Companii

Muller, Kraft Foods: Cotele de piata valorice sunt prioritatea, nu volumele

Muller, Kraft Foods: Cotele de piata valorice sunt prioritatea, nu volumele

Peter Muller, directorul general al Kraft Foods Romania: Acum suntem concentrati pe brandurile existente in portofoliu, si in special pe cele doua categorii noi, biscuitii dulci si prajitura ambalata. Achizitia unui producator local de biscuiti nu ar avea sens, tinand cont ca tehnologiile existente pe piata la producatorii mai mici nu sunt foarte avansate, iar noi avem deja un brand foarte puternic pe care vrem sa il dezvoltam si mai mult, Lu.

03.07.2008, 15:02 863

Unul dintre factorii de crestere a profitului subsidiarei locale a Kraft Foods peste avansul cifrei de afaceri a fost anul trecut mixul de produse, potrivit lui Muller.
De exemplu, in 2007, Milka, o marca premium a companiei, si-a majorat vanzarile cu circa 40% fata de nivelul din anul anterior, dupa ce in 2006 aceasta fusese brandul cu cea mai rapida crestere de pe piata locala a tabletelor de ciocolata. Milka, Poiana si Africana permit companiei sa acopere toate cele trei segmente ale pietei tabletelor, care reprezinta la randul sau in jur de 80% din vanzarile totale de ciocolata din Romania.
Muller este convins ca puterea de cumparare a consumatorilor romani va creste in urmatorii ani, ducand la orientarea catre produse premium, insa nu intrevede disparitia segmentului economic in viitorul apropiat.
"Continuam sa activam pe toate segmentele de pret. Nu ar avea sens sa renuntam acum la branduri precum Africana sau Nova Brasilia", afirma Muller, mentionand insa ca obiectivul companiei sale este cresterea cotelor de piata valorice.
Kraft este in prezent lider pe piata tabletelor de ciocolata, cu brandurile situate pe segmentele premium si mainstream Milka si Poiana, in timp ce Jacobs i-a adus primul loc pe piata cafelei din Romania, dupa cotele valorice.
In schimb, dupa cota de piata in volum, branduri pozitionate pe segmentul low-end (segmentul inferior de pret), precum Laura (Cadbury Romania) sau Africana, figurau anul trecut printre cele mai vandute cinci branduri, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei Nielsen.
Principalii concurenti ai Kraft Foods pe piata romaneasca a tabletelor sunt Kandia-Excelent (redenumita Cadbury Romania) si Supreme Chocolat, companii care au mizat pana acum pe branduri pozitionate pe segmentul mainstream, precum Kandia sau Primola.
Lupta de pe piata tabletelor s-ar putea orienta mai mult spre segmentul premium, unde mai activeaza un alt jucator important, Heidi Chocolat Suisse. De altfel, Supreme a anuntat la finele anului trecut lansarea pe piata a ciocolatei Primola Supreme, aruncand astfel cel mai important brand al sau in lupta cu Milka.
Si Cadbury Romania si-ar putea schimba strategia in favoarea brandurilor premium, dupa preluarea companiei Kandia-Excelent, in 2007. De la finalizarea tranzactiei si pana in prezent, producatorul ciocolatei Kandia nu a facut nicio schimbare strategica ce ar putea avea impact asupra portofoliului local de dulciuri.
Piata romaneasca a ciocolatei este estimata de Kraft la 250 mil. euro la nivelul anului trecut.
Kraft Foods Romania a raportat vanzari de 200 mil. dolari
(146 mil. euro) pe anul 2007, in crestere cu aproximativ 20% fata de perioada anterioara. In acest interval, compania si-a imbunatatit profitabilitatea, inregistrand o rata de crestere a profitului mai mare decat avansul cifrei de afaceri, potrivit datelor furnizate de directorul general. In 2006, Kraft Foods Romania a realizat un profit net de 11,2 mil. euro, la o cifra de afaceri de 114 mil. euro, conform datelor de la Ministerul de Finante.
"Cafeaua detine in prezent cea mai mare pondere in vanzarile Kraft Foods in Romania, insa in ultimii doi ani, la nivelul portofoliului companiei, ciocolata a inceput sa creasca mai mult decat creste cafeaua", mai spune Muller.
Potrivit lui Muller, la nivel local, unul dintre factorii care tempereaza cresterea pietei de cafea este existenta accizelor. "Eliminarea integrala a accizelor ar reduce piata neagra a cafelei", apreciaza directorul Kraft.
In prezent, cele mai mari accize, de 2.700 de euro pe tona, sunt aplicate cafelei solubile, in timp ce procesatorii sau importatorii de cafea prajita trebuie sa plateasca in Romania accize de 675 de euro pe tona, iar in cazul cafelei verzi, 459 de euro pe tona.
Kraft Foods detine o fabrica de ciocolata la Brasov, iar aproximativ 10% din productia locala este exportata in 17 tari. Compania are incheiate si parteneriate cu jucatori locali, pentru coproductia cafelei Nova Brasilia (Supreme Group) si a prajiturilor ambalate Poiana Dulce (Dobrogea Group).
Muller estimeaza ca Lu, biscuitii dulci preluati anul trecut de la Danone printr-o tranzactie incheiata la nivel international, vor avea o pondere de 5 - 7% in afacerile Kraft in Romania, in primul an de la integrarea lor in portofoliul companiei. Directorul mai spune ca nu vede in acest moment oportunitati de achizitii la nivel local.
"Acum suntem concentrati pe brandurile existente in portofoliu, si in special pe cele doua categorii noi, biscuitii dulci si prajitura ambalata. Achizitia unui producator local de biscuiti nu ar avea sens, tinand cont ca tehnologiile existente pe piata la producatorii mai mici nu sunt foarte avansate, iar noi avem deja un brand foarte puternic pe care vrem sa il dezvoltam si mai mult, Lu", explica Muller.
Pe piata locala, printre cei mai mari producatori de biscuiti dulci se numara Ulker, Supreme Chocolat sau Rostar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO