Companii

Familia Morariu din Cluj, actionarii Eximtur: Dupa cinci ani de cresteri sustinute urmeaza prima stagnare

13.01.2009, 18:05 392

Familia clujeana Morariu, care detine agentia de turism Eximtur, al treilea jucator de pe piata de profil in functie de estimarile de afaceri pentru 2008, se asteapta la o stagnare a vanzarilor in 2009 dupa mai bine de cinci ani de cresteri continue ale businessului.

Eximtur se vede astfel in fata primului an dificil de dupa 2000, in conditiile in care in intervalul 2004-2008 compania a ajuns de la afaceri de 14,2 mil. euro si 56 de angajati la un rulaj de 40 mil. euro si 134 de salariati. 
Agentia nu planifica in acest an noi angajari si nici deschideri de agentii proprii, dar are in vedere mai multe strategii pentru a-si asigura o cifra de afaceri similara nivelului din 2008, in contextul in care se estimeaza ca piata serviciilor turistice va fi afectata in 2009 din cauza situatiei internationale. "Pentru 2009 estimam aceeasi cifra de afaceri ca anul trecut, adica 40 de milioane de euro. Este un scenariu prudent care ia in calcul actuala situatie din piata serviciilor turistice", spune Radu Morariu, directorul general al Eximtur.
Radu Morariu, 52 de ani, detine 25% din actiunile agentiei de turism infiintata in 1993 la Cluj-Napoca si a devenit in 2007 director general al companiei, in momentul in care sotia sa, Lucia Morariu (care are 10% din titlurile Eximtur), a fost numita secretar de stat in cadrul Ministerului pentru IMM-uri, Comert, Turism si Profesii Liberale. 
Mandatul Luciei Morariu s-a incheiat insa, odata cu infiintarea Ministerului Turismului. Ceilalti actionari ai companiei sunt Anca Lupu (20%), Susana Costea (25%), Emilia Kiss (10%) si Felicia Chereches (10%). 
"Ne gandim la mai multe lucruri pentru a ne putea conserva pozitia pe piata, poate chiar sa crestem cu 5% in actualul context. De exemplu, am putea mari programul de lucru al agentiilor sau am putea diversifica oferta de destinatii turistice astfel incat sa nu pierdem din cota de piata", explica Morariu.
Agentia clujeana nu este insa singurul jucator din piata pesimist in ceea ce priveste evolutia afacerii in 2009.
Paralela 45, a doua agentie locala din punctul de vedere al incasarilor, mizeaza in 2009 pe afaceri de 50 de milioane de euro in contextul in care afacerile pentru 2008 ar putea ajunge la 54 de milioane de euro.
Pentru Eximtur, primele scaderi au fost sesizate in ceea ce priveste vanzarile de pachete in perioada sarbatorilor de iarna, pentru Craciun si Revelion. Astfel, anul trecut, compania a vandut circa 1.230 de pachete cu o valoare cuprinsa intre 199 si 8.000 de euro de persoana, in scadere comparativ cu nivelul de circa 1.300 de pachete comercializate in sezonul de iarna din 2007, cu o valoare cuprinsa intre 185 si 9.000 de euro de persoana.
"Clientii au fost si sunt mai sceptici in privinta capacitatii de a face fata cheltuielilor in noile conditii create dupa noiembrie si prefera sa-si amane decizia de calatorie", explica Morariu.
Anul trecut, Eximtur a mai deschis o agentie la Suceava, aceasta fiind cea de-a unsprezecea unitate, pentru 2009 nemaifiind planificata nicio deschidere. La sfarsitul anului 2008, compania avea 134 de angajati, in plus cu 25 de salariati comparativ cu anul 2007. "Nu vom deschide nicio noua agentie in 2009 in primul rand pentru ca nu ne planificasem acest lucru. In ceea ce priveste numarul de angajati, am terminat anul 2008 cu 134 de salariati. Acestia sunt oamenii cu care vom merge inainte si cu care vom finaliza anul 2009 pentru ca deocamdata nu avem in vedere alte angajari sau concedieri", spune Morariu.
Reprezentantul Eximtur spune ca piata de servicii turistice ar putea inregistra scaderi si de pana la 15% comparativ cu anul 2008 tinand cont de situatia pe plan international. Potrivit Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT), 2009 ar putea aduce totusi o cres-tere de circa 5% a in ceea ce priveste nu-marul de turisti romani care vor pleca in strainatate, nivel care este de patru ori mai redus comparativ cu ceea ce s-a intamplat in 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO