Companii

Pe piata sucurilor, antreprenorii locali tin aproape de gigantii Coca-Cola si Pepsi

Pe piata sucurilor, antreprenorii locali tin aproape de gigantii Coca-Cola si Pepsi

Click pentru imaginea marita

10.06.2008, 20:19 262

Temperaturile peste media normala inregistrate anul trecut in sezonul cel mai important pentru producatorii de bauturi non-alcoolice si trendul ascendent al consumului aduc cresteri anuale intre 20 - 50% jucatorilor de pe piata de profil.
Multinationalele si companiile cu capital romanesc lupta umar la umar pentru a dezvolta piata. Rafturile magazinelor devin de la an la an tot mai neincapatoare pentru sortimentele si categoriile noi de produse pe care companiile de profil le lanseaza in Romania. Lupta se da in egala masura pentru cote de piata pe "feliile mari", precum bauturile carbogazoase, dar si pentru inovatii - cine intra primul pe o categorie inexistenta, castiga din start.
Imbuteliatorii mizeaza inca pe segmentul bauturilor racoritoare carbonatate, cu toate ca cele mai importante ritmuri de crestere la nivelul pietei sunt aduse in prezent de segmentele sucuri plate, nectaruri si ice tea.
Segmentul bauturilor carbonatate poate fi considerat inca atractiv pentru producatori datorita marimii sale: la finele lui 2006, acesta reprezenta circa 45% din piata, conform datelor Canadean citate de PepsiCo. O pondere similara in volumul vanzarilor totale de soft drinks (bauturi non-alcoolice) din Romania o are apa minerala.
Pe segmentul bauturilor racoritoare carbonatate, se poate vorbi deja de o piata matura, care a inceput sa se formeze in urma cu 15 ani si care ar putea pierde teren in fata dezvoltarii accelerate a consumului de sucuri plate. Imbuteliatorii locali ai Coca-Cola si Pepsi domina acest segment, cei doi avand circa trei sferturi din piata, la nivelul anului trecut. Pozitia acestora se datoreaza in mare parte brandurilor Coca-Cola si Pepsi, cu cote puternice pe sub-segmentul Colas, care reprezinta la randul sau in jur de 50% din piata carbonatatelor.
Producatorul Tymbark a fost ultimul din clasamentul celor mai mari cinci jucatori din soft drinks care a atacat segmentul carbonatatelor, lansand in acest an brandul Life. Compania poloneza, parte a grupului Maspex, si-a dezvoltat initial portofoliul mizand pe sucuri naturale, ajungand lider pe segmentul nectarurilor cu Tymbark.
Si imbuteliatorul local al Coca-Cola pariaza in continuare pe segmentul "cu bule": anul trecut, producatorul a instalat la fabrica sa din Ploiesti cea mai mare linie de imbuteliere a companiei la nivel local, cu o capacitate de 65.000 de sticle pe ora, pentru bauturi carbonatate.
Singurul jucator de top care vizeaza exclusiv segmentul bauturilor racoritoare plate ramane producatorul italian Parmalat, activ pe piata cu brandul Santal.
Consumul de bauturi non-alcoolice in Romania, estimat la 110 litri pe cap de locuitor, potrivit unui studiu din 2007, este mult sub media pietelor din regiune.
In Ungaria, de exemplu, consumul este aproape dublu fata de nivelul din Romania, in timp ce in Cehia se consuma anual 272 de litri pe cap de locuitor, iar in Polonia 168 de litri. Singura piata vecina Romaniei unde consumul este inferior mediei locale este Ucraina, cu 76 de litri pe cap de locuitor.
Producatorii locali anticipeaza niveluri mult mai ridicate de consum pe termen mediu si lung si investesc masiv in cresterea capacitatilor de productie sau in tehnologii noi de imbuteliere, care le pot creste eficienta.
Cel mai mare proiect de acest gen a fost anuntat anul trecut de Pepsi Americas, imbuteliatorul local al produselor PepsiCo. Compania si-a planificat investitii de circa 100 de milioane de dolari in fabrica pe care o construieste in zona Militari din Capitala, termenul de finalizare fiind 2010-2011.

Coca-Cola
Subsidiara locala a imbuteliatorului Coca-Cola Hellenic a raportat anul trecut o crestere de 23% a vanzarilor in volum fata de 2006, trecand pragul de un miliard de litri.
Coca-Cola Hellenic activeaza in 28 de tari, Romania fiind a treia piata de desfacere pentru companie, dupa volumul vanzarilor, in urma Rusiei si Italiei.
Anul trecut, imbuteliatorul Coca-Cola si-a restructurat activitatile de productie prin mutarea fabricii din Bucuresti in orasul Ploiesti si disponibilizarea a 100 de angajati din Capitala care au refuzat relocarea.

Pepsi
Imbuteliatorul Pepsi pe piata locala va investi peste 100 de milioane de dolari in fabrica pe care o construieste in zona Militari din Capitala, termenul de finalizare fiind 2010 - 2011
Cel mai probabil, actuala fabrica Pepsi de pe Soseaua Viilor din Capitala, va fi transformata in depozit, dupa inaugurarea noii unitati.
Compania nu a comunicat inca rezultatele financiare pe piata romaneasca, insa in raportul financiar pe 2007 subsidiara din Romania figureaza pe lista companiilor din grup cu cele mai mari cresteri anuale ale vanzarilor.

European Drinks
Afacerea cu apa minerala si sucuri a fratilor Ioan si Viorel Micula, European Drinks, a avut anul trecut o marja de profit de 1%.
Apa minerala este estimata sa aiba cea mai mare crestere in acest an, de peste 20%, in timp ce bauturile racoritoare din portofoliu vor inregistra un avans estimat la 10 - 12% fata de anul 2007.
Fratii Micula au demarat anul trecut investitii de circa 10 mil. euro in crearea unei imagini noi pentru apa minerala Izvorul Minunilor, unul dintre cele mai mari branduri detinute de European Drinks.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO