Companii

Forever Living Products: Companiile cu vanzari directe se vor extinde puternic odata cu integrarea in UE

10.03.2006, 00:00 414

Sistemul de vanzari directe MLM (Multi Level Marketing), aproape necunoscut la noi pana acum cativa ani, va castiga tot mai mult teren o data cu intrarea pe piata din Romania a unor companii internationale, care practica acest sistem.

Gabor Szocs, 37 de ani, director general al Forever Living Products Romania, conduce de sapte ani una din putinele afaceri cu produse naturiste si cosmetice, care se bazeaza pe sistem in vanzari MLM.

"Exista deja semnale puternice ca industria MLM se va extinde puternic si prin aparitia pe piata a multor firme concurente. Ca sa ramai in joc, trebuie sa gasesti nisa in care esti cel mai bun", explica Gabor Szocs.

Este greu, spune el, sa explici cuiva ca vanzarea produselor in retea (MLM) nu este un sistem de comis voiajori.

Pe plan international, multe companii practica sistemul de vanzari directe MLM, printre acestea numarandu-se Zepter International sau Amway.

"Castigurile se bazeaza, in primul rand, pe rulajul care exista in reteaua formata, si nu pe vanzarile proprii. Teoretic, un distribuitor Forever prezinta celor interesati o afacere si promoveaza produsele companiei si nu distributia sau vanzarea sunt pe primul loc", a mai spus Szocs.

Pe de alta parte, compania functioneaza ca un SRL, dar este necesara si supravegherea sistemului de distributie. "Exista o activitate strict necesara in vederea functionarii in conditiile legale, incepand de la procedurile de import si plata taxelor si obligatiilor catre bugetul de stat, pana la gestionarea celor sapte depozite din tara si, nu in ultimul rand, responsabilitatea fata de cei peste 50 de angajati", afirma Szocs. "In acelasi timp, exista o activitate intensa de management care este necesara pentru a gestiona reteaua de MLM (Multi Level Marketing) care s-a dezvoltat in ultimii sapte ani", a conchis acesta.

Sistemul de vanzari MLM al unei companii presupune mai multe straturi de distribuitori - persoane fizice, care castiga pe baza de comision din vanzarile proprii, cat si din cele ale agentilor atrasi in acest sistem de vanzari si pe care-i coordoneaza.

"Exista si au existat niste provocari in derularea zilnica a afacerii pe care

le-a avut si le are orice agent economic din tara. Totusi, ideea de Multi Level Marketing era, acum cativa ani, destul de neclara atat pentru autoritati, cat si pentru populatie", explica reprezentantul Forever Living Products.

Gabor Szocs spune ca inca planeaza o imagine negativa asupra sistemelor de tip Multi-Level-Marketing (MLM) in Romania. Compania sa, pe care o conduce impreuna cu sotia sa, Dora Szocs, de la infiintarea in 1998, vinde produse cosmetice si suplimente nutritive.

In lipsa unei legislatii clare si in contextul aparitiei jocurilor de tip piramidal cu care sunt uneori confundate, companiile de tip Multi-Level-Marketing incearca sa isi faca loc pe o piata cu o rata de crestere anuala mult mai mare decat pietele omoloage din Occident.

"Cand spui ÇdistribuitorÈ, esti taxat pe loc ca un comerciant clasic, ceea ce este gresit in sistemul MLM. Cea mai mare provocare a noastra este de a schimba aceasta perceptie gresita care exista atat in cazul autoritatilor, cat si al oamenilor", spune el.

Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 20,5 mil. euro anul trecut, rezultat aproape dublu fata de cel din 2004, si se asteapta la o crestere de cel putin 10% pentru exercitiul financiar curent.

Forever Living Products are sapte depozite in Romania si preconizeaza deschiderea unor noi locatii in Republica Moldova si Craiova.

"Dupa sapte ani de continua crestere si dezvoltare a companiei, din care ultimii trei ani au insemnat o adevarata explozie, cea mai mare provocare a noastra ramane mentinerea cresterii vanzarilor. Totusi, nu este de neglijat faptul ca fara o retea "sanatoasa", in care oamenii se simt bine, nu poti avea rezultate bune intr-un sistem de MLM", a precizat reprezentantul companiei.

Potrivit acestuia, un pas important pentru piata romaneasca de profil va fi integrarea Romaniei in UE in 2007.

Modul de promovare a produselor in sistem MLM a fost de multe ori criticat, in sensul ca nu toti distribuitorii reusesc sa vanda suficiente produse pentru a avea un castig substantial. Mai mult, intr-un astfel de sistem, esential este calitatea de a putea discuta in mod direct cu potentialii clienti.

Pe de alta parte, au existat discutii cu privire la faptul ca nu toti distribuitorii care lucreaza in astfel de companii isi platesc impozitele la stat pentru produsele vandute, ceea ce plana o umbra de indoiala asupra companiilor, in lipsa unei legislatii aferente.

"Exista, totusi, semne ca s-a miscat ceva in directia buna in ultima perioada. Incet-incet oamenii descopera ca sistemul nostru nu dauneaza nimanui. Exista o piata de multe milioane de euro in Romania din care pot castiga si statul, si firmele de MLM existente", a continuat Szocs.

Principalii competitori ai Forever Living Products sunt Amway, Avon, Oriflame si Zepter. Dintre acestea, Avon, cea mai mare companie de vanzari directe in domeniul cosmeticelor din Romania, a avut o cifra de afaceri de peste 100 mil. euro in 2005.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO