Companii

Gabriel Cirlig asaza brandul Jolidon in puncte cheie ale pietei franceze. Dupa Cannes si Lille, urmeaza Parisul in 2009

Gabriel Cirlig asaza brandul Jolidon in puncte cheie ale pietei franceze. Dupa Cannes si Lille, urmeaza Parisul in 2009

La varsta de 26 de ani, Gabriel Carlig a infiintat Jolidon, o afacere cu costume de baie si lenjerie intima care a devenit ulterior una dintre putinele multinationale romanesti. Inceputul a insemnat foarte putini angajati si cateva masini de cusut care produceau doar costume de baie. Ulterior, productia a fost completata si cu lenjerie intima. Incepand cu anul 2000, Gabriel Carlig a iesit si pe pietele din afara, infiintand pentru inceput Jolidon Hungary Kft si continuand cu sedii in Milano, Paris si Lyon.

30.09.2008, 20:15 556

Pentru Jolidon, patria lui Coco Chanel a fost mereu cea mai ravnita piata, cea mai mare din Europa in segmentul de lenjerie si articole de corsetarie, cu o valoare de peste doua miliarde de euro. Primele doua magazine ale Jolidon au fost deschise in aprilie - la Cannes, pe o suprafata de 55 de metri patrati, in centrul orasului, si la Lille, pe 61 de metri patrati in centrul comercial Saint Amand les Eaux. Din 15 octombrie, compania clujeana va avea trei magazine in Franta, dupa ce va deschide un magazin de aproape 100 de metri patrati si in centrul orasului Mulhouse. Acestea se adauga celor 10 spatii de vanzare detinute in franciza de producatorul roman.

"Dezvoltarea retelei proprii de magazine, notorietatea brandului si acoperirea gamei de produse cu colectii complete ne-au crescut vizibil vanzarile", explica Gabriel Cirlig, fondatorul companiei clujene infiintate in urma cu 15 ani, de ce a inceput in 2008 extinderea pe piata franceza si prin investitie proprie. Cirlig vrea ca in 2009 sa deschida alte trei magazine sub administrarea directa a Jolidon, doua la Lyon si unul in Paris, pentru care contractele au fost deja semnate. "Vom deschide pe suprafete mai mari, cuprinse intre 80 si 100 de metri patrati, pentru ca aceste doua orase sunt puncte cheie ale pietei franceze, atat ca aglomerare urbana si potential comercial, cat si ca imagine", spune Olga Stanciu, director adjunct al Jolidon, adaugand ca producatorul de lenjerie este in discutii si pentru inchirierea altor cateva spatii comerciale in Franta anul viitor. Pentru 2010, obiectivul fixat este ca reteaua franceza a Jolidon sa numere 40 de magazine, proprii si in franciza.
Compania clujeana a inceput in iulie 2007 sa-si vanda produsele in aceasta tara prin intermediul unor retele de francize administrate de alte firme ce comercializeaza numai produse Jolidon. Costurile deschiderii unui magazin Jolidon in franciza sunt cuprinse intre 45.000 si 75.000 de euro, in functie de suprafata spatiului. Pe langa investitia initiala in deschiderea magazinului, francizatul trebuie sa plateasca si o taxa de intrare de 15.000 de euro.
De ce a preferat sa intre pe piata franceza mai intai prin franciza? "A fost mai simplu asa. In Franta exista un fel de taxa de vad comercial care poate fi cuprinsa intre 100.000 si 300.000 de euro, in functie de zona. Or, pentru a ne extinde cat mai rapid si cu costuri minime, am preferat acest sistem, care este foarte popular aici", motiveaza Gabriel Cirlig. In paralel cu magazinele proprii, Jolidon va continua sa dezvolte in Franta si reteaua de francize, "dar intr-un ritm mai lent decat pana acum", precizeaza Olga Stanciu.
Mult mai multe deschideri - 23 de noi magazine cu investitii totale de peste 1,5 milioane de euro - au planificat clujenii in tara. Aici, reteaua numara 75 de magazine, iar in urmatoarele trei luni ar urma sa se adauge inca 15. Conform calculelor companiei, vanzarile in magazinele proprii Jolidon din Romania au crescut in primele opt luni din 2008 cu 47,3%, pana la 7,3 milioane de euro, comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Aceasta cifra trebuie raportata la piata autohtona de lenjerie, care nu depaseste 150 de milioane de euro, conform estimarilor Mariei Grapini, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Usoara (FEPAIUS) si directorul general al Pasmatex, producator de pasmanterie pentru care lenjeria intima reprezinta un procent de 35-40% din totalul productiei. In total, Jolidon opereaza o retea de 123 de magazine, dintre care 34 in Italia, doua in Ungaria si 12 buticuri in Franta. Magazinele proprii detin in prezent circa 40% din totalul vanzarilor Jolidon, care anul trecut au ajuns la 60 de milioane de euro. Vanzarile de pe pietele externe absorb restul de 60% din productie.
In paralel, Gabriel Cirlig a continuat sa dezvolte si portofoliul de branduri si productia. In ultimii patru ani, omul de afaceri clujean a preluat cinci firme. Startul achizitiilor operate de Jolidon a fost dat in 2004, cand a cumparat principalul concurent, Argos Cluj, o companie cu peste 800 de angajati si peste 60 de ani de prezenta pe piata lenjeriei intime si a costumelor de baie. A urmat in 2006 firma de textile LCS Conf, fosta Flacara, iar odata cu pachetul majoritar de actiuni (peste 80%), Jolidon si-a adaugat in portofoliu si marca Falla, sub care producea anterior Flacara. Brandurile de lenjerie intima si costume de baie Infiore si Chiaro di Luna au intrat in administrarea Jolidon odata cu cumpararea, la inceputul lui 2007, a companiei italiene Emmeci SpA. Infiintata in 1963, firma din Lombardia (Vedano al Lambro) detinea la momentul tranzactiei peste 100 de magazine in Italia, din care 65 au fost cumparate de Jolidon. Prin Jolidon, Gabriel Cirlig a devenit, in decembrie 2007, actionarul majoritar al producatorului de articole de lenjerie in sistem lohn Tricotaje Ineu din Arad, infiintata in 1990, in urma privatizarii intreprinderii Tricoul Rosu Arad.
A doua achizitie pe piata italiana a adus in 2008 alte trei branduri in portofoliul Jolidon - Lilly, Eclizia si Kelitha. Infiintata in 1981, in Seriate (provincia Bergamo), sub numele de Erreci, compania si-a creat o retea de distributie in peste 30 de tari. Din 2003, numele firmei a fost schimbat in Lilly Italia.
Cu filiale in Ungaria, Franta si Italia, noua branduri de lenjerie in portofoliu (Jolidon, Prelude, Argos, Infiore, Chiaro di Luna, Lilly, Eclizia si Kelitha) si doua marci de confectii (Flacara si Falla), Gabriel Cirlig estimeaza pentru anul acesta o crestere a cifrei de afaceri cu peste 30% fata de anul precedent, ceea ce ar insemna aproximativ 80 de milioane de euro. Ritmul alert de extindere si achizitiile din tara si strainatate au ca finalitate propulsarea Jolidon in topul pietei europene de lenjerie: "Pentru cineva care vrea sa obtina o cota importanta din piata nu e usor sa accelereze ritmul de unul singur. Ca sa crestem mai repede, noi ne-am concentrat pe achizitii. Impreuna cu firme cu experienta putem forma un grup puternic pe piata lenjeriei internationale", spune Cirlig.
Intr-o piata dominata in continuare de marci straine francizate, companiile romanesti de fashion care au retele proprii de magazine in strainatate se pot numara pe degetele de la o mana, desi declaratiile de intentie privind extinderea peste granite a unor afaceri, mai ales in tarile vecine, sunt tot mai multe. Cel de-al doilea exemplu relevant este al retailerului de incaltaminte si marochinarie Leonardo. La ora actuala, compania oradeana administreaza o retea de 65 de magazine proprii in Ungaria, doua in Bulgaria si doua in Republica Moldova, plus inca 167 in tara.
In urma investitiilor calculate la aproape patru milione de euro, pentru inaugurarea pana la sfarsitul anului a inca 13 magazine Leonardo in tara, cinci in Ungaria, trei in Bulgaria si unul in Moldova, vanzarile companiei sunt asteptate sa ajunga la circa 170 de milioane de euro, fata de 143 de milioane de euro in 2007.
"Intr-un an sau doi vom intra si pe pietele din Ucraina si Turcia. Leonardo trebuie sa devina unul dintre principalii retaileri de incaltaminte si marochinarie din Europa Centrala si de Est", planuieste Florin Panea, pro-prietarul Leonardo, companie pe care a infiintat-o in 1994. In afara de Vest, Jolidon are in vizor si piata
est-europeana si ruseasca.
"Dezvoltam deocamdata partea de distributie in special in Rusia, unde vad un potential crescut atat pentru marca Jolidon, cat si pentru Prelude. Vrem sa acoperim toata piata europeana", sustine Gabriel Cirlig.
 
 
Urmatorii pe lista
 
  • MUSETTE. Compania, care se ocupa cu productia si distributia de pantofi si marochinarie, detine o retea de 10 magazine in tara, plus inca unul in Bulgaria, prin care vinde brandurile proprii Musette si Cristhelen B. Pana la sfarsitul acestui an, Musette va mai deschide inca doua magazine in Bulgaria.
  • HOUSE OF ART. Prima piata noua pe care va intra cea mai mare retea romaneasca de magazine de confectii, House of Art, este Republica Moldova. Un magazin va fi deschis in toamna in Shopping Moldova din Chisinau. In prezent, compania are 60 de magazine proprii sub marca House of Art.
  • SECUIANA. Laszlo Dobra, directorul Secuiana, cel mai mare producator de pantaloni din tara, si-a anuntat intentia de a deschide magazine proprii, in 2010, in Moldova si Ucraina. Secuiana administreaza in prezent o retea proprie de 26 de magazine, plus cinci francize.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO