Companii

Povestea Logan, la a doua rechemare

08.08.2005, 18:41 41

Logan, modelul de masina ieftina produs de grupul francez Renault la fabrica Dacia de la Pitesti este din nou in centrul atentiei dupa ce grupul francez a anuntat ca va rechema de pe pietele vest-europene aproape 50 de automobile echipate cu jante de aliaj usor (aluminiu) si anvelope Continental.

Francezii vor inlocui jantele de aluminiu cu unele de otel, insa nu au dat alte detalii legate de modul cum vor proceda sau daca vor exista si plati compensatorii avand in vedere ca jantele de aluminiu reprezentau un element optional pentru care clientii plateau suplimentar.

Vanzarile de automobile Logan in Europa de Vest au inceput in luna iunie, astfel ca desi au fost comandate peste 8.000 de unitati, livrarile efective reprezinta doar o fractiune din aceasta valoare. Dintre acestea, mai putin de 50 de unitati sunt echipate cu anvelope Continental si ca atare vor fi rechemate la dealerii Renault din Germania, Franta si Spania.

In plus, spune producatorul francez, toate masinile care urmeaza sa fie livrate la export si care aveau ca echipare jante de aluminiu au fost momentan blocate.

Oficialii Dacia nu au dorit sa faca comentarii pe seama acestui subiect, insa au confirmat faptul ca la sfarsitul saptamanii trecute o anvelopa Continental care echipa un autoturism Dacia Logan s-a desprins de pe janta din aliaj usor a unei roti din fata in cadrul unui test de evitare a unui obstacol aparut brusc organizat de revista franceza Auto Journal.

Potrivit publicatiei, problemele au aparut in cazul jantelor din aliaj usor, autoturismele dotate cu jante de otel trecand cu succes testul.

Francezii deruleaza in acest moment, potrivit informatiilor din piata auto, propriile teste chiar la sediul central al departamentului tehnologic Tehnocentre. Furnizorii de componente implicati, adica producatorul german Continental si cei trei furnizori straini si romani de jante de aliaj usor ai Dacia-Renault vor fi la randul lor pusi fata in fata.

"In acest domeniu este o lege nescrisa care spune ca furnizorul de componente va suporta costurile implicate de schimbarea pieselor care au probleme", sustin jucatorii din piata auto.

Masurile de schimbare a jantelor de aliaj usor nu se vor aplica si pe piata romaneasca sau in cazul celor din Europa Centrala si de Est, reprezentantii Dacia precizand ca nu a fost inca luata o decizie in acest sens.

Pe piata romaneasca jantele de aliaj usor si anvelopele Continental sunt echipare standard pentru versiunea Ambition, cea mai scumpa din gama Logan.



Rechemari de la inceput

Lansata oficial pe piata in toamna anului trecut, Dacia Logan a beneficiat de o mediatizare fara precedent pentru o masina romaneasca.

Pe de o parte, denumirea de masina de 5.000 de euro a adus modelului Logan un renume inca inainte de aparitia sa pe piata.

La inceputul acestui an Logan a inregistrat o alta premiera pentru piata romaneasca rechemand pentru verificari peste 15.000 de automobile, adica doua treimi din totalul masinilor livrate pana la momentul respectiv. Dacia dorea sa verifice cricul, cablajul motorului si calculatorul de la sistemul de injectie, care ar avea unele probleme. Verificarile la modelele rechemate au fost gratuite, costurile fiind suportate in totalitate de catre producator.

Cu toate acestea, imaginea Logan nu a fost aproape deloc afectata, ci, dimpotriva, a inregistrat in continuare vanzari mult peste asteptarile grupului Renault.

In plus, francezii au decis sa exporte modelul Logan nu doar in pietele emergente din Europa Centrala si de Est, Asia si America de Sud, ci si in Europa de Vest.

Rezultatele au depasit si aici asteptarile, numai in Franta fiind comandate in decursul a doua saptamani peste 5.000 de automobile, adica intreg stocul alocat acestei tari.

Singura tara vestica unde Logan a fost primita cu mai putin entuziasm a fost Germania, publicatiile specializate din aceasta piata si chiar Automobil Clubul German (ADAC) increcand sa "desfiinteze" de cateva ori masina produsa la Pitesti. O serie de reviste auto au scos masina romaneasca mai slaba decat un automobil second-hand produs in Germania in urma cu 10 ani, iar ADAC a prezentat recent rezultatele unui test controversat (care a fost retras intre timp) potrivit caruia Logan s-a rasturnat in cadrul unui "test al elanului" (de evitare a obstacolelor).



Peste 100.000 de masini

Chiar si asa, Automobile Dacia a ajuns la jumatatea acestui an la 100.000 de masini Logan produse, oficialii declarand in mod repetat ca in prezent capacitatea de productie este mult mai mica decat ar fi necesar pentru acoperirea comenzilor.

Renault si-a propus sa atinga in 2010 un nivel anual al vanzarilor de un milion de autoturisme Logan, dupa ce pe langa Pitesti masina va mai fi produsa si in India, Rusia, Maroc, Columbia, Iran sau chiar China. Renault a investit peste 700 de milioane de euro de la preluarea Dacia si pana la sfarsitul anului trecut, urmand ca potrivit planului de afaceri investitiile sa depaseasca

1 mld. euro la sfarsitul anului 2006.



Elanul si Loganul

La cat tam-tam s-a facut in ultima vreme, s-ar spune ca Loganul si elanul nu se prea se au la inima unul pe celalalt. Cel putin in Germania.

Interesul suscitat de Logan inca de la lansarea ideii masinii de 5.000 de euro a fost major, haideti sa o recunoastem, si nu putini au fost constructorii care s-au apucat sa disece problema (si chiar masina odata existenta) pentru a putea sa o contracareze. Ce este interesant este ca in faza initiala Logan-ul a fost gandit pentru pietele tarilor in curs de dezvoltare si nicidecum nu a fost planuit sa se vanda in Occident, insa dupa lansare interesul pentru o masina noua, spatioasa, ieftina si la standarde de calitate Renault a crescut mult pe pietele vestice.

De curand, Automobil Clubul German - ADAC - a testat un Logan la celebrul, dar si controversatul test al elanului, iar rezultatul a fost rasturnarea mandriei noastre nationale. Avand in vedere ca in trecutul apropiat s-au mai rasturnat si alte masini mai prestigioase (vezi Mercedes Clasa A) si care totusi au facut o cariera frumoasa ulterior, in prima faza nu m-am agitat prea tare. Probabil ca o doza de liniste izvora si din faptul ca, deh, nemtii sunt seriosi, minutiosi, corecti, insa dupa ce am studiat imaginile prezentate de ADAC nu mica mi-a fost mirarea sa descopar ca una din rotile fata ale Logan-ului incriminat era diferita de celelalte, mai precis era de tabla, iar celelalte de aliaj, or, asa ceva este inadmisibil! Elementele mecanice ce se regasesc simetric pe o masina (roti, anvelope, telescoape etc.) trebuie sa fie identice, altfel comportamentul masinii se altereaza. O astfel de "scapare" la un organism atat de respectabil mi se pare cel putin ciudata.

A doua ciudatenie este faptul ca dupa ce a tinut capul de afis vreo doua zile pe site-ul ADAC-ului, stirea a disparut fara urma chiar si din arhiva site-ului, fara ca in loc sa fie lasata vreo explicatie. Bizar.

In trei zile staff-ul revistei ProMotor a pus pe picioare replica testului elanului realizat de ADAC chiar in inima Bucurestiului la Romexpo. Schema geometrica a testului a fost preluata de la nemti, iar masina - absolut de serie si identica cu cea folosita in Germania - ne-a fost pusa la dispozitie din parcul de presa al Dacia. Pentru inceput masina a evoluat cu 65km/h, viteza standard pentru test, si a trecut cu brio fara ca nici macar sa derapeze. Optimisti, am crescut viteza la 70-80-90- si chiar 100km/h, iar rezultatele sunt, in opinia mea, absolut corecte. Sigur ca la peste 80km/h masina a derapat, a daramat chiar un jalon - reactii normale pentru conditiile date - insa a ramas perfect controlabila si nici o clipa nu a fost in pericol sa se rastoarne. De unde diferentele dintre testele nemtesti si romanesti? Pai ati vazut vreun roman nemultumit de aparitia Logan-ului pe piata autohtona? Dar la nemti v-ati gandit? Oare nu-i incurca o masina ieftina si incapatoare la standarde Renault? Oare nu le bulverseaza piata si criteriile de cumparare? Daca autoturismul de 3.000 de euro anuntat de un mare concern german nu va costa chiar 3.000, ci mai mult, asa cum s-a intamplat de fapt si cu Logan-ul si va avea o viata grea din cauza acestuia? Sa fie oare asta cauza? (Edwin Keleti, editor-sef ProMotor)

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO