Companii

Marile companii, in cautarea biotehnologiei

27.11.2003, 00:00 17



In cautarea medicamentelor de maxim impact, marile companii farmaceutice se indreapta tot mai mult catre biotehnologie, care da o noua importanta promitatoarelor medicamente experimentale si confera plus-valoare companiilor care le dezvolta, conform unei analize semnate de Reuters.



In mod ideal, companiile farmaceutice vor sa obtina produse care sa lupte impotriva bolilor majore care ajung in faze terminale din punct de vedere al evolutiei clinice. In realitate, aceste produse sunt putine, iar majoritatea sunt aruncate pe piata imediat ce apar.



Acum, companiile farmaceutice incep sa acorde mai multa atentie medicamentelor pentru stadiile incipiente ale bolilor, care urmeaza un drum mai riscant pana la introducerea pe piata.



"Daca analizam piata in ultimii cinci sau sase ani, observam ca au existat mai putine produse in stadii finale de testare, iar preturile devin din ce in ce mai mari", a subliniat Peter Corr, senior vicepresedinte pentru stiinta si tehnologie in cadrul Pfizer Inc.



Valoarea medie a medicamentelor in faze finale, sau mai bine zis in studii clinice de faza trei, a ajuns la 210 milioane de dolari in 2003, de la aproape 50 de milioane de dolari in 2000, potrivit Windhover Information Inc., care editeaza In Vivo: The Business & Medicine Report.



In conditiile absentei relative de produse in acest stadiu de testare si care sa se adreseze unei piete extinse, companiile farmaceutice sunt nevoite fie sa prezinte medicamente de nisa, cu un potential comercial mai scazut, fie compusi care sunt in stadii incipiente de testare.



"Daca trebuie facuta o alegere intre un medicament de nisa, cu sanse crescute de a castiga piata si un medicament mai general dar cu sanse mai limitate de a intra pe piata, majoritate companiilor vor alege cel din urma produs", a afirmat Dan Omstead, director executiv la Hambrecht and Quist Capital Management.



Si costurile medicamentelor in etape incipiente de testare sunt in crestere. In 2002, costul mediu al unui produs care inca nu a fost testat pe oameni era de 44 de milioane de dolari, fata de 27,6 milioane de dolari in 1998, sustine Windhover.



Corr a precizat ca Pfizer, care isi inregistra in trecut produse destul de bine verificate, ar putea sa se orienteze catre inregistrarea unor produse in primele stadii de dezvoltare. Astfel, Pfizer se asteapta sa dezvolte circa 38 de noi potentiale medicamente, in 2004. Si in cazul altor companii famaceutice situatia este similara.



Aventis SA a achizitionat recent drepturile de producere a unui medicament experimental impotriva cancerului, de la Regeneron Pharmaceuticals Inc., pentru suma de 510 milioane de dolari. Medicamentul, cunoscut pentru moment drept VEGF Trap, este in faza intai de testare.



Luna trecuta, Roche Holding AG si-a extins alianta cu compania privata Memory Pharmaceuticals Corp., pentru dezvoltarea comuna a unor medicamente impotriva dementei de tip Alzheimer si schizofreniei, pentru o suma de 150 de milioane de dolari.



Acest trend este foarte avantajos pentru companiile din domeniul biotehnologiei. Dar analistii sustin ca avantajele nu sunt pentru toata lumea. Exista inca suficienti factori care influenteaza valoarea unei tranzactii, inclusiv riscul ca studiul clinic sa esueze, amploarea potentiala a pietei si eventuala demonstrare a eficientei mecanismului de actiune al medicamentului in alte produse.



Companiile cele mai susceptibile de a castiga noi parteneri sunt cele in cazul carora exista dovezi ca tinta medicamentului este asociata cu boala sau este cheia tratarii bolii.



Spre exemplu, medicamentul creat de Regeneron este un inhibitor al factorului de crestere endoteliala vasculara, produsul facand parte dintr-o noua clasa de medicamente care "anfometeaza" tumorile prin blocare cresterii de noi capilarii, proces cunoscut drept antiangiogeneza.



Aceasta clasa este beneficiara unui important salt, dupa lansarea, in luna iunie, a medicamentului Avastin, un produs experimental impotriva cancerului, creat de Genentech Inc., si care a ameliorat rata de supravietuire a bolnavilor de cancer de colon.



"Continua sa existe o crestere a sumelor pe care companiile farmaceutice sunt dispuse sa le plateasca pentru compusi de calitate care raspund unor oportunitati semnificative ale pietei", a declarat Jonathan Leff, manager al WarburgPincus.



"Iar forta care dirijeaza acest lucru este nevoia de crestere a marilor companii farmaceutice si incapacitatea propriilor linii de productie de a asigura acest obiectiv", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO