Companii

Pesimism la CFR Calatori: afaceri prognozate in scadere pentru acest an

25.02.2003, 00:00 15

Compania de transport feroviar CFR Calatori SA a realizat in 2002 o cifra de afaceri de aproximativ 10.000 miliarde lei (circa 302 milioane dolari), inregistrand pierderi, a declarat pentru Ziarul Financiar Valentin Bota, directorul general al societatii. Acesta a precizat ca nivelul pierderilor nu a fost definitiv stabilit, in conditiile trecerii la standardele internationale de contabilitate.
Cu toate ca CFR Calatori SA a incheiat doua contracte cu Siemens (Germania) si General Motors (SUA), printre cele mai mari ca valoare din industria romaneasca de material rulant dupa 1989, totusi conducerea companiei prognozeaza pentru acest an o scadere in termeni reali a cifrei de afaceri, mizand pe o valoare de circa 10.000 miliarde lei (circa 285 mil.$, calculata la un curs mediu estimat la 35.000lei/dolar).
Efectul acestor contracte se va vedea mai degraba la nivelul reducerii costurilor. Compania feroviara de transport calatori, detinuta de stat, este concurata serios de firmele private de transport, acestea practicand tarife mai mici decat CFR, in conditiile in care CFR Calatori dispune de un parc destul de invechit.
Anul trecut, peste 900 de traseee judetene si interjudetene erau deservite de circa 407 operatori privati de transport persoane cu un parc de aproximativ  7.000 de microbuze, potrivit datelor statistice furnizate de Autoritatea Rutiera Romana.
Acestora li se adauga  cam 1.500-2000 de microbuze care fac ilegal aceasta activitate, potrivit unor estimari ale unor patroni de firme de transport. Un microbuz incaseaza, in medie, pe un astfel de traseu intre 3 si 6 milioane de lei pe zi. Preturile practicate de operatorii privati se ridica la nivelul unui bilet de tren accelerat, insa conditiile sunt mult mai bune avand in vedere ca majoritatea microbuzelor sunt de fabricatie straina.
Introducerea automotoarelor Siemens nu a avut ca efect reducerea numarului de pasageri care circula in mod constant cu microbuzele, afirma patronii acestor firme. "Piata romaneasca este una a preturilor, iar daca luam in calcul ruta Bucuresti-Craiova cu microbuzul costa dus 150.000 de lei iar cu Sageata Albastra aproape dublu", spune Comusi Ion, patronul unei firme de transport persoane.
CFR Calatori are in dotare, in prezent, aproximativ 850 de locomotive si peste 3.200 de vagoane, iar contractele semnate in ultima vreme indica faptul ca societatea este decisa sa-si modernizeze mijloacele de transport pentru a le aduce la nivel european. Compania a semnat, anul trecut, un contract de achizitie a 120 de automotoare (cele cunoscute la noi sub numele de "Sageata albastra") de la grupul german Siemens, estimat la aproximativ 321 milioane euro.
Primele doua garnituri de tren din Germania au fost puse in circulatie la inceputul acestei luni. Contrcatul prevede ca germanii sa livreze cele 120 de automotoare pana in 2007, in conditiile in care 63 vor fi asamblate in Romania in colaborare cu Astra Vagoane Calatori Arad.
Contractul pentru asigurarea serviciilor de mentenanta a automotoarelor va fi semnat in perioada urmatoare de catre CFR Calatori SA cu Siemens. Automotoarele sunt trenuri destinate rutelor de parcurs scurt si mediu, adica pe distante de circa 300-400 km. Acestea inregistreaza un consum mediu de circa 25 l/ 100 km, de opt ori mai mic decat cel al locomotivelor clasice.
La inceputul acestui an, compania feroviara a semnat un alt contract cu compania americana General Motors, in valoare de 100 mil.$ pentru modernizarea a 57 de locomotive Diesel.
Contractul a devenit deja efectiv, lucrarile de modernizare urmand sa se desfasoare pe o perioada de 3 ani. Livrarile de componente interne pentru aceste locomotive Diesel electrice de 2100 CP vor fi facute de americani, in timp ce lucrarile de reparatii si modernizare vor avea loc la Electroputere Craiova.
Compania va investi in acest an fonduri de 450 miliarde lei (circa 12 mil.$), provenite de la bugetul de stat, in modernizari de vagoane de dormit, automotoare la "mana a doua" sau locomotive Diesel hidraulice, dar compania ar putea investi mai mult, dupa rectificarile de buget din acest an.
In 2001, societatea a avut pierderi nete de 1.175 mld.lei (35 mil.$) la o cifra de afaceri de peste 4.170mld.lei (circa 143 mil.$).
CFR Calatori este unul din cei mai mari consumatori de subventii din Romania cu transferuri anuale de la bugetul de stat de cateva zeci de milioane $ anual.
(adrian.mirsanu@zf.ro; stelian.negrea@zf.ro)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO