Companii

Peste 60% din afacerile E.ON vin din comertul cu energie electrica

13.12.2007, 16:35 23

E.ON Moldova Furnizare, compania de comert cu energie electrica desprinsa din fosta Electrica Moldova, este principalul motor de crestere al afacerilor grupului german E.ON pe piata locala, concentrand deocamdata 60% din totalul afacerilor anuale.
"Pe termen mediu, acesta este segmentul cu potential de dezvoltare, activitatea de distributie (reteua de transport al energiei electrice - n.r.) fiind limitata de marimea retelei. Dezvoltarea se va accentua in perspectiva liberalizarii complete a pietei", spune Cristian Secosan, directorul general al E.ON Moldova Furnizare. Anut trecut, afacerile E.ON in Romania au ajuns la aproximativ 300 de milioane de euro, ceea ce inseama ca furnizarea a adus 180 de milioane de euro.
Secosan coordoneaza in prezent o echipa de aproximativ 360 de persoane, din care majoritatea sunt angajati ai fostei Electrica Moldova. Compania a apelat la recrutari externe in special pentru managementul celor sase departamente care formeaza actuala structura a E.ON Moldova Furnizare.
"Electrica nu era o formatoare de vanzatori de energie si de aceea am avut nevoie sa aducem sange proaspat in companie pentru a dezvolta acest segment de business", spune Secosan.
E.ON Moldova Furnizare a luat nastere ca urmare a separarii activitatii de furnizare de cea de distributie, masura obligatorie pentru toate companiile de profil de la jumatatea acestui an.
"In prezent, avem o cota de piata de 7,9% pe partea de furnizare. Ne propunem cresterea acestui procent, mai ales prin dezvoltarea segmentului de clienti eligibili", spune reprezentantul E.ON Moldova Furnizare. Potrivit acestuia este foarte greu de estimat pana la ce valoare va ajunge cota de piata a germanilor pe termen mediu din cauza faptului ca majorarea acesteia depinde strict de rezultatul negocierilor cu clientii industriali.
"Aproximativ 37% ca valoare si 39% ca si cantitate de energie vanduta sunt reprezentate de segmentul casnic, restul pe agenti economici. Anul acesta, printre cei mai mari clienti din portofoliul nostru se numara companii precum CFR Iasi si Galati, Rulmentul Barlad sau Letea Bacau", spune Secosan.
In prezent, in portofoliul E.ON Moldova Furnizare se gasesc 90.000 de clienti industriali, din care 400 sunt clineti foarte mari. Pe segmentul casnic, compania alimenteaza 1,3 milioane de clienti.
"Ce incercam noi sa facem acum pentru segmentul casnic este sa aducem o filosofie de servicii asa cum se regaseste in telefonia mobila. Concret acest lucru inseamna dezvoltarea a 17 centre de clienti, in toate orasele mari in care suntem prezenti, centre in care clientii pot sta fata in fata cu angajatii nostri, si nu in spatele unui geam la casierie", explica reprezentantul E.ON Moldova Furnizare.
Pana acum compania a dezvoltat sase astfel de centre pentru clienti. Desi compania a facaut pregatiri pentru momentul iulie 2007, luna din care toti consumatorii casnici devin eligibili, reprezentantul E.ON spune ca piata nu va asista la modificari majore venite din partea acestui segment.
"La nivelul E.ON Moldova Furnizare sunt in discutie cateva produse ce vor putea fi oferite clientilor casnici la solicitarea acestora de a beneficia de eligibilitate, dar atata vreme cat tarifele in vigoare pentru consumatorii casnici nu acopera costurile cu achizitia, transportul, distributia si furnizarea energiei electrice, acestea fiind subventionate de tarifele la consumatorii industriali, nu ne putem astepta la o migrare consistenta a casnicilor in sectorul eligibil", precizeaza Secosan.
In ceea ce priveste achizitia energiei necesare alimentarii portofoliului de clienti, E.ON Moldova Furnizare apeleaza aproape in exclusivitate la bursa de energie OPCOM.
"Principalele dificultati sunt legate de cantitatile reduse tranzactionate pe piata liberalizata si de anumite mecanisme de tranzactionare. De exemplu, in ceea ce priveste mecanismele, pretul producatorului nu este stabilit exclusiv prin cerere si oferta, preducatorul avand dreptul stabilirii unui pret minim", explica Secusan. Practic, nu se formeaza un pret liber, ci unul care are mai degraba in vedere acoperirea unor costuri.
O alta problema pe care o ridica reprezentantul E.ON Moldova Furnizare este cea legata de lipsa concurentei pe segmetul producerii de energie. Acest factor limiteaza posibilitatile de crestere ale companiilor de profil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO