Companii

Mall-urile lipsesc, dar proiectele abunda: inca doi nou-veniti

12.02.2003, 00:00 29

Zeci de branduri celebre de-abia asteapta sa intre pe piata romaneasca, insa firmele care le reprezinta nu gasesc spatiile adecvate, afirma operatorii care activeaza pe piata imobiliara. Si cum cel mai bine brand-ul merge la mall,  proiectele nu lipsesc.
Ultimii potentiali investitori: o firma apartinand fondului de investitii New Century Holding si un investitor israelian, Neocity Center.
Ca aceste proiecte se vor materializa sau nu, nu stim. Ceea ce este sigur este insa ca piata este libera: in Bucuresti este doar un mall, fata de 15 in Budapesta.   

500 mil. $ in comertul de calibru
Lipsa acuta de spatii comerciale de calitate ar putea aduce investitii serioase in centre comerciale in Bucuresti. Astfel, operatorii din domeniu apreciaza ca pentru constructia de complexuri comerciale moderne, precum hipermarketuri sau mall-uri, investitiile se vor apropia de 500 de milioane de dolari in urmatorii trei-patru ani.
Spre exemplu, Bucurestiul are in prezent un singur mall, in timp ce piata din Budapesta este deja aglomerata, cu peste 15 astfel de centre comerciale. De asemenea, in capitala Ungariei sunt peste 10 mall-uri de dimensiuni mai mici, circa 20 de hypermarketuri (fata de numai unul in Bucuresti) sau 20 de magazine de bricolaj.
Cererea de spatii in mall-uri este foarte mare, insa oferta este astfel limitata. Investitiile se vor concentra in urmatoarea perioada pe acest sector, apreciaza firmele prezente pe piata imobiliara.

Mall-ul, o specialitate turca?
"In Bucuresti se vor mai construi inca 2-3 mall-uri pana in 2007, anul aderarii la Uniunea Europeana", afirma Shay Mor, director general al grupului Neocity, care detine imobilul de birouri Neocity Tower din zona Aviatorilor, actualul sediu al institutiei financiare Alpha Group.
De aceeasi parere este si Tufan Karaca, directorul general al Bucuresti Vest Center, compania care administreaza spatiile industriale detinute de companiile la care fondurile de investitii ale New Century Holdings este actionar majoritar, precum Electrotehnica, UMEB sau Vel Pitar.
"In urmatorii 5-6 ani este nevoie de 3-4 mall-uri in Bucuresti, dupa aceea investitiile vor fi conditionate de situatia economica", a spus pentru Karaca. El a fost primul director al singurului mall construit pana acum in capitala, Bucuresti Mall, deschis in septembrie 1999. El este de parere ca primele mall-uri vor fi de dimensiuni mai mici (50-70.000 metri patrati), insa dupa aceasta perioada, noile centre comerciale ar putea ajunge la 120-150.000 de metri patrati.
Ambele companii intentioneaza sa inceapa in acest an constructia unor complexuri comerciale de tip mall. Nici Karaca, nici Mor nu au dorit sa precizeze sumele pe care intentioneaza sa le investeasca, spunand ca acestea difera foarte mult in functie de locatie.

Zece mall-uri?
Potrivit lui Shay Mor, pentru moment in piata circula informatii despre mai mult de zece mall-uri, insa nu vor fi construite decat trei. Tufan Karaca apreciaza ca, daca vor fi mai mult de patru, operarea acestora va fi destul de dificila.
Si Avi Alkas, fondatorul companiei Alkas Consulting, una dintre cele mai cunoscute firme de consultanta in domeniul retailului din Turcia, spune ca  Bucurestiul inca duce lipsa de spatii comerciale de calitate si de nume importante in domeniul comertului cu amanuntul.
"Bucurestiul trebuie sa dezvolte noi locatii comerciale si sa atraga retaileri internationali pe piata romaneasca", a declarat Alkas. El crede ca multe branduri cunoscute pe plan international studiaza posibilitatea unei investitii in Romania, dar ca nu gasesc spatiile potrivite.
Printre proiectele anuntate se numara transformarea complexului Casa Radio, care ar urma sa beneficieze de investitii de 130 mil. $ din partea unui consortiu format din firma britanica Orb Estates PLC si cea turca Mimel Insaat Ve Ticaret. Complexul, care se va numi Dambovita Center, ar grupa un mall, un hotel de cinci stele, spatii rezidentiale, spatii de birouri, spital si o parcare. De asemenea, compania israeliana Anador a anuntat ca va construi in zona Floreasca un complex ce va cuprinde un hotel, un mall si spatii de birouri, care va necesita investitii de 35 mil. $.

A doua piata ca potential
"Dupa Polonia, piata autohtona este a doua din regiune ca potential, si asta desigur le starneste interesul investitorilor. Asa ca, pe langa mall-uri sau hipermarketuri, piata se va diversifica, continuand sa apara concepte noi pentru piata de aici, cum ar fi big box retailers (magazine de dimensiuni foarte mari, care au stocuri enorme si o gama foarte larga de produse - n.r.), de exemplu", a declarat Monica Barbu de la compania imobiliara Colliers International.
Potrivit unor estimari ale analistilor pietei imobiliare, pentru a construi un mall in Bucuresti este nevoie de 600-700 $/mp construit, la care se adauga inca 100 $/mp pentru achizitia terenului. Astfel, totalul investitiei pentru un mall de dimensiune mica spre medie (50-70.000 metri patrati de spatii comerciale) se apropie de 50 de milioane de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO