Companii

Eugen Paturan: Preturile la electrocasnice nu vor mai scadea, veniturile clientilor trebuie sa creasca

20.03.2006, 00:00 74

Directorul de tara pentru Romania al producatorului italian de electrocasnice Indesit spune ca vanzarile companiei se vor mentine in acest an la 60 mil. euro, in conditiile unui regres al intregii piete de profil.

Producatorul italian de electrocasnice Indesit Company, care detine marcile Indesit si Ariston, a realizat anul trecut afaceri de 60 de milioane de euro pe piata locala.

"Anul trecut am inregistrat o crestere a afacerilor din Romania de 13% fata de anul 2004, in conditiile unui regres al pietei de electrocasnice. Si in acest an piata de profil va scadea, dar cred ca afacerile noastre se vor mentine la nivelul din 2005, de 290.000 de unitati si 60 de milioane de euro. Aceasta inseamna ca vom castiga cota de piata, asa cum am facut si anul trecut", spune Eugen Paturan.

El estimeaza cota grupului italian la aproximativ 20% din piata de electrocasnice, cel mai bine pozitionat fiind brandul Indesit cu peste 18%, in timp ce marca de lux Ariston se apropie de o cota de piata de 2%.

Cresterea cotei de piata a italienilor s-a suprapus peste o scadere a preturilor la produsele electrocasnice, care a afectat profitabilitatea in domeniu.

"La 250 de euro, cat a ajuns o masina de spalat in prezent, preturile nu mai pot scadea foarte mult, mai ales ca deja marjele sunt foarte reduse in domeniul electrocasnicelor. Venitul consumatorului trebuie sa se ridice. In aceste condtii este posibil ca activitatea de creditare sa devina mai putin importanta in vanzarea produselor electrocasnice", crede Paturan.

Practic, spune el, argumentele de vanzare ale retailerilor specializati nu vor mai fi reprezentate de sistemele de creditare ca pana acum.

"Pretul si caracteristicile produsului vor deveni mult mai importante in conditiile in care creditul nu va reprezenta mai mult de 15%-20% din totalul achizitiilor", crede Paturan.

Producatorul italian este prezent pe piata locala prin intermediul unei reprezentante, insa nu deruleaza activitati comerciale. Reprezentanta are zece angajati.

"Nu avem in plan infiintarea unei companii proprii care sa se ocupe cu activitatile comerciale. Daca in Ungaria sau Cehia, unde se intampla acest lucru, jucatorii independenti au pozitie importanta pe piata, in Romania cea mai mare parte a afacerilor noastre este reprezentata de retailerii nationali precum Altex, Domo si Flanco. Avem si un distribuitor care acopera independentii din tara", explica Paturan.

La nivelul anului trecut jucatorii independenti au contribuit cu mai putin de 20% la vanzarile Indesit, procent comparativ cu cel al retelelor internationale (Metro, Selgros, Carrefour etc.). "Cea mai mare pondere, 50%-60%, este reprezentata de vanzarile prin intermediul marilor jucatori Altex, Flanco si Domo", spune Paturan.

Acesti jucatori au castigat permanent cota de piata in ultimii ani pe fondul extinderii in teritoriu si al lansarii unor noi formate de magazine.

Cel mai bine pozitionat jucator din domeniul electrocasnicelor de pe piata romaneasca este Arctic. Cunoscuta in principal ca o marca de frigidere, Arctic si-a extins portofoliul dupa cumpararea sa de catre grupul turc Koc, prin lansarea unor aspiratoare, masini de spalat si aragazuri, dar si televizoare.

Un alt jucator important care deruleaza si activitati de productie pe piata locala este Electrolux.

Grupul suedez a cumparat in anii ''90 fabrica de aragazuri de la Satu Mare. In prezent marca Zanussi, detinuta de suedezi, detine poztia de lider pe piata locala a aragazurilor si pozitii importante pe celelalte segmente.

Grupul american Whirlpool este un alt jucator aflat in topul jucatorilor de pe piata locala de electrocasnice, desi nu deruleaza actvitati de productie.

Americanii detin insa o companie proprie in Romania, care desfasoara importul si distributia marcilor reprezenatte pe piata locala.

Piata de produse electrocasnice a fost estimata anul trecut la aproximativ 1,25 milioane de unitati, din care cea mai mare pondere a fost reprezentata de frigidere si masini de spalat, fiecare segment depasind nivelul de 400.000 de unitati. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO