Companii

Hipermarketurile si-au dublat cota de piata, fiind cel mai dinamic segment din retail

Hipermarketurile si-au dublat cota de piata, fiind cel mai dinamic segment din retail
08.11.2007, 20:52 104

In acelasi timp, supermarketurile au castigat doua puncte procentuale, ajungand sa detina 17% din comertul cu bunuri de larg consum in primele 6 luni ale anului. Cu toate ca, numeric, magazinele de tip discounter au inregistrat cea mai mare expansiune in ultimul an, cota de piata valorica a acestora a crescut cu doar un punct procentual in perioada mentionata, pana la 5%.
Magazinele cash & carry, segment reprezentat de Metro si Selgros, si-au diminuat cota de piata in comertul cu bunuri de larg consum, ajungand la 5% in primul semestru al anului, fata de 6% in primele sase luni din 2006.
Cei mai mari zece retaileri din Romania detin, cumulat, un sfert din piata bunurilor de larg consum, mai arata studiul GfK. Strategiile de dezvoltare a mai multor formate de magazine, adoptate recent de Carrefour si Metro, dar si achizitiile unor retele independente de catre marii retaileri internationali vor majora gradul de concentrare al pietei locale, in defavoarea magazinelor traditionale.
Reteaua germana de hipermarketuri cu politica de discount Kaufland detine in prezent cea mai mare cota din piata FMCG (bunuri de larg consum), potrivit GfK.
Devansarea unor retele cu cifre de afaceri mai mari, precum Metro, Selgros sau Carrefour, se explica prin ponderea de 80% detinuta de produsele alimentare in totalul vanzarilor Kaufland. Spre comparatie, Metro si Selgros mizeaza si pe vanzarile de echipamente din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) sau pe electronice, acestea nefiind incluse in categoriile pietei FMCG.
Potrivit estimarilor Carrefour, piata de retail va ajunge anul acesta la 40 de miliarde de euro, comertul cu bunuri de larg consum detinand o pondere de aproape 15%, adica 6 miliarde de euro.
Oficialii retailerului francez apreciaza ca piata totala de retail (inclusiv electrocasnice si auto) ar putea atinge pragul de 100 de miliarde de euro la nivelul anului 2010.
Potrivit studiului GfK, Carrefour si Metro ocupa primul loc in topul preferintelor consumatorilor romani. 7% din respondentii GfK, provenind din mediul urban si rural, au indicat un hipermarket Carrefour ca principal loc pentru cumparaturile de bunuri de larg consum, aceeasi pondere in preferinte avand si magazinele Metro. In top se mai afla si retelele Billa, cu 6%, si Artima, cu 4%.
De altfel, Metro, Carrefour, Billa si Artima se numara printre primele retele de comert aparute pe piata romaneasca, ceea ce ar putea explica gradul ridicat de notorietate pe care acestea il detin in prezent.
De partea cealalta, formatele care au inregistrat scaderi ale cotei de piata in sectorul FMCG sunt cele traditionale, precum magazinele alimentare de cartier sau mini-marketurile. Potrivit GfK, retailul traditional a pierdut 5 puncte procentuale in fata extinderii retelelor internationale, ajungand la o cota de 62% din piata FMCG in primul semestru al anului.
Jucatorii din aceasta piata apreciaza ca retailul modern se va consolida in urmatorii ani prin fuziuni si achizitii, in conditiile in care majoritatea companiilor de profil au realizat ca nu mai sunt competitive daca se dezvolta cu un singur format de magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO