Companii

Parfumeriile online necesita investitii initiale de zeci sau sute de mii de euro si atrag clientii promovand branduri internationale

Parfumeriile online necesita investitii initiale de zeci sau sute de mii de euro si atrag clientii promovand branduri internationale
20.05.2009, 00:00 634

Alexandru Dima este fondatorul magazinului virtual care vinde parfumuri Esente.ro si care activeaza pe piata din 2004. Cu experienta de manager, Dima a demarat businessul la varsta de 26 de ani. "Initial, tentativa de a face comert electronic a esuat din cauza lipsei de echipamente software si hardware si, implicit, a lipsei de bani. Pasionati de internet, ne-am chinuit cu un server pe platforma de Windows 2000 Server timp de aproape doi ani", isi aminteste Dima.

Motivatia pentru deschiderea unei afaceri in domeniul parfumurilor a venit din dorinta de a comercializa produse adresate unei nise de piata care folosea branduri deja formate, cunoscute si promovate la nivel local si international. "Cum competitia in piata E-commerce era acerba, am renuntat la a mai comercializa componente de calculatoare, electronice si flori. Atunci ne-am orientat catre o nisa noua de piata care folosea branduri deja formate, arhicunoscute si promovate la nivel international din plin, respectiv comercializarea parfumurilor", a adaugat Dima.
 
Stocul initial cuprindea 70 de parfumuri
In 2008, volumul de vanzari de parfumuri pe luna a avut valoarea, in medie, de 100.000 de lei (27.000 euro), iar in perioada Craciunului a ajuns pana la 250.000 de lei (aproximativ 68.000 euro). "Investitia initiala a fost un site cu free hosting, apoi un server neprofesionist tinut acasa. Marfa o cumparam de la furnizori, aveam un adaos extrem de mic si un pret ridicat", a mentionat el.
Dupa un an si jumatate, in stocul magazinului virtual au existat 70 de parfumuri. Cu un imprumut de 250.000 de euro de la cunostinte si rude, compania si-a marit stocul, ajungand in prezent la o valoare permanenta a parfumurilor din stoc intre 200.000 si 400.000 de euro.
Una dintre dificultatile intampinate la inceputul activitatii a reprezentat-o, pe langa lipsa fondurilor, refuzurile din partea marilor importatori de a oferi intreprinzatorului posibilitatea de a achizitiona produse la bucata, in functie de comenzile clientilor. Pentru ca furnizorul nu era foarte mare, aprovizionarea s-a facut destul de greu, iar angajatii erau nevoiti sa lucreze si noaptea pentru a obtine o lista de produse si de preturi. "40% din timpul unei zile era alocat aprovizionarii, iar comenzile le preluam telefonic in timp ce mergeam cu masina", a adaugat Dima.
Preturile parfumurilor din magazinul virtual sunt in lei, insa ele variaza in functie de evolutia cursului euro sau al dolarului. Principalul avantaj al achizitionarii online a parfumurilor il reprezinta pretul, care, dupa cum spune intreprinzatorul, "face piata".
"Oferim posibilitatea clientului de a verifica produsele la livrare prin orice modalitate: se poate desigila coletul, se poate incerca continutul, se poate verifica prin comparatie sticla, capacul si ambalajul, toate inainte de a achita", a precizat Dima.
 
Atentie la modul in care comanzi produsul online
Criza de timp, una din principalele probleme ale oamenilor din segmentul de business, poate fi rezolvata prin achizitionarea online a parfumurilor, atat pentu consum individual, cat si pentru a-l oferi cadou. Insa parfumeriile online prezinta si dezavantaje fata de restul magazinelor de parfumuri.
"Trebuie sa stii foarte bine ce comanzi si sa cunosti produsul, pentru ca, daca il refuzi pe motiv ca nu iti place, atunci intri intr-o baza de date internationala de rau-platnici si persoane care provoaca prejudicii online", a adaugat Dima.
Acest lucru se datoreaza faptului ca unii clienti refuza produsul atunci cand soseste livrarea. Aceasta reprezinta o cheltuiala suplimentara pentru intreprinzator, pentru ca trebuie sa plateasca serviciile firmelor de curierat, iar deteriorarea ambalajului face ca produsul sa nu mai corespunda produsului de raft standard. "Romanii sunt din ce in ce mai receptivi la achizitionarea online a parfumurilor, dar nu cred ca accesul la internet ii convinge, si nici prezentarea frumoasa a unui produs. Factorii cei mai convingatori in fata unui client sunt pretul, calitatea si promptitudinea la livrare."
In acest moment, magazinul virtual are opt angajati, care se ocupa de managementul afacerii, aprovizionarea, gestiunea, ambalarea, de relatiile cu clientii sau cu operarea comenzilor.
Investitiile pe termen lung ale parfumeriei online vizeaza diversificarea gamei de produse, care va cuprinde si after-shave-uri, geluri de dus, lapte de corp sau seturile de alte tipuri de produse din gama brandurilor care produc parfumuri.
Un alt investitor este Bogdan Balasoiu, administratorul site-ului ParfumeriaTa.ro infiintat in 2008. Magazinul virtual activeaza prin intermediul companiei Valicom Servimpex, care a functionat in domeniul comertului cu amanuntul inca din anul 1994. "Ideea acestei afaceri a venit in urma nevoii de diversificare, pentru a creste profitul. Deoarece internetul era si inca mai este pe val, am ales ideea unui magazin online, iar la un moment dat a aparut oportunitatea achizitionarii acestui domeniu cu magazin online", a precizat Balasoiu.
Cu un bagaj de cunostinte in domeniul internetului, Balasoiu a decis ca la 30 de ani sa-si deschida o parfumerie online.
Investitia initiala a avut o valoare de aproximativ 10.000 de euro, bani folositi pentru achizitionarea domeniului si a unui stoc redus de produse.
 
Principalul dezavantaj: clientii nu pot mirosi parfumurile
Cea mai mare provocare a reprezentat-o pentru intreprinzator cautarea furnizorilor, pe care i-a gasit pe internet. Dezvoltarea platformei site-ului si optimizarea sa au fost etapele care urmat dupa achizitionarea magazinului virtual. "Inca mai lucram la site, ne gadim la posibilitatea introducerii platilor online", a adaugat el.
Cei mai multi clienti ai parfumeriei virtuale sunt tot utilizatorii de internet, insa o pondere importanta din vanzari o aduc si cunostintele sau prietenii intreprinzatorului.
Preturile parfumurilor din magazinul virtual variaza intre 90 si 350 de lei, in functie de marca, tip si gramaj.
"Avantajele achizitionarii parfumurilor online sunt pretul (mai mic pentru ca nu avem costuri de chirii, mult mai putini angajati, stocuri mai mici) si livrarea la domiciliu, prin care clientul nu mai pierde timp", a mentionat el.
Principalul dezavantaj al parfumeriilor este faptul ca clientii nu pot mirosi parfumul si nici sa-si aleaga produsul in functie de preferinte, in cazul in care este nehotarat.
"Aceste magazine sunt recomandate clientilor care stiu deja parfumul respectiv, si nu mai trebuie sa se decida. Incepand cu cei de
18-20 de ani si terminand cu cei de 50-60 de ani, toti au beneficiat de serviciile noastre", sustine Balasoiu.
Momentan, compania are doi angajati, dar apeleaza la serviciile altor companii pentru desfasuarea activitatii, cum sunt cele de curierat.
Concurenta pe piata parfumeriilor online este foarte mare si vine mai ales din partea celor care comercializeaza produse fara acte, potrivit antreprenorului.
"O alta categorie destul de mare, dar cu un impact negativ - a diminuat increderea potentialilor clienti - sunt cei care comercializeaza parfumuri contrafacute", a adaugat el.
 
Esente.ro
  • Intreprinzator: Alexandru Dima
  • Infiintat in 2004
  • In 2008, parfumeria a avut vanzari de 27.000 euro pe luna
  • Investitie initiala: un site cu free hosting, un server neprofesionist
  • Investitii ulterioare: 250.000 euro
  • Planuri de viitor: diversificarea gamei de produse cu after-shave-uri, geluri de dus sau alte produse ale brandurilor care produc parfumuri.
 
Parfumeriata.ro
  • Intreprinzator: Bogdan Balasoiu
  • Infiintat in 2008
  • Investitie initiala: 10.000 de euro
  • Preturile parfumurilor: intre 90 si 350 de lei, in functie de marca, tip si gramaj
  • Etape: cautarea furnizorilor, dezvoltarea si optimizarea platformei site-ului
  • Principalii clienti: utilizatorii de internet, cunostintele sau prietenii intreprinzatorului

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO