Companii

Piata echipamentelor frigorifice se incinge

26.06.2003, 00:00 165

Piata echipamentelor frigorifice va creste puternic in acest an, pe fondul dezvoltarii retelelor de supermarketuri, investitiilor hoteliere, dar si constructiei de centre de afaceri si spatii industriale, urmand sa depaseasca 200 de milioane de dolari, a apreciat Nicolae Bara, presedintele Frigotehnica, unul dintre jucatorii importanti pe aceasta piata.
"Cifra de afaceri a companiilor din domeniu este de peste 150 mil. $, dar aceasta este o estimare pesimista, pentru ca valoarea ar putea ajunge chiar la 200-250 mil. $", a declarat Bara, explicand ca vanzarile echipamentelor pentru spatii comerciale sunt mai greu de cuantificat, evolutia lor fiind puternic influentata de investitiile in domeniu.
Piata echipamentelor frigorifice se imparte in trei categorii: frig comercial (instalatii pentru spatii comerciale si hoteluri), care este segmentul cel mai important, frig industrial (instalatii pentru spatiile de productie din industria alimentara) si aparate de aer conditionat pentru locuinte.
"Potentialul de crestere este enorm. Sectorul de frig industrial va creste foarte mult in perioada urmatoare, ca urmare a investitiilor romanesti si a celor straine, stimulate de apropierea de data aderarii la Uniunea Europeana. Lanturile comerciale de gen Carrefour, Metro sau Cora isi vor continua expansiunea, iar piata aparatelor de aer conditionat a crescut deja in acest an cu circa 20% fata de aceeasi perioada a anului anterior, si datorita conditiilor meteo", a mai spus reprezentantul Frigotehnica.
Pe de alta parte, operatorii din domeniu se confrunta cu mai multe aspecte negative, ceea ce i-a determinat sa se reuneasca in Patronatul Frigului si Aerului Conditionat din Romania (PFACR). "Principalele probleme de care ne lovim sunt importurile necontrolate de agenti frigorifici poluanti, dar si de echipamente second-hand, care pot periclita sanatatea utilizatorilor", a spus Florea Chiriac, presedintele Patronatului.
Relansarea productiei
Cea mai mare parte a echipamentelor utilizate pe piata romaneasca sunt importate, productia locala fiind extrem de redusa. Cu toate acestea, Frigotehnica va incerca sa reia activitatile de productie (pana in 1990 era singurul producator din Romania). "Speram ca anul viitor sa deschidem doua fabrici pe platforma companiei, in colaborare cu doi parteneri straini, Linde si inca o firma din Italia, in care vom produce usi si compresoare frigorifice", a spus Bara.
"Investitia necesara este de circa 500.000 de euro, in conditiile in care cladirile si o parte a echipamentelor exista deja", a precizat Bara. Nici o companie straina nu are activitati de productie in Romania. Echipamentele pe care cele trei companii le vor produce vor fi destinate pietei din Europa de Est si vor purta marca celor doi parteneri straini.
"Activitatea noastra consta in prezent in montarea instalatiilor produse de compania germana Linde, unul dintre cei mai importanti producatori de frig comercial. de altfel, pe acest segment avem o cota de peste 90% din piata autohtona, in conditiile in care Frigotehnica a dotat toate lanturile comerciale straine care au intrat in Romania", a mai spus presedintele companiei.
Frigotehnica a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste zece milioane de euro si estimeaza pentru acest an o crestere de 50% a acestui indicator, pana la 15 milioane de euro.
Alti mari jucatori internationali pe piata frigului din Romania sunt York International, Carrier si Danfoss, iar printre companiile locale se numara Midal sau Energi-Co. bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO