Companii

La Fantana: 20% din firme au renuntat la apa in watercoolere de la inceputul anului. Cum comentati?

La Fantana: 20% din firme au renuntat la apa in watercoolere de la inceputul anului
23.07.2009, 18:47 2015

La Fantana, cel mai mare imbuteliator de apa in watercooler (sistem de racire/incalzire), a avut afaceri in stagnare in primul semestru, cu toate ca 20% din clienti au renuntat la acest produs de la inceputul anului.
Compania controlata de fondul de investitii Innova Capital a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 9 mil. euro in primele sase luni, nivel similar celui inregistrat in primele sase luni din 2008, vanzarile in volum fiind in stagnare in aceasta perioada.
"In primul semestru am pierdut 20% din clientii pe care ii aveam la inceputul anului si am castigat 10% de noi clienti, jumatate din acestia fiind persoane fizice", a declarat Cristian Amza, CEO-ul La Fantana Group.
Pentru a contracara scaderea numarului de clienti, compania mizeaza pe imbunatatirea relatiilor cu actualii consumatori.
"Am pus foarte mult accent pe activitatile specifice de retention (retinerea clientilor - n. red.), telefoane si vizite ale agentilor de vanzare la clientii activi", a spus Amza.
In acest an, compania si-a redus numarul de angajati cu 10%. La finele lui 2008, producatorul La Fantana avea 524 de angajati.

Piata resimte criza
Piata apei imbuteliate in watercooler este in scadere in acest an, pe fondul diminuarii numarului de companii active la nivel local si al reducerii bugetelor firmelor existente.
Companiile si institutiile publice reprezinta peste 90-95% din numatul total al clientilor unui imbuteliator de apa in watercooler.
Cei mai mari jucatori pe piata de profil sunt in acest moment La Fantana si Cumpana. La Fantana are o cota de piata estimata de reprezentantii producatorului la aproximativ 70% la nivelul anului 2008.
Imbuteliatorul La Fantana a avut in primul semestru un EBITDA de 2,85 mil. euro, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor furnizate de Amza. Anul trecut, compania a raportat o cifra de afaceri de aproape 20 mil. euro si o pierdere de 1,7 mil. euro.

Sacrifica o parte din cheltuielile de marketing
Din cauza perspectivelor de stagnare a vanzarilor, compania va taia in acest an cel mai mult din costurile de marketing, de achizitionare, operationale si de personal, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Amza. Planurile de dezvoltare ale producatorului vizau anul trecut achizitia unui jucator din regiune, insa din cauza dificultatilor de pe pietele financiare compania a pus in stand by acest proiect.
"Vom astepta revenirea pietei la normal (1- 2 ani), apoi vom relua activitatea de extindere a afacerii in regiune", a mai spus Amza.
El este si actionar minoritar al grupului La Fantana. Primul pas pe pietele externe a fost facut in 2004, cand a fost lansata apa La Fantana in Serbia. Compania estimeaza ca detine o cota de 80% pe piata sarba, potrivit datelor de anul trecut.
In 2007, afacerea La Fantana a fost vanduta fondului de investitii Innova Capital de catre Oresa Ventures, actionar majoritar al companiilor La Fantana Romania si La Fantana Serbia. Innova Capital, cu sediul central la Varsovia, a achizitionat in total 92% din grupul La Fantana de la fondul Oresa si Cristian Amza, fondatorul companiei. Acesta a rams in afacere, avand in prezent un pachet de circa 8% din actiuni.
La finele anului trecut, la conducerea La Fantana Romania a venit polonezul Jaroslaw Zuchowski, fost manager al producatorului de bere Heineken.
El este primul manager expat adus in La Fantana de catre Innova Capital.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO