Companii

Peter Muller, Kraft Foods: Singura constanta pe piata romaneasca este nevoia de schimbare

Peter Muller, Kraft Foods: Singura constanta pe piata romaneasca este nevoia de schimbare

Peter Muller, director general al Kraft Foods Romania: Bugetele de marketing cresc de la an la an, pe de o parte datorita cresterii preturilor si complexitatii campaniilor publicitare, iar pe de alta parte datorita intensificarii concurentei.

10.10.2006, 14:55 181

Peter Muller, director general al Kraft Foods Romania, cel mai mare jucator de pe piata ciocolatei si a cafelei, spune ca a decis relansarea ciocolatei Poiana, deoarece consumatorii romani devin tot mai exigenti, pe masura ce le cresc veniturile.
Kraft Foods Romania a relansat de curand ciocolata Poiana prin schimbarea ambalajului si a retetei. "Singurele lucruri pe care nu le-am schimbat la Poiana sunt numele si logo-ul datorita traditiei pe piata romaneasca", explica Peter Muller, care este de aproximativ un an si jumatate director general al Kraft Foods Romania.
El crede ca romanii sunt foarte deschisi la nou si devin tot mai exigenti, pe masura ce le cresc veniturile
"Primul lucru pe care l-am facut la venirea in Romania a fost analiza pietei si a consumatorilor, timp de 2-3 luni. Nu m-am grabit sa iau decizii. Singurul lucru constant pe piata romaneasca este nevoia de schimbare. Ea este generata in primul rand de consumatori si, in al doilea rand, de concurenta care devine tot mai dura", spune Muller. Studiile efectuate de Kraft au vizat si piata cafelei.
"Pe piata locala a cafelei, tendinta este de indreptare spre produsele ambalate, care sunt de o calitate mai buna, pentru ca pastreaza aroma cafelei mai mult timp", sustine Muller.
Prin brandul Nova Brasilia, produs local in cooperare cu grupul Supreme, Kraft Foods vizeaza si consumatorii de cafea la vrac, pentru a-i atrage spre segmentul cafelei ambalate.
Kraft Foods are in portofoliu cel mai vandut brand de cafea de pe piata locala, Jacobs Kronung. Spre deosebire de Nova Brasilia, brandul Jacobs Kronung este importat si se situeaza pe segmentul superior de pret.
Strategia de preturi a companiei urmareste acoperirea tuturor segmentelor de pret, atat pe piata cafelei cat si a ciocolatei.
In aceste conditii, vanzarile Kraft Foods au crescut an de an, fiind sustinute atat de cresterea pietei, cat si de investitiile consistente in campaniile de promovare.
"Bugetele de marketing cresc de la an la an, pe de o parte datorita cresterii preturilor si complexitatii campaniilor publicitare, iar pe de alta parte datorita intensificarii concurentei", explica Muller.
Peter Muller, de origine austriaca, a venit la conducerea Kraft Foods Romania, dupa ce timp de mai multi ani a coordonat afacerile grupului din Europa de Sud-Est. Ca angajat al diviziei internationale Kraft Foods, el a fost implicat si in cadrul proiectului de achizitie a companiei Poiana Produse Zaharoase din Brasov, in anul 1994. Atunci statul roman a decis privatizarea companiei, 82% din actiuni fiind vandute catre grupul american pentru aproximativ 4,4 milioane de dolari, potrivit informatiilor disponibile.
"La venirea in Romania, Kraft Foods International si-a adus propriile tehnologii si retete in unitatea de productie din Brasov. Dupa investitii cumulate de aproape 30 de milioane de dolari in aceasta locatie, fabrica de acum nu mai seamana deloc cu cea preluata de noi in 1994", afirma Muller.
Cu toate ca transformarile ulterioare au fost majore, Peter Muller spune ca experienta fabricii Poiana Produse Zaharoase pe piata ciocolatei a fost un avantaj pentru Kraft.
Unitatea de productie din Brasov se afla in prezent intr-un proces de reducere a costurilor, generat de cresterea pretului materiilor prime si a altor elemente cuprinse in pretul final.
"Reducerea costurilor este intotdeauna dificil de realizat, mai ales in conditiile in care materiile prime si utilitatile se scumpesc. In plus, salariile cresc in Romania si noi trebuie sa tinem pasul cu aceasta tendinta pentru a ne motiva angajatii", mai afirma Muller.
In aceste conditii, singurele elemente vizate pentru a fi reduse sunt costurile administrative si cele operationale.
Fabrica Kraft Foods din Brasov exporta in prezent in mai multe tari din Europa, printre care Cehia, Slovacia si Turcia. Intre produsele exportate se numara Milka M-Joy si Poiana Senzatii (sub alte branduri locale).
Integrarea Romaniei va determina cu siguranta cresterea numarului pietelor de export pentru Kraft Foods Romania, potrivit lui Muller.
"In curand speram sa trecem de pragul de 10% din productie cu exporturi si vom continua sa ne dezvoltam pe aceasta directie", mai spune Muller.
Pe partea de distributie, un element cheie in strategia companiei este, potrivit oficialilor, disponibilitatea produselor in cat mai multe magazine, cu atat mai mult cu cat ultimele lansari au vizat si segmentul de snacking (produse destinate consumului imediat).
"Nu vom neglija niciodata magazinele mici sau convenience stores (benzinarii, magazine de proximitate deschise non-stop), pentru ca aici se realizeaza o mare parte din vanzarile produselor noastre destinate consumului imediat", precizeaza Muller. Kraft Foods Romania are in prezent 17 distribuitori parteneri si acopera peste 40.000 de magazine. Lanturile internationale de retail (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip cash & carry sau discount) sunt parteneri directi ai companiei.
Piata ciocolatei este estimata la peste 130 mil. euro si are un potential insemnat de crestere, generat in special de cresterea veniturilor consumatorilor.
Segmentul batoanelor de ciocolata, pe care Kraft Foods este prezent cu Smash si Poiana Rom, reprezinta unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei, cu cresteri de circa 25% pe an.
Evolutia nu este la fel de buna si in cazul consumului de cafea, a carui crestere este afectata in prezent de nivelul accizelor. Potrivit datelor companiei, in Romania se consuma aproximativ 3.000 de cesti de cafea pe minut.
Piata cafelei este estimata in prezent de unii dintre jucatorii din domeniu la aproximativ 100 de milioane de euro anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO