Companii

Ferretti Yachts: Romanii dau in medie 1 mil. euro pentru un yacht

08.07.2008, 09:51 51

Alessandro Tirelli, area manager pentru Europa in cadrul Ferreti SpA, care ruleaza aproape un miliard de euro anual din vanzarea de ambarcatiuni, spune ca pe piata locala se comercializeaza cu precadere ambarcatiuni cu o valoare de un milion de euro, spre deosebire de piata spaniola unde pretul mediu este de 6 mil. euro.

Piata locala a ambarcatiunilor de lux este inca in faza incipienta, in conditiile in care un importator comercializeaza anual sub zece yachturi.
"In Romania se vand in general yachturile mai ieftine deoarece in majoritatea cazurilor este pentru prima oara cand clientul respectiv achizitioneaza o ambarcatiune. In general incep cu ceva din clasa medie, si pe masura ce isi permit yachturi mai mari fac un upgrade. Le tin in medie in jur de un an, realizeaza ca isi permit un model mai mare, si le schimba. Majoritatea clientilor vest-europeni au avut deja mai multe modele de yachturi, iar acum in general se reorienteaza catre modele din ce in ce mai mari. In Romania majoritatea clientilor se afla la prima ambarcatiune", a spus Alessandro Diomedi, new market development in cadrul Pershing, brand din cadrul grupului Ferretti.
Grupul Ferretti comercializeaza pe piata locala prin intermediul importatorului Franco's Marina, brandurile Ferretti, Custom Line si Mochi Craft, care la nivel european inregistreaza vanzari cumulate de 200 de unitati, in timp ce in total, grupul Ferretti, care detine noua marci de ambarcatiuni, comercializeaza anual aproximativ 1.000 de yachturi.
Principalul factor care determina un nivel destul de redus al vanzarilor de ambarcatiuni este lipsa infrastructurii adecvate.
"Trebuie luat in considerare si factorii legati de lipsa unei infrastructuri, dar si a personalului calificat. Gasirea de personal calificat in Romania nu este o treaba foarte usoara. De aceea clientii incep prin a achizitiona un yacht in Franta, sau prin inchirieri - dupa aceea decid ca vor o ambarcatiune in Romania. Dar se intreaba - unde voi gasi echipaj, un capitan sau service? Atunci cand ai un yacht de mari dimensiuni ai nevoie de un echipaj de cel putin 3-4 oameni", a subliniat Alessandro Tirelli, area manager pentru Europa in cadrul grupului Ferretti.
Un alt factor care deosebeste piata locala de cea vest-europeana este varsta medie a clientilor de ambarcatiuni de lux, ceea ce are impact si asupra modelelor vandute - sport sau de lux.
In tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, clientii au o varsta medie de 35-40 de ani, spre deosebire de cei din Vest, unde au in general intre 45 si 50 de ani. De aceea, in Romania exista in general o cerere mai ridicata pentru ambarcatiunile mai sportive, precum Pershing. Acestia in general calatoresc foarte mult si au vazut acest stil de viata in vest. "Vor sa invete repede despre acest nou stil de viata. Majoritatea doresc sa pastreze ambarcatiunile la Mediterana, dar sunt de asemenea multi care doresc sa navigheze pe Marea Neagra. Yachtingul nu este numai pentru placerea personala, ci si pentru afaceri - poti negocia un deal la bordul yachtului", a spus Diomedi.
Datorita infrastructurii care momentan este in dezvoltare in porturile din Romania multi clienti isi pastreaza ambarcatiunile in porturi de la Marea Mediterana, in tari precum Franta, Italia sau chiar Croatia.
"In prezent avem foarte multi clienti care au achizitionat yachturi de la noi, insa majoritatea nu-si tin ambarcatiunile la Marea Neagra. Principalele motive sunt lipsa infrastructurii. A doua "bariera" o reprezinta clientela care considera faptul ca solutia de a acosta yachtul la Marea Mediterana este una de lux. Dar, acestia doresc sa navigheze inclusiv pe Marea Neagra deoarece este mai aproape de locul unde locuiesc. Din totalul clientilor din Romania, doar 30% isi tin yachturile la Marea Neagra. Restul sunt acostate la Mediterana. Dar, in curand aceste valori se vor inversa", a spus Tirelli.

In timp ce piata automobilelor este afectata de cresterea pretului petrolului, cea a ambarcatiunilor de lux nu prezinta semne de incetinire.
"Piata yachturilor nu este afectata de criza declansata de evolutia pretului petrolului deoarece suntem pozitionati intr-un segment "high-end" al pietei, iar clientii yachturilor de lux au venituri foarte ridicate. Cu siguranta vanzarile in Europa de Vest nu cresc in acelasi ritm ca cele din Europa de Est. In prezent cea mai mare crestere o inregistram in Rusia dar si in celelalte tari ale Europei de Est precum Croatia, Ungaria, Serbia, Muntenegru, dar si Bulgaria si Romania. Acestea inregistreaza acelasi ritm de crestere precum Orientul Mijlociu si India. Pe aceste piete vorbim de cresteri de doua cifre, fata de cresterea de o o cifra in Europa de Vest", a declarat Alessandro Tirelli.

Cifra de afaceri a Grupului Ferretti se apropie in prezent de valoarea de 1 miliard de euro annual.

Franco's Marina a comercializat pe piata locala in ultimele 12 luni sapte ambarcatiuni de lux, de trei ori mai multe decat in intervalul de timp precedent, valoarea medie a unui yacht fiind de un milion de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO