Companii

Gheorghe Iaciu, de la o afacere de 4.000 mp in Afumati la planuri de exit alaturi de HSBC

Gheorghe Iaciu, de la o afacere de 4.000 mp in Afumati la planuri de exit alaturi de HSBC

Complexul Expo Market Doraly are peste 600 de chiriasi in momentul de fata, care nu sunt insa ocoliti de efectele crizei financiare

29.04.2009, 00:00 607
 

Omul de afaceri estimeaza ca in 2011 ar putea ajunge la un raport de 15% intre veniturile anuale si investitiile totale in proiect, pe masura ce planul de extindere in valoare de 25 de milioane de euro va fi implementat.

Gheorghe Iaciu este unul dintre putinii antreprenori locali care a reusit o tranzactie importanta in domeniul imobiliar anul trecut, cand a vandut 50% din proiectul Expo Market Doraly catre HSBC, intr-o afacere estimata la 70 de milioane de euro, care prevede inclusiv investitiile in dezvoltarea ulterioara a proiectului.
„La momentul intrarii in actionariat HSBC a obtinut un randament initial de 8,4%, dar planul este ca dupa implementarea tuturor proiectelor de investitii, care vor duce suprafata Expo Market Doraly la 100.000 de metri patrati, randamentul anual sa ajunga la 15%. Initial stabilisem sa facem exit in decurs de trei ani, dar ramane de vazut in actualele conditii de piata", a declarat pentru ZF Gheorghe Iaciu, care nu vorbeste insa despre suma pe care a incasat-o el din aceasta tranzactie.
Dupa tranzactia cu Murfatlar, a negociat cu HSBC
Omul de afaceri, care a mai vandut in 2005 o afacere in domeniul bauturilor spirtoase catre actionarii producatorului de vinuri Murfatlar, a infiintat complexul Expo Market Doraly in 1994, cu o cladire avand spatii comerciale de 4.000 de metri patrati. Intre timp, a dezvoltat o afacere care era evaluata la 89 de milioane de euro in vara anului trecut. Pentru a putea continua dezvoltarea Iaciu si-a propus inca din 2006 sa atraga un partener in participatii egale, concretizand in vara anului trecut colaborarea cu HSBC, dupa negocieri care s-au derulat pe o perioada de circa 11 luni.
Iaciu se felicita pentru finalizarea acestei tranzactii, prin care a prins unul dintre ultimele trenuri pentru a obtine un pret competitiv, in conditiile in care pe fondul crizei financiare valorile proprietatilor imobiliare s-au prabusit in ultimele luni.
„Din perspectiva companiei am asigurat, in urma acestei tranzactii, lichiditate pentru planul de afaceri pentru urmatorii cinci ani de zile, iar lichiditatea a devenit factor decisiv in actualul context economic", apreciaza Iaciu.
Investitii de 15 mil. euro de la intrarea HSBC in actionariat
De la fuziune, compania a finalizat trei din cele cinci proiecte stabilite pe terenul de 23,5 hectare din Afumati, si anume constructia unei cladiri pentru produse refrigerate cu o suprafata de 2.300 de metri patrati, a unor spatii comerciale noi de 17.800 de metri patrati, precum si a unor spatii de depozitare de 1.300 de metri patrati.
„Am investit de la intrarea HSBC in actionariat 15 milioane de euro in Expo Market Doraly, din cele 25 de milioane de euro planificate. Avem o defazare in timp a programului de investitii, in conditiile in care voiam sa urgentam procesul, dar am revenit la termenele initiale deoarece parametrii s-au schimbat, iar firmele mici din anumite domenii au dificultati", spune Iaciu.
Circa 60% din fondurile necesare dezvoltarii provin din partea actionarilor, restul fiind asigurat de la cele doua banci elene - Piraeus Bank si Alpha Bank - care au finantat si tranzactia.
In cadrul proiectului sunt prezenti intre 600 si 700 de chiriasi pe o suprafata de aproximativ 70.000 de metri patrati cu destinatie logistica, de distributie, dar si depozitare. O parte dintre aceste firme resimt efectele crizei financiare, ceea ce afecteaza inclusiv businessul Expo Market Doraly.
Clientii din constructii au probleme
„Circa 10% din aceste firme au dificultati, in special in domenii precum constructiile. Acestora le-am oferit un discount mediu de 10-15%, in timp ce 10-12 firme au fost nevoite sa inchida. Cu toate acestea, gradul nostru de ocupare a ramas de peste 98%, in conditiile in care avem doar 900 de metri patrati disponibili", spune Iaciu.
Printre principalii chiriasi ai proiectului, care au suprafete inchiriate de peste 1.000 de metri patrati, se numara Makita, Casa de Gros sau Leonardo. „Avem anumiti clienti de 14-15 ani de zile pe care vrem sa ii ajutam acum pentru a-si pastra marjele si a nu intra in probleme de lichiditate", spune Iaciu, care considera ca reducerile de chirii, aplicate pe perioade determinate, nu provoaca un stres important in cadrul firmei pe care o conduce.
Expo Market Doraly a inregistrat anul trecut venituri de circa 13 milioane de euro din inchirierea spatiilor, iar pentru anul acesta vizeaza o crestere reala de 12%, respectiv un rulaj de 14,5 mil. euro. Cresterea ar urma sa vina din spatiile comerciale si de depozitare finalizate la sfarsitul anului trecut si in acest an, in conditiile in care „tendinta chiriilor este descrescatoare".
Iaciu mai detine un centru comercial in Constanta, Doraly Mall, pe care intentiona initial sa il vanda, dar in conditiile actuale va pastra controlul asupra firmei in portofoliul careia se afla proiectul din Constanta, precum si alte terenuri pe care intentioneaza sa dezvolte noi afaceri.
„Nu exista varianta mai buna in momentul de fata decat pastrarea activului in portofoliu. Firma din Constanta o vom folosi pentru dezvoltare, avand trei proiecte pentru realizarea unor ansambluri rezidentiale in Braila si un sediu de banca in Constanta. Investitia totala in aceste proiecte
s-ar putea ridica la 15 mil. euro, dar nu le vom incepe pana cand nu vom fi siguri ca gradul de valorificare nu va fi de peste 50% pentru fiecare dintre ele", mai spune Iaciu.
Omul de afaceri apreciaza ca afacerile pe care le-a gandit pana in prezent au fost prudente, toate terenurile cumparate fiind gandite pentru realizarea de proiecte, ci nu in scop speculativ. Dupa intrarea in actionariatul Expo Market Doraly al fondului HSBC, sistemul informatic al firmei a fost schimbat pentru un control mai riguros al fluxurilor financiare si „pentru a putea integra afacerea mai usor in portofoliul oricarei alte companii, cand va fi cazul".
Afacerile unui antreprenor discret
  • a construit in 1994 spatii comerciale de 4.000 mp in Afumati, dezvoltand ulterior proiectul Expo Market Doraly catre o suprafata de 100.000 mp;
  • a atras in afacerea din Afumati, evaluata anul trecut la 89 mil. euro, un fond de investitii al bancii britanice HSBC;
  • a creat si vandut catre actionarii Murfatlar afacerea cu bauturi spirtoase Global Spirits;
  • detine centrul comercial Doraly Mall din Constanta (peste 12.000 de metri patrati)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO