Companii

OMT: Numărul turiştilor străini se dublează dacă România promovează muntele, Delta şi viaţa la ţară

OMT: Numărul turiştilor străini se dublează dacă România promovează muntele, Delta şi viaţa la ţară

Autor: Liviu Iancu - Mediafax

13.07.2011, 21:44 566

România şi-ar putea dubla numărulde turişti străini în următorii 2-3 ani, de la 1,3 milioane înprezent, dacă va continua să se concentreze pe promovarea muntelui,a Deltei, a mănăstirilor şi a vieţii la ţară, afirmă Taleb Rifai,secretarul general al Organizaţiei Mondiale a Turismului(OMT).

"Numărul persoanelor care trecgraniţele României este de 7,5-8 milioane în fiecare an, iar dintreaceştia noi estimăm că 1,2-1,3 milioane sunt turişti. Această cifrăare trebui cel puţin dublată în următorii 2-3 ani, dar doar dacăactualele politici continuă. Pentru o lungă perioadă de timp,România s-a concentrat pe litoral, care este un activ important.Dar unicitatea României sunt muntele, câmpiile, viaţa la ţară, careau început să fie valorificate în ultimii 2-3 ani, şi aceasta estedirecţia bună", a declarat Rifai pentru MEDIAFAX.

Şeful OMT crede că mai importantădecât creşterea numărului de turişti ar trebui preocupareaautorităţilor pentru a-i determina pe aceştia să cheltuiască maimult.

"Aţi putea face turiştii săcheltuiască mai mult crescându-le media de şedere, iar aceasta sepoate face dezvoltând produse care să-i facă să stea mai mult înRomânia. La munte ar putea fi create activităţi precum călăritul,rafting, schi etc. Cu cât este mai variată oferta de produse, cuatât vor sta mai mult în ţară. Ţara în care se cheltuieşte cel maimult este Statele Unite, pentru că ai foarte multe de făcut.Urmează Elveţia, Italia sau Spania", a spus Rifai.

El crede că este greşit ca Româniasă fie comparată cu Bulgaria doar pentru că împart acelaşi litoralşi că ar fi mai bine să fie urmărite modelele unor ţări cu reliefasemănător, precum Elveţia sau Slovenia.

"Cred că România a suferit înultimii 2-3 ani o transformare majoră din punct de vedere alstrategiei în turism. Principala problemă a României în domeniueste că a început târziu. Mult timp nu a făcut ceea ce a trebuit săfacă. Cred că litoralul este bine să rămână cum este acum, dartrebuie îmbunăţită calitatea. Este nevoie absolută şi de turismintern, dar este o nevoie a populaţiei din această ţară. Dacăpreţurile vor fi bune şi produsele de calitate, probabil că vorreprezenta o atracţie şi pentru ţările din jur. Dar întoarceţi-văcătre adevăratele avantaje, care sunt unice - mănstirile, munţii,pădurile, traseul lung al Dunării prin ţară, gastronomia şifolclorul. Acestea nu sunt valorificate. În zona de litoral vinziacelaşi produse pe care le vezi în atât de multe locuri în lume. Nuvor reprezenta baza a ceea ce înseamnă o poveste de succes", a maispus Rifai.

Oficialul OMT a vizitat pentrucâteva zile România şi s-a întâlnit cu preşedintele Traian Băsescu,ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, şiministrul de Externe, Teodor Baconschi.

România a urcat în acest an treipoziţii, până pe locul 63, într-un top privind competitivitatea înturism realizat de World Economic Forum (WEF), care include 139 deţări, dar este ultima din Uniunea Europeană.

Clasamentul este condus deElveţia, Germania şi Franţa, urmate de Austria, Suedia, MareaBritanie, Statele Unite, Canada, Spania şi Singapore.

Dintre ţările membre mai noi aleUE, Estonia este cel mai bine plasată, pe locul 25, urmată deCehia, pe 31, Slovenia pe 33 şi Ungaria pe 38. Bulgaria se află pepoziţia 48, urmată imediat de Polonia, precum şi de Slovacia şiLituania, pe locurile 54-55.

În funcţie de cadrul dereglementări în domeniul turismului, România ocupă poziţia 51 înclasament, dar este pe locul 66 atât în privinţa mediului deafaceri şi a infrastructurii, cât şi a resurselor umane, culturaleşi naturale.

Totodată, România atrage deaproape cinci ori mai puţini turişti străini decât Bulgaria şiîncasează de peste trei ori mai puţini bani din această sursă,diferenţele fiind şi mai mari comparativ cu alte ţări, precumUngaria, Cehia sau Polonia. Datele reies dintr-un raport alOrganizaţiei Mondiale a Turismului pentru anul 2009, care nuinclude însă şi România, cifrele aferente turismului autohton fiindextrase din datele Institutului Naţional de Statistică şi ale BăniiNaţionale.

Astfel, potrivit INS, sosirilecetăţenilor străini în structurile de primire turistică au numărat1,275 milioane în 2009. Datele BNR privind balanţa de plăţi dinturism arată pe 2009 intrări de 882 milioane euro (circa 1,2miliarde de dolari). Nici în 2010 indicatorii turismului românescnu arată mai spectaculos: circa 1,3 milioane de turişti străini şiîncasări aferente de 860 milioane de euro.

În schimb, raportul OrganizaţieiMondiale a Turismului arată că în Bulgaria au sosit în 2009 peste5,7 milioane de turişti străini, care au cheltuit 3,72 miliarde dedolari.

Ungaria a fost vizitată de 9milioane de turişti străini, care au lăsat în ţara vecină 5,63miliarde de dolari. Cehia a atras puţin peste 6 milioane de turiştistrăini, câştigând aproape 6,5 miliarde de dolari de pe urma lor,iar Croaţia a încasat 8,88 de miliarde de dolari de la cei 9,3milioane de turişti străini care au vizitat acest stat în2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO