5% comparativ cu 2007, insa reprezentantii grupului nu au dorit sa precizeze nivelul profitului/pierderilor raportate.
A&D Pharma, care reuneste Mediplus si Sensiblu, a avut in 2008 pierderi de aproape 2,3 milioane de euro la afaceri de 501 milioane de euro.
Distribuitorii spun ca marjele de profit slabe au fost generate de deprecierea leului, in contextul in care multi au fost nevoiti sa inchida depozite si sa concedieze oameni.
Tendinta de scadere a profiturilor era de altfel anticipata inca din anii precedenti si este specifica activitatii distribuitorilor mari din Europa care ruleaza afaceri de zeci de miliarde de euro si care lucreaza cu o marja de profit de 2-3%.
Pe de alta parte, reducerea marjelor de profit si trecerea sub pragul de profitabilitate va determina consolidari in industrie.
Piata farmaceutica locala a fost anul trecut de 1,8 miliarde de euro, in crestere cu 7% fata de anul 2007.
Vanzarile de medicamente au crescut puternic in trimestrul patru al anului trecut, ajungand la 1,9 miliarde de lei (512 milioane de euro), cu 23,6% peste rezultatele din 2007, conform datelor companiei de cercetare a pietei Cegedim.
O parte importanta din aceasta crestere a mers insa in stocuri, din care farmaciile au inceput sa vanda la inceputul anului pentru a nu ramane cu produse dupa data de 1 aprilie cand vor intra in vigoare noile liste de preturi.
Vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au reprezentat anul trecut 86% din total, adica 1,68 miliarde de euro. Din acestea, pe baza de prescriptie s-au vandut medicamente de 1,3 miliarde de euro si fara reteta de 322 de milioane de euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO